My, widzowie // «We, the people»

Piotr Dobrowolski

p.dobro@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8318-4295

Abstrakt

Tekst jest omówieniem książki Davida Wilesa Theatre and Citizenship: the History of a Practice (Cambridge 2011), której lektura inspiruje autora do rozważań dotyczących historycznego i aktualnego znaczenia praktyki teatralnej dla propagowania idei obywatelskich. Krytyczna refleksja inicjowana jest pytaniami odnoszącymi się do zmieniającego się charakteru więzi społecznych w dobie komunikacji cyfrowej. We współczesnej, zatomizowanej perspektywie społecznej postulowane przez Wilesa uznanie wspólnotowego charakteru estetycznego i etycznego doświadczenia teatralnego wydaje się w pewnej mierze archaiczne. Ma jednak istotne znaczenie z historycznego punktu widzenia, wskazując źródła przekonań dotyczących teatralności, które do dziś warunkują oczekiwania odbiorcze wobec sztuk widowiskowych. Historyczne prezentacje Wilesa stanowią punkt wyjścia do krytycznej dyskusji dotyczącej polityczności teatru i znaczenia sposobów jego organizacji instytucjonalnej.


Słowa kluczowe:

historia, polityka, społeczeństwo, wspólnota, zaangażowanie

Anderson, A. (1997) Wspólnoty wyobrażone: Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu (S. Amsterdamski, tłum.). Warszawa-Kraków: Znak – Fundacja im. Stefana Batorego.
  Google Scholar

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym: Osiem ćwiczeń z myśli politycznej (M. Godyń, & W. Madej, tłum.). ( P. Śpiewak, wstęp i red.). Warszawa: Fundacja Aletheia.
  Google Scholar

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (T. Kunz, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w Collège de France (M. Kowalska, tłum.). Warszawa: KR.
  Google Scholar

Galas-Kosil, A., & Olkusz, P. (red.) (2016). Struktura teatru a struktura spektaklu: wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Jawłowska, A. (1987). Więcej niż teatr. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Limanowski, M. (1994). Rok polski i dusza zbiorowa. W: M. Limanowski, Był kiedyś teatr Dionizosa (Z. Osiński, wstęp, wyb. i oprac.). Warszawa: IS PAN.
  Google Scholar

Wiles, D. (1997). Tragedy in Athens: Performance Space and Theatrical Meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511582295   Google Scholar

Wiles, D. (2000). Greek Theatre Performance: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139878371   Google Scholar

Wiles, D. (2011). Theatre and Citizenship: the History of a Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Dobrowolski, P. (2020) „My, widzowie // «We, the people»”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), s. 181–192. doi: 10.36744/pt.609.

Autorzy

Piotr Dobrowolski 
p.dobro@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-8318-4295

Literaturoznawca, estetyk, teatrolog; pracownik naukowy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się problemami współczesnej estetyki teatru, literatury i sztuk wizualnych w perspektywie porównawczej, społecznej, performatywnej i krytycznej. Krytyk teatralny i literacki, komentator życia artystycznego, tłumacz, eseista. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, redaktor „Czasu Kultury”, stały współpracownik miesięcznika „Dialog” i portalu www.teatralny.pl, członek Kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Ostatnia jego książka to Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 2019.



Statystyki

Abstract views: 331
PDF downloads: 201


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Piotr Dobrowolski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.