Izraelski «Hamlet» Konrada Swinarskiego

Danuta Kuźnicka

danuta.kuznicka@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1225-1897

Abstrakt

Analiza nieznanych dotąd w Polsce recenzji, które ukazały się w izraelskiej prasie po premierze Hamleta w reżyserii Konrada Swinarskiego w Teatrze Cameri w Tel Awiwie w 1966 roku, pozwala nie tylko odtworzyć niektóre działania i efekty sceniczne, ale także prześledzić tok rozumowania krytyków, ich kompetencje i upodobania. Porównanie tych materiałów z dokumentami dotyczącymi przygotowań do inscenizacji Hamleta w Krakowie osiem lat później daje podstawę do stwierdzenia, że w 1966 artysta miał już ukształtowaną w zasadniczych rysach koncepcję Szekspirowskiej tragedii i niektóre jej aspekty udało się zrealizować w Tel Awiwie. Przede wszystkim wykreował nowy obraz postaci księcia i Horacego, poddał rewizji wizerunek króla Klaudiusza i zarysował historiozoficzno-polityczną interpretację tragedii. W Izraelu przekaz ideowy inscenizacji odczytywany był przez krytykę najczęściej właściwie, podważano jednak jego sens i negowano wartość.


Słowa kluczowe:

Konrad Swinarski, Shakespeare, «Hamlet», Teatr Cameri w Tel Awiwie, Stary Teatr w Krakowie

Barzilai, Reut. „Being European: Hamlet On the Israeli Stage”. Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance 21, no. 36 (2020): 27–53. https://doi.org/10.18778/2083-8530.21.03.
DOI: https://doi.org/10.18778/2083-8530.21.03   Google Scholar

Kuźnicka, Danuta, oprac. „Konrad Swinarski na próbie Hamleta”. Pamiętnik Teatralny 28, z. 1 (1979): 3–52.
  Google Scholar

Olbinska, Zuzanna. „Od izraelskich notatek do krakowskich nagrań: Wizja Ducha ojca w niezrealizowanym Hamlecie Konrada Swinarskiego”. Twórczość, nr 11 (2019): 80–93
  Google Scholar

Opalski, Józef. Rozmowy o Konradzie Swinarskim i „Hamlecie”. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1988.
  Google Scholar

Sturm, Dieter. „Konrad Swinarski i teatr niemieckojęzyczny”. Rozmawiała Małgorzata Dziewulska. Tłumaczenie Dorota Krawczyk-Janisch. Teatr 49, nr 5 (1994): 7–15.
  Google Scholar

Swinarski, Konrad. „«Powinienem zmienić zawód»: Z korespondencji Konrada Swinarskiego”. Teatr 54, nr 7–8 (2000): 68–70.
  Google Scholar

Walaszek, Joanna. Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-03-29

Cited By / Share

Kuźnicka, D. (2021) „Izraelski «Hamlet» Konrada Swinarskiego ”, Pamiętnik Teatralny, 70(1), s. 133–153. doi: 10.36744/pt.461.

Autorzy

Danuta Kuźnicka 
danuta.kuznicka@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-1225-1897

Teatrolożka, dr hab., profesor i wicedyrektor do spraw naukowych w Instytucie Sztuki PAN. Zajmuje się inscenizacją współczesną ze szczególnym uwzględnieniem teatru plastyki oraz teatru tańca i ruchu. Prowadzi także prace nad teoretycznymi aspektami opisu spektaklu teatralnego. Autorka książki Obszary zwątpień i nadziei: Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966-2000 (Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2006) i około 30 rozpraw i artykułów. Przez 20 lat wykładała w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie i PAN-owskich Szkołach Podyplomowych. Wypromowała 2 doktorów. W 2014 roku odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.



Statystyki

Abstract views: 350
PDF downloads: 278


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Danuta Kuźnicka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.