Theater and Politics: Theory and Practice

Iwona Kurz

i.kurz@uw.edu.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-7180-8670

Abstract

This article offers a critical discussion of Piotr Dobrowolski’s book Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej [Theater and Politics: Political Discourses in Polish Contemporary Drama] (Poznań 2019), which presents “texts for the theater” and their selected stage productions in Poland between 1989 and 2018. Dobrowolski proposes a synthesis, conceptually based on critical theory and substantively on distinguishing selected discourses specific to the theater of that time. He calls these discursive units the “drama” of the Other, history, woman, reproduction, and the liberal economy. The book provokes polemical interrogations concerning the fruitfulness of such thinking about politicality; for if this line of thought is to cover all references to the discourse of the age, the question about the possibility of theater’s political impact loses its contours. The arbitrariness of the author’s choices, in turn, undermines the certainty of the critical synthesis, understood as an approach that offers a holistic perspective yet at the same time takes into account the limitations inherent in synthesising procedures. An important context for the reviewer’s analysis (as well as for the monograph itself) is provided by Paweł Mościcki’s Polityka teatru [The Politics of Theater], Dariusz Kosiński’s Teatra Polskie [Performing Poland], and, above all, Joanna Krakowska’s Demokracja. Przedstawienia [Democracy. Performances]. (Trans. Z. Ziemann)


Keywords:

political theater, politicality, transformation, Polish theater 1989-2018

Dobrowolski, P. (2019). Teatr i polityka: Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
  Google Scholar

Kosiński, D. (2010). Teatra polskie: Historie.Warszawa: PWN – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Kosiński, D. (2013). Teatra polskie: Rok katastrofy. Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Znak – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Krakowska, J. (2019). Demokracja: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego – Instytut Sztuki PAN.
  Google Scholar

Mościcki, P. (2008). Polityka teatru; Eseje o sztuce angażującej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar


Published
2020-12-31

Cited by

Kurz, I. (2020) “Theater and Politics: Theory and Practice”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), pp. 193–202. doi: 10.36744/pt.623.

Authors

Iwona Kurz 
i.kurz@uw.edu.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-7180-8670

Historyczka nowoczesnej kultury polskiej, badaczka kultury wizualnej, filmoznawczyni, zajmuje się również problematyką ciała i gender. Od 2016 roku dyrektorka Instytutu Kultury Polskiej UW. Autorka książki Twarze w tłumie (2005), współautorka Obyczajów polskich. Wiek XX w krótkich hasłach (2008) oraz dwutomowej pracy Kultura wizualna w Polsce (2017), redaktorka antologii Film i historia (2008, Nagroda Rektora UW) i monograficznego numeru „Kultury Współczesnej” Powrót do archiwów (4/2011), współredaktorka tomów zbiorowych Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej (2017) oraz Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821–1929 (2017), współredaktorka podręczników akademickich Antropologia ciała (2008) oraz Antropologia kultury wizualnej (2012), redaktorka i współtłumaczka książki Jonathana Crary’ego Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna (2009). Jest także współautorką podręcznika do wiedzy o kulturze dla szkół ponadgimnazjalnych Człowiek w kulturze (2006).



Statistics

Abstract views: 380
PDF downloads: 264


License

Copyright (c) 2020 Iwona Kurz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.