The History and Development of the Musical Romans as a Genre: A Short Overview
Gloria Politi
gloria.politi@unisalento.itUniversity of Salento (Włochy)
https://orcid.org/0000-0002-7020-5381
Abstrakt
Celem eseju jest prześledzenie ewolucji rosyjskiego romansu, który znalazł podatny grunt dla swojego rozwoju od połowy XVIII wieku. Gatunek był mocno osadzony w tradycji, która powstała półtora wieku wcześniej, ale korzeniami sięgał oralnej kultury starożytnej Rusi. Pomimo tego silnego historyczno-antropologicznego piętna diachroniczny rozwój rosyjskiego romansu, jako hybrydycznego gatunku o podwójnej naturze – poetyckiej i muzycznej – przeznaczonego dla zarówno elitarnej, jak i masowej publiczności, naznaczony jest serią odrodzeń i kontaminacji (głównie w XIX-wiecznej Europie, zwłaszcza we Włoszech). Artykuł, oparty na badaniach kulturoznawczych, literaturoznawczych i historycznych, przedstawia krótki zarys rozwoju gatunku i jego różnych podgatunków, takich jak bytovoĭ romans, romans-ballada, romans-elegii͡a, aż po współczesne pieśni i melodie.
Słowa kluczowe:
rosyjski romans, romans, opera, piosenka, historia muzykiBibliografia
Andreev, Nikolaĭ. “Fol’klor i literatura.” Literaturnai͡a uchëba, no. 2 (1936): 76–81.
Google Scholar
Anisimov, Evgeniĭ. Zhenshchiny na rossiĭskom prestole. Sankt-Peterburg: Norint, 1997.
Google Scholar
Bachtin, Mikhail. L’autore e l’eroe: Teoria letteraria e scienze umane. Edited by Carla Strada Janovič. Torino: Einaudi, 1988.
Google Scholar
Born, Ivan. Kratkoe rukovodstvo k rossiĭskoĭ slovesnosti. Sankt-Peterburg, 1808.
Google Scholar
Bullock, Philip Ross. “The Birth of the Soviet Romance from the Spirit of Russian Modernism.” Slavonic and East European Review 97, no. 1 (2019): 110–135.
DOI: https://doi.org/10.5699/slaveasteurorev2.97.1.0110
Google Scholar
Chernyshëv, Vasiliĭ. Izbrannye trudy v dvukh tomakh. Vol. 1. Moskva: Prosveščenie, 1970.
Google Scholar
Ferrazzi, Marialuisa. “Le teorie riformatrici di Luigi Riccoboni nella Russia del XVIII secolo.” Drammaturgia 13, no. 3 (2016): 35–57.
Google Scholar
Findeĭzen, Nikolaĭ. Ocherki po istorii muzyki v Rossii s drevneĭshikh vremen do kont͡sa XVIII veka. Vol. 1–2. Moskva: Gos. izd-vo, Muzsektor, 1926–1929.
Google Scholar
Findeĭzen, Nikolaĭ. Russkaia khudozhestvennai͡a pesni͡a (romaans): Istoricheskiĭ ocherk ee razviti͡a. Moskva: Direkt-Media, 2014.
Google Scholar
Gardner, Ivan Aleseevič. Bogosluzhebnoe penie russkoĭ pravoslavnoĭ t͡serkvi. Sergiev Posad: Moskovskai͡a dukhovnai͡a Akademii͡a, 1998.
Google Scholar
Gardner, Johann von. Canto liturgico russo: Culto e innografia ortodossi. Milano: La Casa di Matriona, 2013.
Google Scholar
Giust, Anna. “Glinka e l’Italia: Un rapporto controverso.” In Italia—Russia: Quattro secoli di musica, edited by Margherita De Michiel and Natalya Vlasova, 206–225. Mosca: ABCdesign, 2017.
Google Scholar
Gudoshnikov, I͡Akov. Russkiĭ gorodskoĭ romans. Tambov: TGPI, 1990.
Google Scholar
Gusev, Víktor, ed. Pesni i romansy russkikh poėtov. Leningrad: Sovetskiĭ pisatel’, 1963.
Google Scholar
Hodge, Thomas. A Double Garland: Poetry and Art-Song in Early-Nineteenth-Century Russia. Evanstone, IL: Northwestern UP, 2000.
Google Scholar
Lotman, Yuri. Testo e contesto: Semiotica dell’arte e della cultura. Edited by Simonetta Salvestroni. Roma: Laterza, 1980.
Google Scholar
MacFadyen, David. Songs for Fat People: Affect, Emotion and Celebrity in the Russian Popular Song 1900–1955. Montreal: McGill-Queen’s University, 2002.
Google Scholar
Magarotto, Luigi. La conquista del Caucaso nella letteratura russa dell’Ottocento: Puškin, Lermontov, Tolstoj. Firenze: Firenze University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.36253/978-88-6655-892-7
Google Scholar
Petrovskiĭ, Miron. “Il fascino discreto del Kitsch, ovvero che cos’è la romanza russa.” Translation by Anna Cavazzoni. eSamizdat 15 (2022): 277–309. https://www.esamizdat.it/ojs/index.php/eS/article/view/174/158.
Google Scholar
Pozdneev, Alekseĭ. Rukopisnye pesenniki XVII–XVIII vv: Iz istorii pesennoĭ sillabicheskoĭ poėzii. Moskva: Nauka, 1996.
Google Scholar
Rozanov, Ivan. “Ot knigi—v fol’klor: Kakie stikhi stanovi͡atsi͡a populi͡arnymi pesni͡ami.” Literaturnyĭ kritik, no. 4 (1935): 192–207.
Google Scholar
Rozanov, Ivan, ed. Pesni russkikh poėtov (XVIII–pervaia polovina XIX veka). Leningrad: Sovetskiĭ pisatel’, 1936.
Google Scholar
Rupin, Ivan. Sem’ narodnykh russkikh pesen, polozhennykh na odin golos s variat͡siiami i akkompanementom fortepiano. Sankt-Peterburg, 1836.
Google Scholar
Rupin, Ivan. Sobranie 12 nat͡sional’nykh russkikh pesen, aranzhirovannykh na f. p. s peniem i khorami, izdannoe uchitelem penii͡a I. A. Rupini. Sankt-Peterburg, 1831–1833.
Google Scholar
Uspenskiĭ, Nikolaĭ Dmitrievich. Drevnerusskoe pevcheskoe iskusstvo. Moskva: Sovetskiĭ kompozitor, 1971.
Google Scholar
Vasina-Grossman, Vera. Russkiĭ klassicheskiĭ romans XIX veka. Moskva: Izd-vo Akademii Nauk SSSR, 1956.
Google Scholar
Vostokov, Aleksandr. Opyt o russkom stikhoslozhenii. Sankt-Peterburg, 1817.
Google Scholar
Autorzy
Gloria Politigloria.politi@unisalento.it
University of Salento Włochy
https://orcid.org/0000-0002-7020-5381
Gloria Politi - PhD, slawistka (L-LIN/21) od 2007 roku. Profesorka w Katedrze Języka Rosyjskiego i Przekładu (Uniwersytet w Salento). Kierowniczka projektu PRIN “(De)construction of myth in contemporary women’s literature in Russia and Poland". Jej zainteresowania badawcze obejmują językoznawstwo rosyjskie, literaturę rosyjską, współczesną rosyjską literaturę kobiecą, studia nad przekładem.
Statystyki
Abstract views: 221PDF downloads: 138
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Gloria Politi
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.