Buddah Still Works— the Work on Oneself Never Ends: Essay on Grotowski

esej nierecenzowany

Gioacchino Palumbo

gioacchinopalumbo@gmail.com
Academy of Fine Arts of Catania (Włochy)

Giuseppe G. Condorelli


Independent scholar, Misterbianco (Włochy)

Abstrakt

Punktem wyjścia eseju są osobiste wspomnienia włoskiego reżysera Gioacchino Palumbo, w tym doświadczenia związane z oglądaniem Apocalypsis cum figuris i osobistymi spotkaniami z Jerzym Grotowskim, a celem – subiektywna prezentacja wybranych aspektów teatralnych i pozateatralnych praktyk Grotowskiego, z naciskiem na rozumienie teatru jako trwającej całe życie pracy nad sobą. Palumbo podkreśla te aspekty twórczości Grotowskiego i cytaty z jego wypowiedzi i pism, które przyczyniły się do jego własnego rozwoju jako artysty teatralnego. Szczególnie interesuje go stosunek Grotowskiego do różnorodnych źródeł inspiracji, dlatego obszernie omawia wywiad Grotowskiego na temat Gurdżijewa, uznając go za reprezentatywny przykład podejścia artysty do zjawisk kulturowych, które na niego wpływały. Esej został poprzedzony wstępem, w którym Giuseppe G. Condorelli przedstawia Palumbo jako oryginalnego artystę teatralnego, prowadzącego od 1981 roku własne laboratorium teatralne w Katanii.


Słowa kluczowe:

Jerzy Grotowski, Georgij Gurdżijew, mobilność kulturowa, teatr włoski

Banu, Georges, and Alessandro Martinez, eds. Gli anni di Peter Brook: L’opera di un maestro raccontata al Premio Europa per il teatro. Milano: Ubulibri, 1990.
  Google Scholar

Barba, Eugenio. “The Kathakali Theatre.” Translated by Simonne Sanzenbach. The Tulane Drama Review 11, no. 4 (1967): 37–50. https://doi.org/10.2307/1125137.
DOI: https://doi.org/10.2307/1125137   Google Scholar

Buber, Martin. Tales of the Hasidim: The Early Masters. Translated by Olga Marx. New York: Schocken Books, 1968.
  Google Scholar

Cappa, Francesco. “Una pratica teatrale interculturale: L’immaginario orientale e il teatro povero di Grotowski.” Riflessioni e teorie 15, no. 2 (2017). https://rivistedigitali.erickson.it/educazione-interculturale/archivio/vol-15-n-2/una-pratica-teatrale-interculturale-limmaginario-orientale-e-il-teatro-povero-di-grotowski/.
  Google Scholar

Giacché, Piergiorgio. “Antropologia culturale e cultura teatrale.” Teatro e Storia 3, no. 1 (1988): 23–50. https://www.teatroestoria.it/pdf/4/p_giacche.pdf.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “Dalla compagnia teatrale a L’arte come veicolo.” In Thomas Richards, Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche. Milano: Ubulibri, 1993.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “A Kind of Volcano.” Interview by Michel de Salzman. In Gurdjieff: Essays and Reflections on the Man and His Teaching, edited by Jacob Needleman et al., 87–106. New York: Continuum, 1996.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “Teatro e Rituale.” In Il Teatr Laboratorium di Jerzy Grotowski 1959–1969, a cura di Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli. Pontedera: Fondazione Pontedera Teatro, 2001.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. Towards a Poor Theatre. Holstebro: Odin Teatrets Forlag, 1968.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. Tecniche originarie dell’attore. A cura di Luisa Tinti. Roma: Università degli studi di Roma La Sapienza, 1982.
  Google Scholar

Lancellotti, Giovanni. “Recensioni, riflessioni sulla scrittura.” Il Quaderno di Nessuno. Newsletter di Saggi, Letteratura e Documentazione Teatrale 14, no. 4 (2015). https://www.teatrodinessuno.it/doc/grotowski/teatro-povero.
  Google Scholar

Meldolesi, Claudio. “Ai confini del teatro e della sociologia.” Teatro e Storia 1, no. 1 (1986): 77–151. https://www.teatroestoria.it/pdf/1/Claudio_Meldolesi_34.pdf.
  Google Scholar

Palumbo, Gioacchino. Il Teatro del Molo 2: Diario di bordo—Spettacoli, performance, film. Roma: Bonanno, 2010.
  Google Scholar

Ouspensky, P. D. In Search of the Miraculous: Fragments of an Unknown Teaching. New York: Harcourt Brace & World, 1949.
  Google Scholar

Taviani, Ferdinando, ed. Il libro dell’Odin: Il teatro-laboratorio di Eugenio Barba. Milano: Feltrinelli, 1975.
  Google Scholar


Opublikowane
2023-12-16

Cited By / Share

Palumbo, G. i Condorelli, G. G. (2023) „Buddah Still Works— the Work on Oneself Never Ends: Essay on Grotowski”, Pamiętnik Teatralny, 72(4), s. 33–55. doi: 10.36744/pt.1820.

Autorzy

Gioacchino Palumbo 
gioacchinopalumbo@gmail.com
Academy of Fine Arts of Catania Włochy

Gioacchino Palumbo - profesor w Accademia di Belle Arti di Catania, pisał i reżyserował zarówno w teatrze, jak i w filmie. W 1981 roku założył Teatro del Molo 2 w Katanii, gdzie reżyseruje i prowadzi coroczne kursy aktorstwa. Prowadził liczne warsztaty i kursy teatralne we Włoszech i Europie. Autor czterech książek, w tym zbioru esejów na temat współczesnego teatru Pionieri del teatro del novecento: Stanislavsky, Mejerchol'd, Artaud, Grotowski (Acireale, 2012).


Autorzy

Giuseppe G. Condorelli 

Independent scholar, Misterbianco Włochy

Giuseppe G. Condorelli - uczy literatury włoskiej i historii w szkole średniej. Aktywnie zajmuje się poezją, krytyką literacką i teatrem. Regularnie współpracuje z Le Monde diplomatique. Opublikował dwa tomy poezji: Criterio del tempo (Bolonia, 2008) i N'zuppilu n'zuppilu (Katania, 2016). Mieszka w Misterbianco, w Katanii.



Statystyki

Abstract views: 211
PDF downloads: 32 PDF downloads: 79


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Gioacchino Palumbo, Giuseppe G. Condorelli

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.