Trzy akty zgonu (Franciszek Bohomolec, Tadeusz Lipski, Józef Bielawski)
Patryk Kencki (oprac.)
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Pierwszymi polskimi zawodowymi komediopisarzami byli Józef Bielawski, Franciszek Bohomolec i Tadeusz Lipski. Historia sprawiła, że ich miejsc pochówku nie upamiętniają nagrobki. Ogłaszane tu akty zgonu stanowią więc okazję do przypomnienia tych istotnych dla polskiego teatru osób. Odkrycie aktu związanego z Bielawskim jest tym bardziej ważne, że dotąd nie znano jego daty śmierci. Edycję wspomnianych dokumentów poprzedzono krótkim wstępem, w którym omówiono pośmiertne losy komediopisarzy.
Słowa kluczowe:
Franciszek Bohomolec, Tadeusz Lipski, Józef Bielawski, akt zgonuBibliografia
Raszewski, Zbigniew, red. Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965. Tom 1. Opracowanie Jadwiga Czachowska et al. na podstawie materiałów Stanisława Dąbrowskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1973.
Google Scholar
Wóycicki, Kazimierz Władysław. Cmentarz Powązkowski pod Warszawą. Warszawa, 1856.
Google Scholar
Źródła archiwalne: Archiwum Państwowe m.st. Warszawy, zespół 189/D: Akta stanu cywilnego gminy (cyrkułu) VII miasta Warszawy, jednostka 105, akt nr 451, k. 139 v. – 140; Księgi metrykalne parafii Świętego Krzyża, jednostka 515: Liber Mortuorum 1775–1801, k. 180 v; Archiwum Archidiecezjalne Warszawskie, zespół 9233/D: Księgi metrykalne parafii rzymskokatolickiej Św. Jana Chrzciciela w Warszawie, jednostka 504: Księga zgonów 1780–96 r.
Google Scholar
Autorzy
Patryk Kencki (oprac.)Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Patryk Kencki - doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego" (do 2019), wykładowca Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Prowadzi badania nad historią teatru staropolskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji biblijnej oraz recepcji francuskich komedii. Autor książki: Inspiracje starotestamentowe w dramacie polskiego renesansu (1545-1625) (Warszawa, 2012).
Statystyki
Abstract views: 124PDF downloads: 41
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Patryk Kencki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patryk Kencki (oprac.), Molière – Franciszka Urszula Radziwiłłowa: «Gwałtem medyk» , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 4 (2017)
- Franciszek Bohomolec, Patryk Kencki (oprac.), Dziedzic chytry , Pamiętnik Teatralny: Tom 66 Nr 3 (2017)