Migracje teatru poprzez rozbiorową przeszłość – narracje biograficzne, sieci kulturowe i splątane historie: Wprowadzenie
Abstrakt
Wprowadzenie do bloku tematycznego Migracje teatru poprzez rozbiorową przeszłość
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
teatr migranckiBibliografia
Balme, Christopher. „Die Bühne des 19. Jahrhunderts: Zur Entstehung eines Massenmediums”. In Amüsement und Schrecken: Studien zum Drama und Theater des 19. Jahrhunderts, edited by Franz Norbert Mennemeier and Bernhardt Reitz. Tübingen: Francke, 2006.
Google Scholar
Leszczyńska, Cecylia. „Polish Emigration Abroad: Regional Structure and Streams of Emigration in the Years 1870–1914 and 1918–1939”. Przeszłość Demograficzna Polski 41 (2019): 177–207. https://doi.org/10.18276/pdp.2019.41-07.
Google Scholar
Pratt, Mary Louise. „Arts of the Contact Zone”. Profession (1991): 33–40.
Google Scholar
Szymanski-Düll, Berenika. „Transnationale Theatergeschichte(n): Der biographische Ansatz”. In Methoden der Theaterwissenschaft, edited by Christopher Balme and Berenika Szymanski-Düll. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2020.
Google Scholar
Szymanski-Düll, Berenika. „Vom Reisen, Einreisen und Ausreisen: Zum Mobilitätsverhalten von Theatermigrant*innen im 19. Jahrhundert”. In Leave, left, left: Migrationsphänomene in den Künsten in aktueller und historischer, edited by Burcu Dogramaci, Berenika Szymanski Düll and Wolfgang Rathert. Berlin: Neofelis, 2020.
Google Scholar
Szymanski-Düll, Berenika. „Defining the Theatre Migrant: A Concept Developed Through the Lens of Nineteenth-Century Theatre Practices”. In European Theatre Migrants in the Age of Empire Personal Experiences, Transnational Trajectories, and Socio-Political Impacts, edited by Berenika Szymanski-Düll and Lisa Skwirblies. Cham: Palgrave, 2025.
Google Scholar
Tarrow, Sidney. Strangers at the Gates: Movements and States in Contentious Politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Google Scholar
Autorzy
Berenika Szymanski-DüllBerenika.Szymanski@lmu.de
Ludwig-Maximilians-Universität München Niemcy
BERENIKA SZYMANSKI-DÜLL – profesorka teatrologii na Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium. Kieruje finansowanym przez European Research Council (ERC) projektem t-MIGRANTS (www.t-migrants.com) oraz pełni funkcję redaktorki czasopisma Forum Modernes Theater. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na transnarodowej historii teatru, ze szczególnym uwzględnieniem relacji między migracją a praktykami teatralnymi.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Berenika Szymanski-Düll

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Yan Lin, Mobility, Belonging, and Political Agency: Review of "The Palgrave Handbook of Theatre and Migration" , Pamiętnik Teatralny: Tom 74 Nr 4 (2025): Migracje teatru poprzez rozbiorową przeszłość
- Dorota Fox, Ptactwo przelotne: Polskie migrantki w kabarecie europejskim przełomu wieków , Pamiętnik Teatralny: Tom 74 Nr 4 (2025): Migracje teatru poprzez rozbiorową przeszłość
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.




