Stanislawa Wysocka's Warsaw Theatres

Barbara Michalczyk


Jagiellonian Univerisity, Krakow (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1256-3620

Abstract

This article presents selected aspects of Stanisława Wysocka’s directing and teaching activity in the interwar period. The author seeks out links between Wysocka’s theory and practice, discussing postulates from her journalistic texts about the “theater of the future” alongside her pedagogical and theatrical projects from 1920–1926. Both Wysocka’s educational initiatives and attempts at establishing her own theaters in Warsaw (Teatr w Pomarańczarni [Orangery Theater] and Teatr Rybałt) are approached as a continuation of the ideas of Teatr Studya in Kyiv. In Wysocka’s image as an educator, director and manager, the author emphasizes reformatory ideas about the theater: her modern and holistic approach to the process of artistic training, her awareness of the interdependence of artistic and organisational/technical aspects of running a theater, and her openness to the needs of the new, “democratizing” audience.


Keywords:

Stanisława Wysocka, Polish theater 1918–1939, Teatr Rybałt, Teatr w Pomarańczarni, Department of Drama at the State Conservatory of Music, art of acting, theater reform

Drozdowski, Marian Marek. Warszawiacy i ich miasto w latach Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1973.
  Google Scholar

Horbatowski, Piotr. Polskie życie teatralne w Kijowie 1905–1918. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz, Jarosław. Stanisława Wysocka i jej kijowski teatr „Studya”: wspomnienie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963.
  Google Scholar

Marczak-Oborski, Stanisław. Teatr w Polsce 1918–1939: wielkie ośrodki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1984.
  Google Scholar

Schiller, Irena. Stanisławski a teatr polski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1965.
  Google Scholar

Sokolicz, Antonina. „Reformatorzy teatru”. W: Myśl teatralna polskiej awangardy 1918–1939: antologia, wybór i wstęp Stanisław Marczak-Oborski, 301–304. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1973.
  Google Scholar

Szczublewski, Józef. Pierwsza Reduta Osterwy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1965.
  Google Scholar

Szletyński, Henryk. Siedem gawęd z czasów młodości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
  Google Scholar

Wanicka, Agnieszka. Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868–1880. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
  Google Scholar

Wilski, Zbigniew. Polskie szkolnictwo teatralne 1811–1944. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1978.
  Google Scholar

Wilski, Zbigniew. Wielka tragiczka. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1982.
  Google Scholar

Wójcik, Mirosław, oprac. Bo Ty jesteś moje Fatum: listy Stanisławy Wysockiej do Emila Zegadłowicza. Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego, 2008.
  Google Scholar

Wysocka, Stanisława. Teatr przyszłości. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1973.
  Google Scholar


Published
2021-04-07

Cited by

Michalczyk, B. (2021) “Stanislawa Wysocka’s Warsaw Theatres”, Pamiętnik Teatralny, 70(1), pp. 155–176. doi: 10.36744/pt.427.

Authors

Barbara Michalczyk 

Jagiellonian Univerisity, Krakow Poland
https://orcid.org/0000-0003-1256-3620

Doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W swoich zainteresowaniach badawczych skupia się przede wszystkim na dziejach teatru w dwudziestoleciu międzywojennym oraz perspektywie
feministycznej w badaniach nad historią teatru.



Statistics

Abstract views: 367
PDF downloads: 506


License

Copyright (c) 2021 Barbara Michalczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.