Kurbas and Poland: Discovering / Returning

Maiia Harbuziuk

harbuzyuk.maya16@gmail.com
Ivan Franko National University of Lviv (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-6215-9477

Abstrakt

Autorka omawia polskie wydanie tekstów teatralnych Łesia Kurbasa (Łeś Kurbas, Pisma teatralne, Warszawa 2021), skupiając się na zaletach edytorskiej strategii tematyczno-problemowego uporządkowania dziedzictwa Kurbasa oraz merytorycznej wartości gruntownie opracowanego wstępu do wydania, przygotowanego przez Annę Korzeniowską-Bihun. Strategia redaktorki uwydatniła istotne zasady teorii teatralnych Kurbasa, pomogła objąć refleksją jego praktyczne osiągnięcia i najważniejsze przedstawienia, a także ukazać jego światopogląd oraz filozoficzne, artystyczne, estetyczne, pedagogiczne i organizacyjne cechy jego dorobku. Recenzentka podkreśla precyzję i konsekwencję, z jaką redaktorka tomu szkicuje kluczowe problemy ukraińskiego teatru w trzech pierwszych dekadach XX wieku oraz rolę Kurbasa w rozwiazywaniu tych problemów. Edycja otwiera nowe horyzonty badań i dyskusji nie tylko nad Kurbasem jako twórcą ukraińskiego teatru awangardowego, lecz także nad polsko-ukraińskimi więziami kulturalnymi.


Słowa kluczowe:

Łeś Kurbas, ukraiński teatr awangardowy, teatr narodowy, polsko-ukraińskie relacje teatralne

Chojak, Bruno. “Łeś Kurbas w Polsce i na Ukrainie.” Krasnogruda, nr 10 (2000): 175–178.
  Google Scholar

Kacwin, Marta. “Biomechanika ciała i rozumny arlekin: Cielesność ‘nowego’ aktora w świetle teorii Wsiewołoda Meyerholda i Łesia Kurbasa.” Slavica Wratislaviensia, nr 153 (2011): 573–581.
  Google Scholar

Kozak, Bohdan. “Tserkovnyy zapys pro khreshchennya Oleksandra Kurbasa.” Proscaenium, no. 3 (2004): 37–39.
  Google Scholar

Kozak, Bohdan. “Etyka teatralna Łesia Kurbasa i Juliusza Osterwy (aspekt typologiczny).” In Porównanie jako dowód: Polsko-ukraińskie relacje kulturalne, literackie, historyczne 1890–1999, redakcja Bogusław Bakuła, 107–117. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2001.
  Google Scholar

Kurbas, Łeś. Pisma teatralne. Wybór, redakcja i opracowanie naukowe Anna Korzeniowska-Bihun. Tłumaczenie Bruno Chojak, Marta Kacwin i Anna Korzeniowska-Bihun. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2021.
  Google Scholar

Pylypchuk, Rostyslav. “Teatral’ni reformatory Stanislava Vysots’ka i Les’ Kurba.” In Polacy w Kijowie, redakcja Henryk Stroński, 196–205. Kijów: Stowarzyszenie Uczonych Polskich Ukrainy, 2002.
  Google Scholar

Volyts’ka, Iryna. Teatral’na yunist’ Lesya Kurbasa. L’viv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrayiny, 1995.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-06-23

Cited By / Share

Harbuziuk, M. (2021) „Kurbas and Poland: Discovering / Returning”, Pamiętnik Teatralny, 70(2), s. 155–163. doi: 10.36744/pt.821.

Autorzy

Maiia Harbuziuk 
harbuzyuk.maya16@gmail.com
Ivan Franko National University of Lviv Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-6215-9477

Dr hab., docent w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej Wydziału Kultury i Sztuk Pięknych Lwowskiego Uniwersytetu Narodowego im. Iwana Franki. Redaktor naczelna czasopisma teatrologicznego „Proscaenium”. Zainteresowania naukowe: teatralne relacje ukraińsko-polskie, dzieje teatrów lwowskich, badania szekspirowskie, studia porównawcze, studia postkolonialne.
https://www.academia.edu/search?utf8=%E2%9C%93&q=Harbuziuk
https://kultart.lnu.edu.ua/employee/harbuzyuk-majya-volodymyrivna



Statystyki

Abstract views: 329
PDF downloads: 260


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Maiia Harbuziuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.