Recenzja książki Wojciecha Klimczyka «Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455–1795)» (Kraków 2015, Universitas)
Grzegorz Kondrasiuk
Uniwesytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0267-8347
Abstrakt
Wojciech Klimczyk w dziele Wirus mobilizacji prezentuję historię Europy Zachodniej widzianą poprzez przemiany w jej praktykach tanecznych, albo – zgodnie z językiem używanym przez Klimczyka – przegląd kolejnych choreografii społecznych. W dwóch obszernych tomach zaszyto w istocie kilka książek pokrewnych tematycznie: historię choreografii wraz z historią tańców; społeczno-polityczną oraz kulturową historię tańca; historię stanowisk estetycznych w tej dziedzinie; kinetyczne analizy obrazów i dramatów; przegląd stanowisk filozoficznych wykonany z perspektywy definiowania ludzkiej cielesności. Autor bezpośrednio wskazuje też badaczy, którym zawdzięcza ramy teoretyczne. Swoją osobliwą wizję historyczności opiera na foucaultowskiej koncepcji „épistème", za Bourdieu opisuje mechanizmy dystynkcji, „wytwarzające” tańcem hierarchie społeczne, a od Rancière’a przejmuje ponadczasowe pojęcie „postrzegalnego”, przeformułowując je w „poruszalne”. Wszystko to pozwala mu na wyprowadzenie nadrzędnej, generalizującej kategorii kinesis, manifestującej się nie tylko w tańcu artystycznym, ale przede wszystkim – w wielu innych widowiskach kulturowych.
Słowa kluczowe:
historia teatru, historia tańca, performans teatralny, estetyka teatralna, choreografia, choreografie społeczne, kinesisBibliografia
Hewitt, A. (2005). Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement. Durham-London: Duke Univeristy Press.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822386582
Google Scholar
Klimczyk, W. (2010). Wizjonerzy ciała. Kraków: Ha!art.
Google Scholar
Klimczyk, W. (2015). Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455–1795). Kraków: Universitas.
Google Scholar
Majewska, J. (red.). (2013). Świadomość ruchu: Teksty o tańcu współczesnym. Kraków: Ha!art.
Google Scholar
Noverre, J. G. (1959). Teoria i praktyka tańca prostego i komponowanego, sztuki baletowej, muzyki, kostiumu i dekoracji (I. Turska, tłum. i oprac.) (J. Rey, wstęp). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Pradier, J.-M. (2012). Ciało widowiskowe: Etnoscenologia sztuk widowiskowych (K. Bierwiaczonek, tłum.). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Turska, I. (1962). Krótki zarys historii tańca i baletu. Kraków: PWM.
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz KondrasiukUniwesytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie Polska
https://orcid.org/0000-0002-0267-8347
Statystyki
Abstract views: 256PDF downloads: 171
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Grzegorz Kondrasiuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.