Mobility, Belonging, and Political Agency: Review of "The Palgrave Handbook of Theatre and Migration"
Abstrakt
Recenzja omawia tom The Palgrave Handbook of Theatre and Migration pod redakcją Yany Meerzon i Stephena Wilmera, podkreślając wagę jego szerokich ram historycznych, globalnej perspektywy oraz różnorodności metodologicznej dla współczesnych badań nad teatrem i migracją. Recenzentka wskazuje mobilność, przynależność kulturową i sprawczość polityczną jako trzy kluczowe obszary tematyczne powracające w publikacji i w oparciu o nie omawia jej wkład w zgłębianie relacji między migracją a teatrem. Choć rozmach tomu momentami utrudnia lekturę tematyczną, bogactwo materiałów archiwalnych, interdyscyplinarnych ujęć i zróżnicowanych studiów przypadków z całego świata dostarcza perspektyw kluczowych dla pogłębienia wiedzy naukowej na temat kulturowych i politycznych implikacji teatru we współczesnych warunkach mobilności.
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
mobilność, przynależność kulturowa, sprawczość polityczna, teatr migrancki, spektakl transnarodowyBibliografia
Ahmed, Sara. Strange Encounters: Embodied Others in Post-Coloniality. London: Routledge, 2000.
Google Scholar
Balfour, Michael. Refugee Performance: Practical Encounters. Bristol: Intellect, 2013.
Google Scholar
Balme, Christopher. The Theatrical Public Sphere. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Google Scholar
Bhabha, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994.
Google Scholar
Castles, Stephen. “Migration and Community Formation under Conditions of Globalization.” International Migration Review 36, no. 4 (2002): 1143–1168. https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2002.tb00121.x.
Google Scholar
Cox, Emma. Theatre and Migration. London: Palgrave Macmillan, 2014.
Google Scholar
Filewod, Alan. “Playing on Indigenous Land: Settlers, Immigrants and Theatre in Fictive Canada.” In Theatre and (Im)migration: New Essays on Canadian Theatre, edited by Yana Meerzon. Toronto: Playwrights Canada Press, 2019.
Google Scholar
Hall, Stuart, ed. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Thousand Oaks, 1997.
Google Scholar
Kershaw, Baz. The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard. London: Routledge, 1997.
Google Scholar
Marinelli-König, Gertrud, and, Alexander Preisinger, eds. Zwischenräume der Migration: Über die Entgrenzung von Kulturen und Identitäten. Bielefeld: Transcript Verlag, 2011.
Google Scholar
Meerzon, Yana, and, Stephen Wilmer, eds. The Palgrave Handbook of Theatre and Migration. London: Palgrave Macmillan, 2023.
Google Scholar
Meerzon, Yana. Performing Exile, Performing Self. London: Palgrave Macmillan, 2012.
Google Scholar
Schneider, Wolfgang. Theater und Migration: Herausforderungen für Kulturpolitik und Theaterpraxis. Bielefeld: Transcript, 2014.
Google Scholar
Sharifi, Azadeh. “Multilingualism and Postmigrant Theatre in Germany.” Modern Drama 61, no. 3(2018): 328–351. https://muse.jhu.edu/article/702334.
Google Scholar
Stewart, Lizzie. “Postmigrant Theatre: The Ballhaus Naunynstraße Takes On Sexual Nationalism.” Journal of Aesthetics & Camp; Culture 9, no. 2, (2017): 56–68. https://doi.org/10.1080/20004214.2017.1370358.
Google Scholar
Szymanski-Düll, Berenika. “Defining the Theatre Migrant: A Concept Developed Through the Lens of Nineteenth-Century Theatre Practices.” In European Theatre Migrants in the Age of Empire: Personal Experiences, Transnational Trajectories, and Socio-Political Impacts, edited by Berenika Szymanski-Düll and Lisa Skwirblies. London: Palgrave Macmillan, 2025.
Google Scholar
Tinius, Jonas. State of the Arts: An Ethnography of German Theatre and Migration. Cambridge: Cambridge University Press, 2023.
Google Scholar
Autorzy
Yan LinLudwig-Maximilians-Universität Niemcy
https://orcid.org/0009-0001-9484-6351
Yan Lin – studiowała dramaturgię i teatrologię w Narodowej Akademii Sztuk Teatralnych w Pekinie oraz na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Tajpej. Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana w Monachium, gdzie obecnie kontynuuje studia doktoranckie w Instytucie Teatrologii, koncentrując się na badaniach nad praktykami instytucjonalnymi i estetycznymi we współczesnym niemieckim teatrze publicznym. Jej badania doktoranckie są wspierane stypendium Chińskiej Rady Stypendialnej. Pracuje również jako asystentka naukowa w projekcie T-Migrants na Uniwersytecie Ludwiga Maximiliana oraz jako asystentka redakcyjna czasopisma Arts Management w Akademii Teatralnej w Szanghaju w Chinach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Yan Lin

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.




