Dwie drogi – wspólna wizja: Hugo von Hofmannsthal i Edward Gordon Craig
Dorota Kownacka-Rogulska
dorota.kownacka-rogulska@ispan.plInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7791-9088
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest relacjom Hugona von Hofmannsthala i Edwarda Gordona Craiga. Miała ich połączyć współpraca, po której wiele sobie obiecywał Harry Graf Kessler, miłośnik rozwiązań formalnych i wizji artystycznych obu twórców. Powstały jedynie cztery drzeworyty – ilustracje Craiga do dramatu Hofmannsthala z 1897 Der weiße Fächer (Biały wachlarz), określanego przez samego autora jako interludium. Artystów łączyła jedność wizji, tęsknota za rzeczami nie z tego świata, miłość do starożytnych mitów, odrzucenie realizmu, uwielbienie dla Shakespeare’a i docenianie Rembrandta. Autorka pokazuje tę symbiozę myśli, widoczną w tekstach programowych i realizacjach artystycznych, szczególnie wyraźną tam, gdzie mogli zrezygnować ze słowa i zarządzać przestrzenią „między figurami”.
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
Hugo von Hofmannsthal, Edward Gordon Craig, „Der weiße Fächer” (Biały wachlarz) , drzeworyt, ilustracjaBibliografia
Bablet, Denis. Edward Gordon Craig. London: Heinemann, 1966.
Google Scholar
Blatchly, John. The Bookplates of Edward Gordon Craig. London: Bookplate Society and the Apsley House Press, 1997.
Google Scholar
Braegger, Carlpeter. Das visuelle und das Plastische: Hugo von Hofmannsthal und die bildende Kunst. Bern: Franke Verlag, 1979.
Google Scholar
Doswald, Herman K. „Edward Gordon Craig and Hugo von Hofmannsthal”. Theatre Research International 1, no. 2 (1976): 134–141. https://doi.org/10.1017/S0307883300000882.
Google Scholar
Rood, Arnold, ed. Edward Gordon Craig on Movement and Dance. London: Dance Books, 1978.
Google Scholar
Gumpert, Gregor. Die Rede vom Tanz: Körperästhetik in der Literatur der Jahrhundertwende. München: Brill/Fink Verlag, 1994.
Google Scholar
Hulewicz, Witold. „H. von Hofmannsthal i R.M. Rilke”. Myśl Narodowa. Dwutygodnik Poświęcony Kulturze Twórczości Polskiej 29 (1926): 26–28.
Google Scholar
Kessler, Harry Graf. Germany and Europe: Lectures Delivered at Williamstown, Massachusetts, in July and August 1923. New Haven: Yale University Press, 1923.
Google Scholar
Kessler, Harry Graf. In the Twenties: The Diaries of Harry Kessler. Translated by Charles Kessler. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1971.
Google Scholar
Kessler, Harry Graf. Tagebücher 1918–1937. Frankfurt am Main: Insel Verlag, 1961.
Google Scholar
Kobel, Erwin. Hugo von Hofmannsthal. Berlin: De Gruyter, 1970.
Google Scholar
Leyko, Małgorzata. Reinhardt, Schlemmer i inni: Studia i szkice o dramacie i teatrze niemieckojęzycznym. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023.
Google Scholar
Meier-Graefe, Julius. Kunst ist nicht für Kunstgeschichte da: Briefe und Dokumente. Göttingen: Wallstein, 2001.
Google Scholar
Naumann, Walter. „Das Visuelle und das Plastische bei Hofmannsthal: Eine Deutung zu Hofmannsthals Ad me ipsum”. Monatshefte für Deutschen Unterricht 37, no. 3 (1945): 159–169.
Google Scholar
Newman, Lindsay Mary. „Reinhardt and Craig?”. In Max Reinhardt: The Oxford Symposium. Edited by Margaret Jacobs and John Warren. Oxford: Oxford Polytechnic, 1986.
Google Scholar
Newman, Lindsay Mary. The White Fan: Gordon Craig’s Neglected Masterpiece of Symbolist Staging. London: Malkin Press, 2009.
Google Scholar
Osterkamp, Ernst. „Die Sprache des Schweigens bei Hofmannsthal”, Hofmannsthal Jahrbuch 2 (1994): 111–137.
Google Scholar
Reinhardt, Gottfried. The Genius: A Memoir of Max Reinhardt. New York: Knopf, 1979.
Google Scholar
Rose, Enid. Gordon Craig and the Theatre: A Record and an Interpretation. London: S. Low, Marston & Company, 1931.
Google Scholar
Sulger-Gebing, Emil. Hugo von Hofmannsthal: Eine literarische Studie. Leipzig, 1905.
Google Scholar
Autorzy
Dorota Kownacka-Rogulskadorota.kownacka-rogulska@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-7791-9088
DOROTA KOWNACKA-ROGULSKA – historyk sztuki, lingwista, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Redaktor Biuletynu Historii Sztuki.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dorota Kownacka-Rogulska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.




