I’m Gonna Describe You the Scene from the Theatre That I Liked Best. The Research Potential of Letters and Drawings of Young Spectators in Jan Dorman’s Archives
Agata Łukaszewicz
The Zbigniew Raszewski Theatre Institute in Warsaw (Poland)
Abstract
The paper looks at Jan Dorman’s pedagogical and artistic practice through the prism of child’s sensibility of his audience. The drawings and letters of the spectators at the performance of Awantura z ogniem (“Fire with Fire”, 1950) are considered as a collection of ego-documents. The paper examines their usefulness for expanding our knowledge about the history of Dorman’s theatre and the reception of his plays.
Supporting Agencies
Keywords:
Jan Dorman, theatre spectator, children theatre, children's drawings, ego-documentReferences
Gałaszewska-Chilczuk, D., Wołszyn W. W. (2012). Od przedszkolaka do studenta. Kryteria selekcji społecznej i politycznej w edukacji lat 1947-1956. Lublin.
Google Scholar
Górny, A. (red.) (1970). Konfrontacje 1968. Materiały z konferencji poświęconej sprawom teatru lalek i dramaturgii lalkowej. Poznań.
Google Scholar
Krakowska, J. Socrealizm. Pobrane z: https://encyklopediateatru.pl/hasla/285/socrealizm.
Google Scholar
Lowenfeld, V., Brittain, W. L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Przekł. K. Polakowski. Warszawa.
Google Scholar
Mizia, S. (2000). Historia Śląska. Popularny zarys dziejów. Wrocław.
Google Scholar
Palladini, G., Pustianaz, M. (red.) (2016). Leksykon Archiwum Afektywnego. Gdańsk.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1978). Dokumentacja przedstawienia teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
Google Scholar
Skwarczyńska, S. (1978). Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego. W: J. Degler, Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3. Wrocław.
Google Scholar
Szczepska-Pustkowska, M., Rodziewicz, E. (red.) (2017). Więcej niż teatr. Sztuka zaangażowania i angażująca wychowawczo. Romany Miller inspiracje dla współczesnej pedagogiki. Gdańsk.
Google Scholar
Szulakiewicz, W. (2013). Ego-dokumenty i ich znaczenie w badaniach naukowych. Pobrane z: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1531/PBE.2013.006,Szulakiewicz.pdf?sequence=1
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2013.006
Google Scholar
Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa.
Google Scholar
Szwargot, B., Szpary, I. (red.) (2009). Miasta i miasteczka górnicze. Bytom.
Google Scholar
Tomaszewska, E. (2010). Jan Dorman, poeta teatru. Katowice.
Google Scholar
Tomaszewska, E. (2004). Stefan Szuman – Jan Dorman współpraca i wzajemne inspiracje. Psychologia Rozwojowa, t. 9, nr 3.
Google Scholar
Trzebiatowski, K. (1972). Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej. Warszawa.
Google Scholar
Wagner, B. (2009). Strategie wychowania w PRL. Warszawa.
Google Scholar
Waszkiel, M. (2012). Dzieje teatru lalek w Polsce 1944-2000. Warszawa.
Google Scholar
Wiśniewska, J. E. (1999). W poszukiwaniu „złotego klucza”. Polska twórczość dramatyczna dla teatru lalek 1945-1970. Łódź.
Google Scholar
Wiśniewska, M. (red.) (2016). Edukacja w PRL. Warszawa.
Google Scholar
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Google Scholar
Authors
Agata ŁukaszewiczThe Zbigniew Raszewski Theatre Institute in Warsaw Poland
Statistics
Abstract views: 231PDF downloads: 250
License
Copyright (c) 2019 Agata Łukaszewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.