What Space Is This Time? Historiography in the Space of History
Abstrakt
Poprzez pytanie zawarte w tytule artykuł analizuje napięcie między inercją a zmianą w badaniach nad historią kultury. Inercja w tym kontekście nie oznacza bezczynności czy bezwładności (czyli braku aktywnych właściwości), ale strukturalne ograniczenia, które ujawniają się, gdy kwestionowane są kody, formy, praktyki, role itp. Jakie rodzaje i formy społecznokulturowej wiedzy, wartości lub struktur są pielęgnowane, rozwijane, a jakie porzucane na różnych obszarach geograficznych i w całej historii systemu społecznego? Inercja i zmiana jako strategie historiograficzne umożliwiają rezygnację z myślenia w kategoriach istoty i marginesu oraz związanych z nimi binarnych opozycji opartych na różnicy i inności, by skupić się na dynamice, która wpływa na podtrzymanie niektórych systemów i struktur społecznych w celu zachowania energii oraz na porzucanie bądź wprowadzanie innych. W procesie badania przestrzeni w czasie historiograficznym autorka czerpie historyczne przykłady z podejmowanych przez uczonych i performerów w Stanach Zjednoczonych w drugiej połowie XIX wieku prób inscenizowania „amerykańskich” historii, które przechowywały, odrzucały i tworzyły przeszłe i współczesne przestrzenie historyczne: wizja Ancient Society Lewisa Henry’ego Morgana (1877), Columbian Exposition z 1893 roku i Dziki Zachód Buffalo Billa.
Słowa kluczowe:
historiografia, Lewis Henry Morgan, Dziki Zachód Buffalo Billa, inercja i zmiana, Henri Lefebvre, katastrofa, Columbian Exposition, trzęsienie ziemiBibliografia
Badiou, Alain. Being and Event. Translated by Oliver Feltham. London: Continuum, 2005.
Google Scholar
Bank, Rosemarie K. “Friedrich Engels, Lewis Henry Morgan, Capitalism, and Theatre Making in Nineteenth-Century America.” In To Have or Have Not: Essays on Commerce and Capital in Modernist Theatre, edited by James Fisher, 45–65. Jefferson: McFarland and Co., 2011.
Google Scholar
Benjamin, Walter. Selected Writings. Vol. 4: 1938–1940. Edited by Howard Eiland and Michael W. Jennings. Translated by Edmund Jephcott. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2006.
Google Scholar
Benjamin, Walter. “Theses on the Philosophy of History.” In Illuminations: Essays and Reflections, edited by Hannah Arendt, translated by Harry Zohn, 253–264. New York: Schocken Books, 1968.
Google Scholar
Bhabha, Homi. “Interview with Bhabha on the Third Space.” In Identity, Community, and Difference, edited by John Rutherford, 207–221. London: Lawrence and Wishart, 1990.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre. Outline of a Theory of Practice. Translated by Richard Nice. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511812507
Google Scholar
Certeau, Michel de. The Practice of Everyday Life. Translated by Steven Rendall. Berkeley: University of California Press, 1984.
Google Scholar
Certeau, Michel de. The Writing of History. Translated by Tom Conley. New York: Columbia University Press, 1988.
Google Scholar
Deloria, Philip J. Playing Indian. New Haven, CT: Yale University Press, 1998.
Google Scholar
Dodgshon, Robert A. Society in Time and Space: A Geographical Perspective on Change. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Google Scholar
Engels, Friedrich. The Origin of the Family, Private Property, and the State, in Light of the Researches of Lewis Henry Morgan. Edited by Eleanor Burke Leacock. Translated by Alee West. New York: International Publishers, 1972.
Google Scholar
Fabian, Johannes. Time and the Other: How Anthropology Makes Its Object. New York: Columbia University Press, 1983.
Google Scholar
Jameson, Fredric. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. London: Verso, 1991.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419
Google Scholar
Kasson, Joy S. Buffalo Bill’s Wild West: Celebrity, Memory, and Popular History. New York: Hill and Wang, 2000.
Google Scholar
Kruger, Loren. “What Time is This Place? Continuity, Conflict, and the Right to the City: Lessons from Haymarket Square.” In Performance and the Politics of Space: Theatre and Topology, edited by Erika Fischer-Lichte and Benjamin Wihstutz, 46–65. New York: Routledge, 2013.
Google Scholar
Lefebvre, Henri. The Production of Space. Translated by David Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 1991.
Google Scholar
Lynch, Kevin. What Time Is This Place? Cambridge, MA: MIT Press, 1972.
Google Scholar
Mark, Joan. Four Anthropologists: An American Science in Its Early Years. New York: Science History Publisher, 1980.
Google Scholar
Morgan, Lewis Henry. Ancient Society; or, Researches in the Lines of Human Progress from Savagery through Barbarism to Civilization. Edited by Leslie A. White. Cambridge, MA: Belknap Press, 1964.
Google Scholar
Moses, Daniel Nash. The Promise of Progress: The Life and Work of Lewis Henry Morgan. Columbia: University of Missouri Press, 2009.
Google Scholar
Moses, L. G. Wild West Shows and the Images of American Indians, 1883–1933. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1996.
Google Scholar
Murdock, Frank. Davy Crockett; or, Be Sure You’re Right Then Go Ahead. In America’s Lost Plays. Vol. 4. Edited by Isaac Goldberg and Hubert Heffner. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1940.
Google Scholar
Paulding, James Kirke. The Lion of the West; or, The Kentuckian. Edited by James N. Tidwell. Stanford: Stanford University Press, 1954.
Google Scholar
Russell, Don. The Lives and Legends of Buffalo Bill. Norman: University of Oklahoma Press, 1960.
Google Scholar
Soja, Edward W. Postmodern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory. New York: Verso, 1989.
Google Scholar
Stocking, George W. Victorian Anthropology. New York: Free Press, 1989.
Google Scholar
Turner, Frederick Jackson. “The Significance of the Frontier in American History.” In Annual Report of the American Historical Association for the Year 1893, 197–227. Washington: Government Printing Office, 1894.
Google Scholar
Warren, Louis S. Buffalo Bill’s America: William Cody and the Wild West Show. New York: Alfred A. Knopf, 2005.
Google Scholar
Autorzy
Rosemarie K. Bankrbank@kent.edu
Kent State University Stany Zjednoczone
Rosemarie K. Bank jest emerytowaną profesorką Kent State University (USA), członkinią College of Fellows of the American Theatre oraz Mid-America Theatre Conference. W latach 2000–2003 była redaktorką naczelną “Theatre Survey”, obecnie jest członkinią rad naukowych wielu czasopism i serii naukowych. Publikowała w wielu czasopismach: Theatre Journal, Nineteenth-Century Theatre, Theatre History Studies, Essays in Theatre, Theatre Research International, Modern Drama, Journal of Dramatic Theory and Criticism, New England Theatre Journal, The American Stage, a także tomach zbiorowych: Feminist Rereadings of Modern American Drama (1989), Critical Theory and Performance (oba wydania), Of Borders and Thresholds: Theatre History, Practice, and Theory (1999), Women in American Theatre (2005), Performing America (2001), Interrogating America through Theatre and Performance (2007), To Have or Have Not: Essays on Commerce and Capital in Modernist Theatre (2011), Public Theatres and Theatre Publics (2012), Working in the Wings: New Perspectives on Theatre History and Labor (2015), Theatre History and Historiography: Ethics, Evidence and Truth (2015), and The Methuen Drama Handbook Of Theatre History And Historiography (2020). Jest autorką monografii Theatre Culture in America, 1825–1860 (1997), współredagowała (z Michałem Kobiałką) Theatre/Performance Historiography: Time, Space, Matter (2015), a obecnie pracuje nad Staging the Native, 1792–1892.
Statystyki
Abstract views: 310PDF downloads: 231
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Rosemarie K. Bank
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.