Kariery polskich transmigrantek Marcelli Sembrich i Loli Beeth na światowych scenach operowych

artykuł recenzowany

Mariola Szydłowska

mariola.szydlowska1@gmail.com
Badaczka niezależna (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8105-8540

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest polskim śpiewaczkom operowym Marcelli Sembrich i Loli Beeth wykształconym we Lwowie, transmigrantkom rozwijającym kariery artystyczne poza ojczyzną. Obie zintegrowały się ze społeczeństwami i kulturami krajów osiedlenia, przyczyniły się do ich rozwoju, jednocześnie podtrzymując więź z Polską przez kontakty interpersonalne, działania artystyczne i polityczne. Autorka omawia kolejne etapy życia bohaterek: migracja edukacyjna, przebieg kariery artystycznej, związki z Polską, dziedzictwo i pamięć o śpiewaczkach. Zwraca uwagę, że na ich światowe kariery wpłynęły tak różne czynniki jak: talent, motywacja i intensywna praca, autokreacja publicznego wizerunku, a także współdziałanie innych osób: członków rodziny, pedagogów, mecenasów, menedżerów, impresariów oraz dyrektorów oper.


Oświadczenie o konflikcie interesów

Autorka nie zgłosiła żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

Marcella Sembrich, Lola Beeth, śpiewacy operowi, transmigracje

Al.R. [Rajchman, Aleksander]. „Lola Beethówna”. Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne 7, nr 357 (1890): 357. https://academica.edu.pl/reading/readSingle?page=4&uid=67745101.
  Google Scholar

B-Dünn. „Nowiny wiedeńskie”. Dziennik Polski 28, nr 109 (1895): 2. https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/138104/edition/130122/content.
  Google Scholar

Błeszyński, Jan. „Lola Beeth (Sylwetka)”. Ilustrowany Kalendarz Teatralny Muza na rok 1893: Rocznik 2. Lwów, 1892. https://sbc.org.pl/dlibra/publication/5484/edition/5017/content.
  Google Scholar

Br.N. „Przegląd Muzyczny”. Prawda 18, nr 3 (1898): 35. https://bcul.lib.uni.lodz.pl/dlibra/publication/56230/edition/49177/content.
  Google Scholar

Chłędowski, Kazimierz. Pamiętniki: Wiedeń 1881–1901. Tom 2, wyd. 2 (uzupełnione, redakcja Antoni Knot. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1957.
  Google Scholar

Dudek, Aleksandra. „Stefania Różycka śpiewaczka, tłumaczka, dziennikarka, nauczycielka”. Szkoła Artystyczna. Seria Wydawnicza Centrum Edukacji Artystycznej 3, z. 15 (2021): 221–244. https://www.gov.pl/web/cea/szkola-artystyczna.
  Google Scholar

Hiller, Carl H. „Polacy na scenie Metropolitan Opera (I)”. Dziennik Związkowy / Polish Daily Zgoda 76, nr 147 (1983): 7. https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/731926/edition/693307/content.
  Google Scholar

Horoszkiewiczówna, Zofia. „O Marcelinie Sembrich-Kochańskiej: Pierwsi nauczyciele i pierwsze zarobki”. Kurier Literacko-Naukowy 4, nr 43 (1935): 4. https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/236060/edition/224483/content.
  Google Scholar

Karasowski, Maurycy. „Kochańska”. Kurier Codzienny 25, nr 325 (1889): 2–3. https://academica.edu.pl/reading/readSingle?page=2&uid=42422500.
  Google Scholar

Komorowska, Małgorzata, i Juliusz Multarzyński. Marcella Sembrich-Kochańska: Artystka świata. Warszawa: Agencja Reklamowa Multart, 2016.
  Google Scholar

Leporello. „Lola Beeth”. Świat 4, nr 1 (1891): 17–18. http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=53676&from=publication.
  Google Scholar

Niewiadomski, Stanisław. „Marcella Sembrich”. Scena Polska IX, z. 5 (1929): 12–14. https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication/301082/edition/268418/content.
  Google Scholar

Schoen-René, Anna Eugénie. America’s Musical Inheritance: Memories and Reminiscences. New York: G. P. Putnam’s sons, 1941. https://archive.org/details/americasmusicali010062mbp/page/n221/mode/2up.
  Google Scholar

ski. „Lola Beeth”. Kurier Codzienny 23, nr 239 (1887): 3. https://academica.edu.pl/reading/readSingle?page=3&uid=42421691.tr.
  Google Scholar

Żeleński, Władysław. „Goplana”: Opera romantyczna w trzech aktach; Partytura orkiestrowa (Wien 1897). Wydanie faksymilowe. Redakcja Grzegorz Zieziula. Tom 1. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-15

Cited By / Share

Szydłowska, M. (2025) „Kariery polskich transmigrantek Marcelli Sembrich i Loli Beeth na światowych scenach operowych”, Pamiętnik Teatralny, 74(4), s. 65–90. doi: 10.36744/pt.4262.

Autorzy

Mariola Szydłowska 
mariola.szydlowska1@gmail.com
Badaczka niezależna Polska
https://orcid.org/0000-0002-8105-8540

MARIOLA SZYDŁOWSKA – historyczka teatru. Zajmuje się badaniem dziejów teatru polskiego i żydowskiego we Lwowie do 1945, a także karier polskich aktorów i śpiewaków w Stanach Zjednoczonych.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Mariola Szydłowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.