«Rozsiani i rozrzuceni» («Cezejt un ceszprejt») Szolem Alejchema w Warszawie (1905 i 1910)

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2022

Chone Szmeruk


Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie (Izrael)

Abstrakt

Historia zapomnianej sztuki Szolema Alejchema Rozsiani i rozrzuceni, która od publikacji w tygodniku Jidisze Folkscajtung (1903) i realizacji na scenach teatrów od Kowla do Nowego Jorku (1903–1905) była uznawana za odzwierciedlenie aktualnych prądów społecznych, narodowych i kulturowych. Społeczność żydowska przyjęła ją entuzjastycznie. Grano ją w języku jidysz, po polsku, rosyjsku i hebrajsku na scenach zawodowych i amatorskich. Po pierwszej wojnie światowej zniknęła z repertuarów. Miała kilka wersji autorskich. Jej tematem jest konflikt pokoleniowy między rodzicami a dziećmi, które po przeprowadzce rodziny z małego do dużego miasta zbyt szybko ulegają wielkomiejskim pokusom i angażują się w działalność polityczną. Rodzina się rozpada, komedia przekształca się w tragikomedię. Recepcja sztuki zostaje szeroko omówiona również w kontekście kontaktów między warszawskimi Żydami a polskim teatrem.


Słowa kluczowe:

Szolem Alejchem, teatr żydowski w Warszawie, publiczność żydowska, Marek Arensztejn, Teatr Letni

Gnessin, Menahem. Darki im ha-Te'atron ha-Ivri, 1905–1926 [My Career in the Hebrew Theater]. Tel Awiw, 1946.
  Google Scholar

Król-Kaczorowska, Barbara. Teatry Warszawy: Budynki i sale w latach 1748-1975. Warszawa: PIW, 1986.
  Google Scholar

Pryłucki, Noach. Jidiszteater: 1905–1912. Białystok, 1921.
  Google Scholar

Szmeruk, Chone. Peretses Yiesh-Vizy. New York: YIVO, 1971.
  Google Scholar

Zilbercwaig, Zahnen. „Goldfaden na polskiej scenie”. Pamiętnik Teatralny 41, z. 1/4 (1992): 211–216.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1992-12-30

Cited By / Share

Szmeruk, C. (1992) „«Rozsiani i rozrzuceni» («Cezejt un ceszprejt») Szolem Alejchema w Warszawie (1905 i 1910)”, Pamiętnik Teatralny, 41(1/4), s. 253–272. doi: 10.36744/pt.1466.

Autorzy

Chone Szmeruk 

Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie Izrael

Chone Szmeruk (1921–1997) – historyk kultury i literatury żydowskiej, jidyszysta, wieloletni profesor Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie. Był założycielem między innymi Centrum Badań i Dokumentacji Wschodnioeuropejskich Żydów (Center for Research and Documentation of East European Jewry, 1956) oraz Centrum Badań nad Historią i Kulturą Żydów Polskich (The Center for Research on the History and Culture of Polish Jewry, 1982). Zainicjował publikację serii wydawniczych poświęconych literaturze jidysz, stworzenie katalogu prasy żydowskiej oraz bibliografii starodruków jidyszowych. Wykładał gościnnie na Uniwersytetach Jagiellońskim, Warszawskim i Łódzkim.



Statystyki

Abstract views: 110
PDF downloads: 57


Licencja

Prawa autorskie (c) 1992 Chone Szmeruk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.