I’m Gonna Describe You the Scene from the Theatre That I Liked Best. The Research Potential of Letters and Drawings of Young Spectators in Jan Dorman’s Archives

Agata Łukaszewicz


The Zbigniew Raszewski Theatre Institute in Warsaw (Poland)

Abstract

The paper looks at Jan Dorman’s pedagogical and artistic practice through the prism of child’s sensibility of his audience. The drawings and letters of the spectators at the performance of  Awantura z ogniem (“Fire with Fire”, 1950) are considered as a collection of ego-documents. The paper examines their usefulness for expanding our knowledge about the history of Dorman’s theatre and the reception of his plays. 

Supporting Agencies

Projekt „Dorman. Archiwum otwarte” finansowany jest w ramach programu Konkurs im. Jana Dormana, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Keywords:

Jan Dorman, theatre spectator, children theatre, children's drawings, ego-document

Gałaszewska-Chilczuk, D., Wołszyn W. W. (2012). Od przedszkolaka do studenta. Kryteria selekcji społecznej i politycznej w edukacji lat 1947-1956. Lublin.
  Google Scholar

Górny, A. (red.) (1970). Konfrontacje 1968. Materiały z konferencji poświęconej sprawom teatru lalek i dramaturgii lalkowej. Poznań.
  Google Scholar

Krakowska, J. Socrealizm. Pobrane z: https://encyklopediateatru.pl/hasla/285/socrealizm.
  Google Scholar

Lowenfeld, V., Brittain, W. L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Przekł. K. Polakowski. Warszawa.
  Google Scholar

Mizia, S. (2000). Historia Śląska. Popularny zarys dziejów. Wrocław.
  Google Scholar

Palladini, G., Pustianaz, M. (red.) (2016). Leksykon Archiwum Afektywnego. Gdańsk.
  Google Scholar

Raszewski, Z. (1978). Dokumentacja przedstawienia teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
  Google Scholar

Skwarczyńska, S. (1978). Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
  Google Scholar

Szczepska-Pustkowska, M., Rodziewicz, E. (red.) (2017). Więcej niż teatr. Sztuka zaangażowania i angażująca wychowawczo. Romany Miller inspiracje dla współczesnej pedagogiki. Gdańsk.
  Google Scholar

Szulakiewicz, W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Pobrane z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1531/PBE.2013.006,Szulakiewicz.pdf?sequence=1
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006   Google Scholar

Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa.
  Google Scholar

Szwargot, B., Szpary, I. (red.) (2009). Miasta i miasteczka górnicze. Bytom.
  Google Scholar

Tomaszewska, E. (2010). Jan Dorman, poeta teatru. Katowice.
  Google Scholar

Tomaszewska, E. (2004). Stefan Szuman – Jan Dorman współpraca i wzajemne inspiracje. Psychologia Rozwojowa, t. 9, nr 3.
  Google Scholar

Trzebiatowski, K. (1972). Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej. Warszawa.
  Google Scholar

Wagner, B. (2009). Strategie wychowania w PRL. Warszawa.
  Google Scholar

Waszkiel, M. (2012). Dzieje teatru lalek w Polsce 1944-2000. Warszawa.
  Google Scholar

Wiśniewska, J. E. (1999). W poszukiwaniu „złotego klucza”. Polska twórczość dramatyczna dla teatru lalek 1945-1970. Łódź.
  Google Scholar

Wiśniewska, M. (red.) (2016). Edukacja w PRL. Warszawa.
  Google Scholar

Źródła archiwalne:
  Google Scholar

Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
  Google Scholar


Published
2019-12-18

Cited by

Łukaszewicz, A. (2019) “I’m Gonna Describe You the Scene from the Theatre That I Liked Best. The Research Potential of Letters and Drawings of Young Spectators in Jan Dorman’s Archives”, Pamiętnik Teatralny, 68(3/4), pp. 161–180. doi: 10.36744/pt.11.

Authors

Agata Łukaszewicz 

The Zbigniew Raszewski Theatre Institute in Warsaw Poland

Statistics

Abstract views: 231
PDF downloads: 250


License

Copyright (c) 2019 Agata Łukaszewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.