Formy, farsze i prawa syntezy, czyli „Chemia związków jakości teatralnych” według Witkacego

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2024

Joanna Stacewicz-Podlipska


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4504-1546

Abstrakt

Problem recepcji Witkacego sprowadza się do wykrawania z wieloskładnikowego obszaru ściśle skorelowanych z sobą treści pasujących do danego zadania fragmentów. Najwięcej zamieszania wynikało z błędnego rozumienia pojęcia Forma, które, zrośnięte ze swoimi historycznymi definicjami i zastosowaniami, generowało piętrzące się nieporozumienia. Gdyby pojęcie to było analizowane w całej złożoności, jaką przewidział dla niego Witkacy, a zwłaszcza w szerszych ramach konceptualnych jego myśli, o nieporozumieniach nie mogłoby być mowy. Najbliższe terminologicznie odpowiedniki Witkacowskiej Formy należą do rodziny słów opisujących jednię: stop, amalgamat czy synteza. W Formie mieścić się miało wszystko to, co po odpowiedniej „obróbce”, a więc po przejściu procedury amalgamacji właśnie, stanowiło pierwotną materię Sztuki. To, czego chciał Witkacy dla teatru, kryło się zatem nie tyle w profuzji plastyki – w samym, jak pisał, „«umalarzeniu» teatru”, czy eliminacji treści na rzecz formy, lecz w tajemnicy konstrukcji, w procesie chemicznego, czy alchemicznego Form-owania, w magicznym akcie przyoblekania w kształt. Właśnie to misterium Formy wraz z całą kłopotliwą metafizyką Witkiewicza było z uporem pomijane przez jego samozwańczych i mianowanych spadkobierców. Tych błędów nie ustrzegli się także reprezentanci rozmaitych odmian „teatrów narracji plastycznej” (określenie Zbigniewa Taranienki), od przedwojennego Teatru Cricot po grupę, którą Konstanty Puzyna nazwał „Witkacoplastyką”. Dopóki jednak teatr narracji wizualnej zajęty był rozwiązywaniem problemów wynikających z aporii modernizmu, dopóty odwołania do Witkacego pozostawały mniej lub bardziej zasadne. W rozkochanej we fragmencie, relatywizującej wartości i anihilującej wszelkie stałe punkty odniesienia ponowoczesności ten trop gubi się, a Teoria Czystej Formy mutuje w praktykę „formy otwartej”, oddalając się coraz bardziej od dezyderatów Witkiewicza.


Słowa kluczowe:

Witkacy, recepcja twórczości Witkacego, Teoria Czystej Formy, scenografia

Gerould, Daniel C. Stanisław Ignacy Witkiewicz jako pisarz. Tłumaczenie Ignacy Sieradzki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
  Google Scholar

Groth, Martyna. „Od eksperymentów Bauhausu do Teatru Galeria”. Pamiętnik Teatralny 64, z. 2 (2015): 150–163.
  Google Scholar

Janion, Maria. „Czas formy otwartej”. Życie Literackie, nr 48 (1979): 5.
  Google Scholar

Lau, Jerzy. Teatr artystów „Cricot”. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1967.
  Google Scholar

Marczak-Oborski, Stanisław. „Awangardowa wielość rzeczywistości”. W: Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939: Antologia, wybór i wstęp Stanisław Marczak-Oborski, noty Lidia Kuchtówna, 5–37. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1973.
  Google Scholar

Mitchell, W.J.T. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press,1986.
  Google Scholar

Owczarski, Wojciech. „Czy Witkacy chodziłby do Cricot?”. Teatr, nr 10 (2006): 6–12.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Metafizyka obrazu: O teorii sztuki i postawie artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1985.
  Google Scholar

Pollakówna, Joanna. „Filozofowanie i namiętności”. W: Studia o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu, redakcja Michał Głowiński i Janusz Sławiński, 227–244. Wrocław: Ossolineum, 1972.
  Google Scholar

Popiel, Magdalena. Wyspiański: Mitologia nowoczesnego artysty. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2008.
  Google Scholar

Porębski, Mieczysław. „Miejsce Witkacego”. W: Interregnum: Studia z historii sztuki polskiej XIX i XX w., 193–236. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.
  Google Scholar

Puzyna, Konstanty. „Na przełęczach bezsensu”. W: Burzliwa pogoda: Felietony teatralne, 67–76. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
  Google Scholar

Ratajczakowa, Dobrochna. „Eksperyment w teatrze i «teatr eksperymentalny»”. W: Z teorii teatru: Materiały z sesji teatralnej, Poznań 1970. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyczny Upowszechniania Kultury, 1972.
  Google Scholar

Sokół, Lech. „Fenomen Witkacego: Wiele pytań, niewiele odpowiedzi”. Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza 35 (2000): 11–22.
  Google Scholar

Sztaba, Wojciech. „Teatr, sztuka i życie”. Pamiętnik Teatralny 34, z. 1/4 (1985): 162–168.
  Google Scholar

Taranienko, Zbigniew. „Granice teatru narracji plastycznej”. Sztuka 3, nr 6 (1976): 24–29.
  Google Scholar

Wyka, Kazimierz. „Trzy legendy tzw. Witkacego”. Twórczość, nr 2 (1957): 122–135.
  Google Scholar

Żakiewicz, Anna. „Witkacy—perfect trickster”. W: Trickster Strategies in the Artists’ and Curatorial Practice, edited by Anna Markowska. Warszawa: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Stacewicz-Podlipska, J. (2016) „Formy, farsze i prawa syntezy, czyli «Chemia związków jakości teatralnych» według Witkacego”, Pamiętnik Teatralny, 65(4), s. 71–90. doi: 10.36744/pt.2509.

Autorzy

Joanna Stacewicz-Podlipska 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-4504-1546

Statystyki

Abstract views: 57
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Stacewicz-Podlipska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.