We, the Spectators // «We, the People»

Piotr Dobrowolski

p.dobro@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8318-4295

Abstract

This article discusses the book Theatre and Citizenship: The History of a Practice by David Wiles (Cambridge 2011), which inspires reflection on the historical and current role of theater practice in the promotion of civic ideas. The critical analysis is initiated by questions about the changing nature of social bonds in the age of digital communication. In the perspective of today’s atomized society, the recognition of the communal character of the aesthetic and ethical experience of theater appears somewhat archaic. However, it is important from a historical point of view, demonstrating the sources of beliefs about theatricality, which have determined audience expectations of the performing arts to this day. Wiles’s historical presentations are an inspiring starting point for a critical discussion on the politicality of the theater and the significance of its institutional organisation. (Trans. Z. Ziemann)


Keywords:

history, politics, society, community, engagement

Anderson, A. (1997) Wspólnoty wyobrażone: Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu (S. Amsterdamski, tłum.). Warszawa-Kraków: Znak – Fundacja im. Stefana Batorego.
  Google Scholar

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym: Osiem ćwiczeń z myśli politycznej (M. Godyń, & W. Madej, tłum.). ( P. Śpiewak, wstęp i red.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
  Google Scholar

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (T. Kunz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w Collège de France (M. Kowalska, tłum.). Warszawa: KR.
  Google Scholar

Galas-Kosil, A., & Olkusz, P. (red.) (2016). Struktura teatru a struktura spektaklu: wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Jawłowska, A. (1987). Więcej niż teatr. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Limanowski, M. (1994). Rok polski i dusza zbiorowa. W: M. Limanowski, Był kiedyś teatr Dionizosa (Z. Osiński, wstęp, wyb. i oprac.). Warszawa: IS PAN.
  Google Scholar

Wiles, D. (1997). Tragedy in Athens: Performance Space and Theatrical Meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511582295   Google Scholar

Wiles, D. (2000). Greek Theatre Performance: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139878371   Google Scholar

Wiles, D. (2011). Theatre and Citizenship: the History of a Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar


Published
2020-12-31

Cited by

Dobrowolski, P. (2020) “We, the Spectators // «We, the People»”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), pp. 181–192. doi: 10.36744/pt.609.

Authors

Piotr Dobrowolski 
p.dobro@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0001-8318-4295

Literaturoznawca, estetyk, teatrolog; pracownik naukowy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się problemami współczesnej estetyki teatru, literatury i sztuk wizualnych w perspektywie porównawczej, społecznej, performatywnej i krytycznej. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, redaktor „Czasu Kultury”, stały współpracownik miesięcznika „Dialog” i portalu www.teatralny.pl, członek Kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Ostatnia jego książka to Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 2019.



Statistics

Abstract views: 298
PDF downloads: 177


License

Copyright (c) 2020 Piotr Dobrowolski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.