Dinosaurs, Racial Anxiety, and Curatorial Intervention: Whiteness and Performative Historiography in the Museum
Scott Magelssen
magelss@uw.eduUniversity of Washington (Stany Zjednoczone)
https://orcid.org/0000-0002-2622-1181
Abstrakt
Esej dowodzi, że inscenizowane spotkania zwiedzających wystawy z dioramicznymi ekspozycjami skamieniałości dinozaurów w muzeach nauki i historii naturalnej zostały zaprojektowane tak, by wyzyskać i performatywnie urzeczywistnić lęk białych przed egzotycznym Innym. Wykorzystywano w tym celu te same koncepcje – zwłaszcza podtrzymywaną przez ostatnie stulecia ideę przetrwania najsilniejszych – za pomocą których reprezentuje się inne historyczne zagrożenia bezpieczeństwa i czystości białych, symbolizowane przez prymitywnych „dzikich" z amerykańskiego zachodu, Afryki Subsaharyjskiej, Amazonii i innych dziewiczych pustkowi. Dinozaury jako inni stały się w kulturze popularnej substytutem białych lęków i niepokojów związanych z urasowionym Innym. Autor bada wczesne dioramiczne ekspozycje dinozaurów w nowojorskim American Museum of Natural History oraz obrazy przypisywane artystom takim jak Charles R. Knight, by dowieść, że historiograficzna manipulacja czasem, przestrzenią i materią, umożliwiona i uprawomocniona przez umieszczenie w centrum białego podmiotu jako protagonisty, zdefiniowała sposób, w jaki rozumiemy dinozaury i ustrukturyzowała naszą relację z nimi jako obiektami (pre)historycznymi. Odsłonięcie dróg, jakimi rasistowskie motywy, na przykład poczucie kruchości białych, wpłynęły na praktyki historiograficzne w ekspozycjach dinozaurów, otwiera możliwość analizy roli rasistowskich ideologii w formowaniu się nowoczesności, która określa nasze metody badań naukowych.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
dinozaury, muzea, historiografia, niepewność białych, biała rasa jako rama widzenia, Henry Fairfield Osborn, Charles R. KnightBibliografia
Agamben, Giorgio. Infancy and History: The Destruction of Experience. Translated by Liz Heron. London: Verso, 1993.
Google Scholar
Bakhtin, Mikhail. The Dialogical Imagination: Four Essays. Translated by Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press, 1981.
Google Scholar
Barbour, Erwin. “Notes on the Paleontological Laboratory of the United States Geological Survey under Professor Marsh.” American Naturalist 24, no. 280 (1890): 388–397.
DOI: https://doi.org/10.1086/275121
Google Scholar
Bonilla-Silva, Eduardo. Racism Without Racists: Color-Blind Racism and the Persistence of Racial Inequality in the United States. New York: Rowman & Littlefield, 2006.
Google Scholar
Certeau, Michel de. The Writing of History. Translated by Tom Conley. New York: Columbia University Press, 1981.
Google Scholar
Deleuze, Gilles, and Félix Guattari. What Is Philosophy? Translated by Hugh Tomlinson and Graham Burchell. New York: Columbia University Press, 1994.
Google Scholar
Feagin, Joe R. The White Racial Frame: Centuries of Racial Framing and Counter Framing. New York: Routledge, 2020.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429353246
Google Scholar
Foucault, Michel. The Archaeology of Knowledge. Translated by A. M. Sheridan Smith. New York: Pantheon, 1972.
Google Scholar
Geertz, Clifford. “Religion as a Cultural System.” In Anthropological Approaches to the Study of Religion, edited by Michael Banton. London: Travistock, 1973.
Google Scholar
Haraway, Donna J. Primate Visions: Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science. New York: Routledge, 1989.
Google Scholar
Kibbins, Gary. “Be Nice or Die: Dinosaur and the Evolutionary Imperative.” Journal of American and Comparative Cultures 25, no. 3/4 (2002): 298–304.
DOI: https://doi.org/10.1111/1542-734X.00043
Google Scholar
Kirshenblatt-Gimblett, Barbara. Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley: University of California Press, 1998.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520919488
Google Scholar
Kobialka, Michal. Further on, Nothing: Tadeusz Kantor’s Theatre. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009.
Google Scholar
Kobialka, Michal. This Is My Body: Representational Practice of the Early Middle Ages. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1999.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.16103
Google Scholar
May, Theresa J. “Beyond Bambi: Toward a Dangerous Ecocriticism in Theatre Studies.” Theatre Topics 17, no. 2 (2007): 95–110. https://doi.org/10.1353/tt.2008.0001.
DOI: https://doi.org/10.1353/tt.2008.0001
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. The Last Dinosaur Book: The Life and Times of a Cultural Icon. Chicago: University of Chicago Press, 1998.
Google Scholar
Moos, Dan. Outside America: Race, Ethnicity, and The Role of the American West in National Belonging. Hanover, NH: University Press of New England, 2005.
Google Scholar
Nash, Dustin. “Fossilized Jews and Witnessing Dinosaurs at the Creation Museum: Public Remembering and Forgetting at a Young Earth Creationist ‘Memory Place.’ ” Studies in Christian-Jewish Relations 14, no. 1 (2019): 1–25. https://doi.org/10.6017/scjr.v14i1.11027.
DOI: https://doi.org/10.6017/scjr.v14i1.11027
Google Scholar
Noble, Brian. Articulating Dinosaurs: A Political Anthropology. Toronto: University of Toronto Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.3138/9781442621312
Google Scholar
Rainger, Ronald. An Agenda for Antiquity: Henry Fairfield Osborn and Vertebrate Paleontology at the American Museum of Natural History, 1890–1935. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2004.
Google Scholar
Regal, Brian. Henry Fairfield Osborn: Race and the Search for the Origins of Man. Aldershot: Ashgate, 2002.
DOI: https://doi.org/10.1038/npg.els.0003563
Google Scholar
Rieppel, Lukas. Assembling the Dinosaur: Fossil Hunters, Tycoons, and the Making of a Spectacle. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674240339
Google Scholar
Reippel, Lukas. “Bringing Dinosaurs Back to Life: Exhibiting Prehistory at the American Museum of Natural History.” Isis 103, no. 3 (2012): 460–490. https://doi.org/10.1086/667969.
DOI: https://doi.org/10.1086/667969
Google Scholar
Rieppel, Lukas. “How Dinosaurs Became Tyrants of the Prehistoric.” Environmental History 25, no. 4 (2020): 774–787.
DOI: https://doi.org/10.1093/envhis/emaa029
Google Scholar
Slotkin, Richard. The Fatal Environment: the Myth of the Frontier in the Age of Industrialization, 1800–1890. Norman: University of Oklahoma Press, 1985.
Google Scholar
Slotkin, Richard. Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth Century America. Norman: University of Oklahoma Press, 1992.
Google Scholar
Stymeist, David H. “Myth and the Monster Cinema.” Anthropologica 51, no. 2 (2009): 395–406.
Google Scholar
Tanner, Ron. “Terrible Lizard! The Dinosaur as Plaything.” Journal of American and Comparative Cultures 23, no. 2 (2000): 53–65. https://doi.org/10.1111/j.1542-734X.2000.2302_53.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1542-734X.2000.2302_53.x
Google Scholar
Turner, Frederick Jackson. “The Significance of the Frontier in American History.” In The Norton Anthology of American Literature, vol. C, 1865–1914, edited by Jeanne Campbell Reesman and Arnold Krupat, 1146–1150. New York: W. W. Norton, 2007.
Google Scholar
Autorzy
Scott Magelssenmagelss@uw.edu
University of Washington Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-2622-1181
Scott Magelssen jest profesorem oraz Donald E. Petersen Fellow w School of Drama na University of Washington, gdzie wykłada wiedzę o teatrze i performansie, pełniąc funkcję dyrektora programu Theatre History, Theory, and Criticism. Jego zainteresowania naukowe obejmują także studia muzealne. Jest autorem Simming: Participatory Performance and the Making of Meaning (2014) oraz Living History Museums: Undoing History Through Performance (2007). Jego najnowsza książka, Performing Flight: From the Barnstormers to Space Tourism, została opublikowana przez University of Michigan Press w 2020.
Statystyki
Abstract views: 421PDF downloads: 495 PDF downloads: 46
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Scott Magelssen
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.