Sukcesy warszawskich tancerzy w Petersburgu w lutym 1851 roku

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Janina Pudełek


Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina (Polska)

Abstrakt

Autorka sięga do anegdoty o wizycie w Petersburgu tancerzy i tancerek z baletu warszawskiego na zaproszenie cara, zachwyconego mazurem wplecionym przez Romana Turczynowicza do Hrabiny wieśniaczki (1847). Opowieść przytacza Henryk Liński w drugim tomie monografii Taniec (red. Mateusz Gliński, Warszawa, 1930), badaczka zaś weryfikuje ją, sięgając do zbiorów polskich, i – dzięki studentce petersburskiego konserwatorium, Joannie Sibilskiej – archiwów rosyjskich. Autorka artykułu ustala datę dzienną i lokalizację warszawskiej prezentacji oraz przywołuje opinię krytyka, Antoniego Lesznowskiego. Dookreślone zostają daty występów w Rosji i nazwiska: oprócz wskazanego w Tańcu Jana Popiela do Petersburga pojechali: Filipina Damse, Józefina Karska, Honorata Stolpe, Karolina Straus, Arnold Gillert, Antoni Kwiatkowski, Hipolit Meunier, a także para dublerska: Antonina Koćmierowska i Leopold Majewski. Badaczki  szczegółowo rekonstruują repertuar wizyty (w tym występy z Carlottą Grisi, Jules’em Perrotem, Mariusem Petipą) i jej recepcję, a także wpływ na scenę petersburską.


Słowa kluczowe:

balet, historia baletu, taniec, historia tańca, polski balet za granicą, Antoni Lesznowski

Liński, Henryk. „Dzieje baletu w Polsce”. W: Taniec, redakcja Mateusz Gliński, tom 2, 41–95. Warszawa: „Muzyka”, 1930.
  Google Scholar

Val’berg, Aleksandr Ivanovich. „Vospominaniya artista imperatorskikh teatrov T.A. Stukolkina (zapisannyye po ego rasskazu A. Val'bergom)”. Artist, no 45, kn. 1 (1895): 126–133.
  Google Scholar

Val’berg, Aleksandr Ivanovich. „Vospominaniya artista imperatorskikh teatrov T.A. Stukolkina (zapisannyye po ego rasskazu A. Val'bergom)”. Artist, no 46, kn. 2 (1895): 117–125.
  Google Scholar

Źródła prasowe: Gazeta Warszawska, nr 290 (1847); Kurier Warszawski, nr 63, 150 (1851); Sankt Peterburgskiye Vedomosti, nr 29 (1981); Severnaya pchela, nr 56 (1851).
  Google Scholar

Archiwalia: Rossiyskiy Gosudarstvennyy Istoricheskiy Arkhiv w Petersburgu.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1995-12-30

Cited By / Share

Pudełek, J. (1995) „Sukcesy warszawskich tancerzy w Petersburgu w lutym 1851 roku”, Pamiętnik Teatralny, 44(3/4), s. 427–438. doi: 10.36744/pt.1741.

Autorzy

Janina Pudełek 

Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina Polska

Dr hab. Janina Pudełek

krytyczka i badaczka tańca, historyczka. Uczyła się tańca w szkole Janiny Mieczyńskiej, później także na zajęciach Jerzego Gogóła i Leona Wójcikowskiego. Studiowała filologię polską na UW i dramaturgię w PWST w Warszawie. Stopień doktorski i habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN. Pracowała w redakcji Pamiętnika Teatralnego, Tańca i Encyklopedii Muzycznej PWN, w Państwowym Wydawnictwie Naukowym, Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Teatralnym. Autorka takich książek jak Warszawski balet w latach 1867–1915 czy Warszawski balet romantyczny: 1802–1866. Od 1974 roku wykładowczyni historii i estetyki baletu na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Regularnie publikuje m.in. w Pamiętniku Teatralnym, Ruchu Muzycznym, Teatrze, Tańcu. Dla tego ostatniego przetłumaczyła fragmenty pism Carla Blasisa (Podstawowa rozprawa o teorii i praktyce sztuki tańca i Kodeks Terpsychory).  Członkini Polskiego Ośrodka ITI.



Statystyki

Abstract views: 171
PDF downloads: 56


Licencja

Prawa autorskie (c) 1995 Janina Pudełek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.