Recenzja: Jan Ciepliński, Szkic dziejów baletu polskiego (Londyn, 1956)

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Irena Turska


(Polska)

Abstrakt

Autorka omawia Szkic dziejów baletu polskiego Jana Cieplińskiego, powstały na podstawie materiałów przekazanych artyście przez Leopolda Filatyna, częściowo opublikowanych przez Henryka Lińskiego w drugim tomie monografii Taniec (red. Mateusz Gliński, Warszawa, 1930), i własnych poszukiwań. Jako główne usterki publikacji Cieplińskiego autorka wskazuje: brak odsyłaczy do źródeł i opracowań, przeglądowy charakter tekstu pozbawionego struktury periodyzacyjnej, a także nieobecność krytycznej analizy faktów lub jej niewystarczający zakres. Główną część recenzji stanowi omówienie błędów merytorycznych. Istotne miejsce zajmuje też wskazanie motywowanej względami osobistymi niesprawiedliwości Cieplińskiego w opisach działalności współczesnych mu tancerzy i choreografów oraz Polskiego Baletu Reprezentacyjnego. Niezadowalający poziom Szkicu..., opublikowanego w Londynie, jest dla autorki recenzji impulsem do podkreślenia luk na rodzimym rynku wydawniczym w zakresie historii i teorii tańca.


Słowa kluczowe:

taniec, balet, historia tańca, historia baletu, Jan Ciepliński

Caroso da Sermoneta, Fabrizio. Il Ballarino. Venetia: 1581.
  Google Scholar

Cornazano, Antonio. Libro dell’arte del danzare. 1455.
  Google Scholar

Ciepliński, Jan. Szkic dziejów baletu polskiego. London: „Veritas”, 1956.
  Google Scholar

Liński, Henryk. „Dzieje baletu w Polsce”. W: Taniec, redakcja Mateusz Gliński, tom 2, 41–95. Warszawa: „Muzyka”, 1930.
  Google Scholar

Lukian. Dialog o tańcu. Tłumaczenie i wstęp Józef Władysław Reiss. Warszawa: Ministerstwo Szkół Wyższych i Nauki, 1951.
  Google Scholar

Lynham, Deryck. The Chevalier Noverre: Father of Modern Ballet; a Biography. London: 1950.
  Google Scholar

Łobaczewska, Stefania. Karol Szymanowski: Życie i twórczość 1881–1937. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1950.
  Google Scholar

Morsztyn, Andrzej. „Balet królewski: Warszawa 1654”. W: Poezye oryginalne i tłomaczone, przedmowa Piotr Chmielowski, 439–443. Warszawa: 1883.
  Google Scholar

Nāṭya Śāstra. [II p.n.e.–V n.e.].
  Google Scholar

Noverre, Charles Edwin, ed. The Life and Works of the Chevalier Noverre. London: 1882.
  Google Scholar

Noverre, Jean-Georges. Théorie et pratique de la danse simple et composée, de l'art des ballets, de la musique, du costume et des décorations. Rysownik Louis-René Boquet. Kaligraf Pierre-Jean-Paul Berny de Nogent. Tom 1–11. 1766.
  Google Scholar

Szyfman, Arnold. „Ocalony rękopis i znalezione listy Noverre’a”. Pamiętnik Teatralny 3, z. 3/4 (1954): 63–98.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1956-09-30

Cited By / Share

Turska, I. (1956) „Recenzja: Jan Ciepliński, Szkic dziejów baletu polskiego (Londyn, 1956)”, Pamiętnik Teatralny, 5(2/3), s. 463–465. doi: 10.36744/pt.1530.

Autorzy

Irena Turska 

Polska

Irena Turska (1912–2012) - krytyczka i badaczka tańca, historyczka. Absolwentka Szkoły Rytmiki i Tańca Artystycznego Janiny Mieczyńskiej. Autorka rozprawy doktorskiej La situation de la danse dans l’ensemble des arts: Prolegomenes a l’esthetique de la danse obronionej w Ecole Superieure d’Etudes Choregraphiques. krytyczka i badaczka tańca, historyczka. Absolwentka Szkoły Rytmiki i Tańca Artystycznego Janiny Mieczyńskiej. Wykładowczyni w PWST w Łodzi (1946–48) i Zaocznym Wyższym Studium Nauczycieli Tańca PWSM w Warszawie (1972–1989). Od 1957 roku autorka tekstów o tańcu na łamach prasy codziennej i specjalistycznej. Była inspektorką nadzoru artystycznego baletu w Generalnej Dyrekcji Teatrów, Oper i Filharmonii oraz członkinią Państwowej Komisji Weryfikacyjnej przy MKiS ds. unormowania uprawnień zawodowych tancerzy i tancerek w Polsce. Autorka książek o historii tańca (Krótki zarys historii tańca i baletu, Almanach baletu polskiego 1945–1974), teorii ruchu (Analiza ruchu tanecznego według metod Labana, Joossa, Leedera), estetyce tańca (Spotkanie ze sztuką tańca). Tłumaczka książek: Taniec: Jego rozwój i formy Jana Reya oraz Teoria i praktyka tańca: Prostego i komponowanego, sztuki baletowej, muzyki i dekoracji Jeana-Georges’a Noverre’a. Współpracowała m.in. z Pamiętnikiem Teatralnym, Ruchem Muzycznym, Teatrem, Tańcem. Stypendystka rządu francuskiego (1964–66). Laureatka Nagrody Ministra Kultury (2002), Złotego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2012), medalu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Ad honorem (2012).



Statystyki

Abstract views: 76
PDF downloads: 29


Licencja

Prawa autorskie (c) 1956 Irena Turska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.