Maiia Harbuziuk (1965–2023) in Memoriam
Abstrakt
Tekst upamiętnia postać Maii Harbuziuk, przedwcześnie zmarłej wybitnej ukraińskiej krytyczki teatralnej i badaczki. Artykuł podkreśla jej znaczący wkład w badania teatralne i niesłabnące zaangażowanie w promowanie ukraińskiego teatru za granicą. Autorka omawia najważniejsze osiągnięcia naukowe Maii Harbuziuk w dziedzinie badań szekspirologicznych, w tym jej prace nad ukraińską recepcją Hamleta. Omawia różnorodne przedsięwzięcia Harbuziuk – obejmujące badania naukowe, wymianę kulturalną, a także organizację Ukraińskiego Festiwalu Szekspirowskiego i wiele innych – podkreślając, że w każdej z tych dziedzin Maiia Harbuziuk osiągała znakomite wyniki, pozostawiając niezatarty ślad w ukraińskiej kulturze i świecie teatru.
Słowa kluczowe:
Maiia Harbuziuk, Shakespeare, «Hamlet», ukrainskie badania teatralneBibliografia
Dobson, Michael. “Nesterpno, koly z Shekspira robliat muzei.” Interviewed by Maiia Harbuziuk. Prostsenium, no. 50/51 (2018): 56–60. http://publications.lnu.edu.ua/journals/index.php/proscaenium/article/view/2359/1537.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Hamlet V. Shekspira na ukrayinskiy stseni: ‘Dzerkalo y vidbytok chasu’ (na materiali lvivskykh postav).” Renaissansni Studii, no. 18/19 (2012): 157–180.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Natsionalna prapremiera Hamleta v ukrainskomu teatroznavstvi druhoi polovyny XX st.” Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi Teatroznavchoi komisii 245 (2003): 325–338.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Pershi postavy Hamleta V. Shekspira na terytorii Ukrainy (kinets XVII–pochatok XIX st.).” Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi Teatroznavchoi komisii 254 (2007): 129–146.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Skilky ‘Hamletiv’ u ‘Hamleti’? Sproba strukturnoho analizu klasychnoho tvoru.” Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo, no. 4 (2004): 19–27.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Teatralna Shekspiriana Mykhaila Rudnytskoho.” Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo, no. 9 (2009): 3–15.
Google Scholar
Harbuziuk, Maiia. “Ukrainski pereklady Hamleta Viliama Shekspira v konteksti rozvytku natsionalnoho teatru.” Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. Pratsi Teatroznavchoi komisii 262 (2011): 80–98.
Google Scholar
Iliuk, Maiia. “Na hostynu do Shekspira . . . v Rumuniiu! (Notatky z Shekspirivskoho festyvaliu 2018 r. u m. Kraiova, Rumuniia).” Prostsenium, no. 50/51 (2018): 48–53. http://publications.lnu.edu.ua/journals/index.php/proscaenium/article/ view/2358/1538.
Google Scholar
Spinchevska, Yuliia, and Yelyzaveta Bezushko. “Dvanadtsiata nich (Studenty retsenzuiut vystavu Dvanadtsiata nich V. Shekspira Mykolaivskoho akademichnoho khudozhnoho rosiiskoho dramatychnoho teatru).” Prostsenium, no. 50/51 (2018): 61–64. http://publications.lnu.edu.ua/journals/index.php/proscaenium/article/ view/2361/1539.
Google Scholar
Torkut, Nataliya, Maiia Harbuziuk, and Oksana Sobol. “Shakespeare Festivals as a Medium of Value,” in European Values in Ukrainian Education: Challenges and Frontiers, edited by Olena Tupakhina et al., 159–173. Lviv: Liha Press, 2021.
Google Scholar
Autorzy
Nataliya TorkutZaporoski Uniwersytet Narodowy Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-8905-6769
Nataliya Torkut - profesor w Katedrze Filologii Germańskiej, Przekładu i Literatury Światowej na Zaporoskim Uniwersytecie Narodowym. W 2009 założyła Ukraińskie Centrum Szekspirowskie, a w 2018 powołała do życia ukraiński festiwal szekspirowski. Jej zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia genologiczne we wczesnonowożytnej literaturze angielskiej, międzynarodowe festiwale szekspirowskie oraz spuściznę Łesia Kurbasa, ukraińskiego aktora i reżysera epoki modernizmu.
Statystyki
Abstract views: 163PDF downloads: 123
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Nataliya Torkut
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.