Performing the Power of the Photography: “BeHere/1942” by Masaki Fujihata
Jakub Kłeczek
jakub.kleczek@umk.plUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9499-1567
Abstrakt
Celem tekstu jest analiza projektu artystyczno-badawczego BeHere/1942 (2022), koncepcji japońskiego artysty sztuki mediów Masakiego Fujihaty. Stworzony kolektywnie intermedialny system, w którym widz może uczestniczyć, odwołuje się do zapomnianego cyklu fotografii propagandowych dokumentujących internowanie Amerykanów pochodzenia japońskiego z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych na terenie dzielnicy Little Tokyo w Los Angeles. BeHere/1942 opiera się na różnych strategiach twórczych uznanego pioniera wykorzystywania technologii rozszerzonej rzeczywistości w sztuce mediów. Jest również brawurową formą krytyki dominującej narracji medialnej na temat wydarzenia historycznego. W tekście analizowane są formy doświadczenia, w jakie wikłają uczestników twórcy BeHere/1942. Zwraca się tu szczególną uwagę na kwestie interaktywności, nowego rozumienia fotografii historycznej oraz aktu fotografowania jako performansu władzy.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Masaki Fujihata, „BeHere/1942”, sztuka rzeczywistości rozszerzonej, relacje japońsko-amerykańskie, fotografia a performansBibliografia
Auslander, Philip. “The Performativity of Performance Documentation.” PAJ. A Journal of Performance and Art 28 (2006): 1–10. https://doi.org/10.1162/ pajj.2006.28.3.1.
DOI: https://doi.org/10.1162/pajj.2006.28.3.1
Google Scholar
Duguet, Anne-Marie, ed. Masaki Fujihata. Paris: Anarchive, 2016.
Google Scholar
Edwards, Elizabeth. “Photography and the Performance of History.” Kronos, no. 27 (2001): 15–29.
Google Scholar
Ekman, Ulrik, Jay David Bolter, Lily Diaz, Morten Sondergaard, and Maria Engberg, eds. Ubiquitous Computing, Complexity, and Culture. New York: Routledge, 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315781129
Google Scholar
Emmerich, Michael, and Erkki Huhtamo, eds. BeHere/1942: A New Lens on the Japanese American Incarceration. Los Angeles: Japanese American National Museum, 2022.
Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard Waldemar, ed. Poszerzanie świata: Masaki Fujihata i sztuka hybrydycznych czasoprzestrzeni = Augmenting the World: Masaki Fujihata and Hybrid Space-Time Art. Gdańsk: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, 2017.
Google Scholar
Lange, Dorothea. Impounded: Dorothea Lange and the Censored Images of Japanese American Internment. Edited by Linda Gordon and Gary Y. Okihiro. New York: W. W. Norton, 2006.
Google Scholar
Levy, Pierre. Cyberculture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
Google Scholar
Schneider, Rebecca. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London: Routledge, 2011.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203852873
Google Scholar
Shusterman, Richard. “Press Photography as Performative Process.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 70, no. 1 (2012): 67-77. https://doi.org/10.1111/j.1540- 6245.2011.01499.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2011.01499.x
Google Scholar
Autorzy
Jakub Kłeczekjakub.kleczek@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-9499-1567
Jakub Kłeczek - doktor nauk humanistycznych, badacz sztuk performatywnych i archeolog mediów. Adiunkt UMK w Toruniu (Wydział Humanistyczny, Katedra Kulturoznawstwa). Kierownik projektu Performans intermedialny z perspektywy archeologii mediów. Awangarda sztuk performatywnych oraz popularne widowiska XIX i XX wieku (SONATINA 5, NCN). Post-doc fellow na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (The Department of Design Media Arts) w 2022 roku. Autor książki Performans cyfrowy – historycznomedialne przemiany (Toruń, 2022) i ponad trzydziestu artykułów w monografiach zbiorowych, czasopismach naukowych i specjalistycznych.
Statystyki
Abstract views: 229PDF downloads: 118
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Jakub Kłeczek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.