Narcyz zakochany sam w sobie

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Jacek Lipiński


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Artykuł omawia pojawienie się na warszawskiej scenie w 1812 roku Louisa-Antoine'a Duporta, który wystąpił w balecie w swojej choreografii, zatytułowanym Narcyz zakochany sam w sobie. Autor  przygląda się recepcji wydarzenia przez anonimowego krytyka Gazety Warszawskiej; być może Kantorberego Tymowskiego. Analizowaną recenzję umieszcza w kontekście dziejów krytyki tańca w Polsce w XVIII i XIX wieku oraz zestawia ją z ocenami talentu Duporta formułowanymi przez Jean-George’a Noverre’a, Julien-Louisa Geoffroya, Stendhala. Istotnym tłem dla głównego tematu są relacje artysty z Marguerite Joséphine Weymer (in. panną George) i Marią Daniłową. W odniesieniu do tego tematu autor tekstu, korzystając ze współczesnych badań radzieckich, koryguje narracje funkcjonujące wcześniej w opracowaniach angielskich i włoskich.


Słowa kluczowe:

balet polski, krytyka tańca, krytyka baletowa, krytyka teatralna, Louis-Antoine Duport, Maria Daniłowa, Jean-Georges Noverre, Kantorbery Tymowski

Amico, Silvio d', ed. Enciclopedia dello spettacolo. Tom 4. Roma: La Maschere, 1957.
  Google Scholar

Bernacki, Ludwik. Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. Tom 1: Źródła i materiały. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1925. https://polona.pl/item/teatr-dramat-i-muzyka-za-stanislawa-augusta-t-1-zrodla-i-materjaly,MjAyMjc1MjM/.
  Google Scholar

Bogusławski, Wojciech. Dzieła Dramatyczne. Tom 4. Warszawa, 1821.
  Google Scholar

Borisoglebskiy, M. „Proshoye baletnogo tsdiyeleniya Pitersburgskogo teatral'nogo uchilishcha”. In Materialy po istorii russkogo baleta, sostavil M. Borisoglebskiy, tom 1, 66-67. Leningrad: Len. Gos. khoreograficheskoye uchilishche, 1938.
  Google Scholar

Geoffroy, Julien-Louis. „Danseurs de corde”. In Cours de littérature dramatique Ou, Récueil Par Ordre de Matieres Des Feuilletons de Geoffroy, Précédé d'Une Notice Historique Sur Sa Vie, Et Ses Ouvrages. Volume 6. Paris, 1825.
  Google Scholar

Lipiński, Jacek, red. Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1955.
  Google Scholar

Noverre, Jean Georges. Teoria i praktyka tańca prostego i komponowanego, sztuki baletowej, muzyki, kostiumu i dekoracji. Tłumaczenie i opracowanie Irena Turska. Wstęp Jan Rey. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1959.
  Google Scholar

Pudełek, Janina. „Warszawski balet romantyczny 1832–1843”. Pamiętnik Teatralny 8, z. 1/3 (1959): 261–281.
  Google Scholar

Rulikowski, Mieczysław. Teatr warszawski od czasów Osińskiego (1825-1915). Lwów: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych, 1939.
  Google Scholar

Simon, Ludwik. „Teatr francuski w Warszawie za czasów Królestwa Kongresowego (1815–1830)”. Pamiętnik Literacki 29, nr 1/4 (1932): 391–422.
  Google Scholar

Stendahl. Rome, Naples et Florence. Paris, 1855.
  Google Scholar

Szwankowski, Eugeniusz, oprac. Teatr Wojciecha Bogusławskiego w latach 1799–1814. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1954.
  Google Scholar

Szyfman, Arnold. „Ocalony rękopis i znalezione listy Noverre’a". Pamiętnik Teatralny 3, z. 3/4 (1954): 63–95.
  Google Scholar

Vvedenskiy, B. A., sostavil. Bol'shaya sovetskaya entsiklopediya. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, 1952.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1960-01-30

Cited By / Share

Lipiński, J. (1960) „Narcyz zakochany sam w sobie”, Pamiętnik Teatralny, 9(1), s. 147–154. doi: 10.36744/pt.1531.

Autorzy

Jacek Lipiński 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Statystyki

Abstract views: 104
PDF downloads: 35


Licencja

Prawa autorskie (c) 1960 Jacek Lipiński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.