The History and Development of the Musical Romans as a Genre: A Short Overview

recenzowany artykuł przeglądowy

Gloria Politi

gloria.politi@unisalento.it
University of Salento (Włochy)
https://orcid.org/0000-0002-7020-5381

Abstrakt

Celem eseju jest prześledzenie ewolucji rosyjskiego romansu, który znalazł podatny grunt dla swojego rozwoju od połowy XVIII wieku. Gatunek był mocno osadzony w tradycji, która powstała półtora wieku wcześniej, ale korzeniami sięgał oralnej kultury starożytnej Rusi. Pomimo tego silnego historyczno-antropologicznego piętna diachroniczny rozwój rosyjskiego romansu, jako hybrydycznego gatunku o podwójnej naturze – poetyckiej i muzycznej – przeznaczonego dla zarówno elitarnej, jak i masowej publiczności, naznaczony jest serią odrodzeń i kontaminacji (głównie w XIX-wiecznej Europie, zwłaszcza we Włoszech). Artykuł, oparty na badaniach kulturoznawczych, literaturoznawczych i historycznych, przedstawia krótki zarys rozwoju gatunku i jego różnych podgatunków, takich jak bytovoĭ romans, romans-ballada, romans-elegii͡a, aż po współczesne pieśni i melodie.


Słowa kluczowe:

rosyjski romans, romans, opera, piosenka, historia muzyki

Andreev, Nikolaĭ. “Fol’klor i literatura.” Literaturnai͡a uchëba, no. 2 (1936): 76–81.
  Google Scholar

Anisimov, Evgeniĭ. Zhenshchiny na rossiĭskom prestole. Sankt-Peterburg: Norint, 1997.
  Google Scholar

Bachtin, Mikhail. L’autore e l’eroe: Teoria letteraria e scienze umane. Edited by Carla Strada Janovič. Torino: Einaudi, 1988.
  Google Scholar

Born, Ivan. Kratkoe rukovodstvo k rossiĭskoĭ slovesnosti. Sankt-Peterburg, 1808.
  Google Scholar

Bullock, Philip Ross. “The Birth of the Soviet Romance from the Spirit of Russian Modernism.” Slavonic and East European Review 97, no. 1 (2019): 110–135.
DOI: https://doi.org/10.5699/slaveasteurorev2.97.1.0110   Google Scholar

Chernyshëv, Vasiliĭ. Izbrannye trudy v dvukh tomakh. Vol. 1. Moskva: Prosveščenie, 1970.
  Google Scholar

Ferrazzi, Marialuisa. “Le teorie riformatrici di Luigi Riccoboni nella Russia del XVIII secolo.” Drammaturgia 13, no. 3 (2016): 35–57.
  Google Scholar

Findeĭzen, Nikolaĭ. Ocherki po istorii muzyki v Rossii s drevneĭshikh vremen do kont͡sa XVIII veka. Vol. 1–2. Moskva: Gos. izd-vo, Muzsektor, 1926–1929.
  Google Scholar

Findeĭzen, Nikolaĭ. Russkaia khudozhestvennai͡a pesni͡a (romaans): Istoricheskiĭ ocherk ee razviti͡a. Moskva: Direkt-Media, 2014.
  Google Scholar

Gardner, Ivan Aleseevič. Bogosluzhebnoe penie russkoĭ pravoslavnoĭ t͡serkvi. Sergiev Posad: Moskovskai͡a dukhovnai͡a Akademii͡a, 1998.
  Google Scholar

Gardner, Johann von. Canto liturgico russo: Culto e innografia ortodossi. Milano: La Casa di Matriona, 2013.
  Google Scholar

Giust, Anna. “Glinka e l’Italia: Un rapporto controverso.” In Italia—Russia: Quattro secoli di musica, edited by Margherita De Michiel and Natalya Vlasova, 206–225. Mosca: ABCdesign, 2017.
  Google Scholar

Gudoshnikov, I͡Akov. Russkiĭ gorodskoĭ romans. Tambov: TGPI, 1990.
  Google Scholar

Gusev, Víktor, ed. Pesni i romansy russkikh poėtov. Leningrad: Sovetskiĭ pisatel’, 1963.
  Google Scholar

Hodge, Thomas. A Double Garland: Poetry and Art-Song in Early-Nineteenth-Century Russia. Evanstone, IL: Northwestern UP, 2000.
  Google Scholar

Lotman, Yuri. Testo e contesto: Semiotica dell’arte e della cultura. Edited by Simonetta Salvestroni. Roma: Laterza, 1980.
  Google Scholar

MacFadyen, David. Songs for Fat People: Affect, Emotion and Celebrity in the Russian Popular Song 1900–1955. Montreal: McGill-Queen’s University, 2002.
  Google Scholar

Magarotto, Luigi. La conquista del Caucaso nella letteratura russa dell’Ottocento: Puškin, Lermontov, Tolstoj. Firenze: Firenze University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.36253/978-88-6655-892-7   Google Scholar

Petrovskiĭ, Miron. “Il fascino discreto del Kitsch, ovvero che cos’è la romanza russa.” Translation by Anna Cavazzoni. eSamizdat 15 (2022): 277–309. https://www.esamizdat.it/ojs/index.php/eS/article/view/174/158.
  Google Scholar

Pozdneev, Alekseĭ. Rukopisnye pesenniki XVII–XVIII vv: Iz istorii pesennoĭ sillabicheskoĭ poėzii. Moskva: Nauka, 1996.
  Google Scholar

Rozanov, Ivan. “Ot knigi—v fol’klor: Kakie stikhi stanovi͡atsi͡a populi͡arnymi pesni͡ami.” Literaturnyĭ kritik, no. 4 (1935): 192–207.
  Google Scholar

Rozanov, Ivan, ed. Pesni russkikh poėtov (XVIII–pervaia polovina XIX veka). Leningrad: Sovetskiĭ pisatel’, 1936.
  Google Scholar

Rupin, Ivan. Sem’ narodnykh russkikh pesen, polozhennykh na odin golos s variat͡siiami i akkompanementom fortepiano. Sankt-Peterburg, 1836.
  Google Scholar

Rupin, Ivan. Sobranie 12 nat͡sional’nykh russkikh pesen, aranzhirovannykh na f. p. s peniem i khorami, izdannoe uchitelem penii͡a I. A. Rupini. Sankt-Peterburg, 1831–1833.
  Google Scholar

Uspenskiĭ, Nikolaĭ Dmitrievich. Drevnerusskoe pevcheskoe iskusstvo. Moskva: Sovetskiĭ kompozitor, 1971.
  Google Scholar

Vasina-Grossman, Vera. Russkiĭ klassicheskiĭ romans XIX veka. Moskva: Izd-vo Akademii Nauk SSSR, 1956.
  Google Scholar

Vostokov, Aleksandr. Opyt o russkom stikhoslozhenii. Sankt-Peterburg, 1817.
  Google Scholar


Opublikowane
2023-06-09

Cited By / Share

Politi, G. (2023) „The History and Development of the Musical Romans as a Genre: A Short Overview”, Pamiętnik Teatralny, 72(2), s. 147–164. doi: 10.36744/pt.1286.

Autorzy

Gloria Politi 
gloria.politi@unisalento.it
University of Salento Włochy
https://orcid.org/0000-0002-7020-5381

Gloria Politi - PhD, slawistka (L-LIN/21) od 2007 roku. Profesorka w Katedrze Języka Rosyjskiego i Przekładu (Uniwersytet w Salento). Kierowniczka projektu PRIN “(De)construction of myth in contemporary women’s literature in Russia and Poland". Jej zainteresowania badawcze obejmują językoznawstwo rosyjskie, literaturę rosyjską, współczesną rosyjską literaturę kobiecą, studia nad przekładem.



Statystyki

Abstract views: 107
PDF downloads: 78


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Gloria Politi

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.