The Phenomenon of Marian Bogusz’s Set Design

Ewa Dąbek-Derda


University of Silesia in Katowice (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1121-4154

Abstract

This article discusses selected set designs of Marian Bogusz (1920–1980), whose work is characterized by a predominance of unrealized projects. Bogusz’s artistic practice – designing, constructing, and exhibiting mockups – is juxtaposed with his clear views on the collective character of the work on a theater production and on the set designer’s role in this process. In this context, Bogusz’s gesture of creating visual concepts for the dramatic texts that inspired him is presented as a kind of scenographic utopia. His spatial compositions and their unused artistic potential are discussed based on an analysis of three projects from 1957: Karel Čapek’s The White Disease and Mother, and Federico García Lorca’s Blood Wedding.


Keywords:

Marian Bogusz, set design, designing, spatial composition, mockup, stage sculpture

Bogusz, Marian. „Kilka uwag o scenografii”. Przegląd Kulturalny 3, nr 9 (1954).
  Google Scholar

Brojer, Wojciech, oprac. „Malując słuchałem muzyki songów”: Marian Bogusz, Bertolt Brecht – „Opera za trzy grosze”. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 2011.
  Google Scholar

Dąbrowska, Maria, i Irena Moderska, red. Marian Bogusz 1920–1980: wystawa monograficzna. Poznań: Muzeum Narodowe, 1982.
  Google Scholar

Kordjak, Joanna. „W galerii sztuki nowoczesnej”. W: Kordjak, Radość nowych konstrukcji, 3–28.
  Google Scholar

Kordjak, Joanna, red. Radość nowych konstrukcji: (po)wojenne utopie Mariana Bogusza. Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, 2017.
  Google Scholar

Kowalska, Bożena. Polska awangarda malarska 1945–1980: szanse i mity. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.
  Google Scholar

Pietrasik, Agata. „«Myśl o wszystkich»: (po)wojenne utopie Mariana Bogusza”. W: Kordjak, Radość nowych konstrukcji, 29–36.
  Google Scholar

Pronaszko, Andrzej. Zapiski scenografa: wspomnienia, artykuły, listy. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1976.
  Google Scholar

Strzelecki, Zenobiusz. „Scenografia jest sztuką plastyczną”. Teatr 8, nr 18 (1953).
  Google Scholar

Strzelecki, Zenobiusz. Polska plastyka teatralna. T. 2 i 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1963.
  Google Scholar


Published
2021-04-07

Cited by

Dąbek-Derda, E. (2021) “The Phenomenon of Marian Bogusz’s Set Design”, Pamiętnik Teatralny, 70(1), pp. 95–112. doi: 10.36744/pt.622.

Authors

Ewa Dąbek-Derda 

University of Silesia in Katowice Poland
https://orcid.org/0000-0003-1121-4154

Kulturoznawczyni, teatrolożka, dr hab. nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka prac o dramacie i teatrze współczesnym. Zajmuje się badaniem plastyki teatralnej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki przestrzeni i kostiumu, a także dokumentacją widowisk i edukacją teatralną. Autorka książek: Tadeusza Słobodzianka nie-boskie historie: dramaturgia w kręgu mitu (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2003), Sześcian zaklęty w kuli (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017).



Statistics

Abstract views: 296
PDF downloads: 272


License

Copyright (c) 2021 Ewa Dąbek-Derda

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.