Witkacy na wrocławskich scenach lalkowych

Karol Suszczyński


Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7669-0525

Abstrakt

Z bogatych dziejów inscenizacji dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza w teatrze lalek (dwadzieścia siedem wystawień po drugiej wojnie światowej) autor prezentuje i skupia się na spektaklach powstałych we Wrocławiu. Pół wieku temu, niemal równocześnie, odbyły się tam dwie pierwsze premiery wykorzystujące lalkowe środki wyrazu: jedną przygotował Zespół Amatorski Klubu Oławka (Juvenilia, prem. XI 1966), drugą – Andrzej Dziedziul (Twój powszedni morderca, prem. 1966), który wprowadził dramaturgię Witkacego w przestrzeń zawodowego teatru nieaktorskiego. Kolejna jego realizacja, inspirowana juwenilnymi utworami autora, dramatem Kurka wodna oraz listami Stanisława Witkiewicza do syna (Glątwa, prem. 2 III 1973), zyskała już wymiar międzynarodowy. W latach osiemdziesiątych we Wrocławskim Teatrze Lalek, jego ówczesny dyrektor Wiesław Hejno, we współpracy ze scenografką Jadwigą Mydlarską-Kowal oraz kompozytorem Zbigniewem Piotrowskim, przygotował kilka wybitnych lalkowych inscenizacji witkacowskich. Gyubal Wahazar (prem. 13 III 1987) skierowany do dorosłej widowni zachwycał plastyką lalek, ich autorską konstrukcją oraz wybitnymi kreacjami scenicznymi. Komedia dla mamy i taty (prem. 7 I 1996) skierowana była do widowni dziecięcej i uznana za jedną z ciekawszych realizacji dla młodszego odbiorcy. W latach dziewięćdziesiątych lalkowe inscenizacje sztuk Witkacego pojawiły się jako spektakle dyplomowe wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego: ONI (prem. VI 1992) w reżyserii Hejno i Natrętny Książę. Seans dadaistyczno-surrealistyczny według Georges’a Ribemont-Dessaignes’a, Eugene Ionesco, Tristana Tzary i Stanisława Ignacego Witkiewicza (prem. 10 II 2000) w reżyserii Aleksandra Maksymiaka. Na podstawie zdobytych zdjęć oraz zebranych, artykułów, recenzji i publikacji w prasie oraz wydawnictwach specjalistycznych, autor przypomina wymienione spektakle i dokonuje ich obszernej analizy, prezentując rzadkie w refleksjach naukowców zajmujących się teatrem lalek badania repertuaru kierowanego głównie do widza dorosłego.


Słowa kluczowe:

Witkacy, teatr lalek, historia teatru, teatr polski po 1945

Henkel, Barbara, i Tomasz Miłkowski. Aktor obnażony: Teatr indywidualny. Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, 1986.
  Google Scholar

Jurkowski, Henryk. Wrocławski Teatr Lalek. W: Lalki i my: Wydawnictwo jubileuszowe z okazji 55-lecia Wrocławskiego Teatru Lalek, redakcja Maria Lubieniecka. Wrocław: Wrocławski Teatra Lalek, 2002.
  Google Scholar

Owczarzak, Władysław M. Zwykły człowiek: Rzecz o Stanisławie Stapfie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
  Google Scholar

Strońska-Zaremba, Małgorzata, oprac. Wiesław Hejno – dokumentacja działalności. Łódź: Polunima, 1997.
  Google Scholar

Suszczyński, Karol. Utwory dramatyczne w teatrze lalek: Repertuar z myślą o młodzieżowym odbiorcy. W: Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży, redakcja Marzenna Wiśniewska i Maciej Wróblewski, 141–152. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016.
  Google Scholar

Waszkiel, Halina. Dramaturgia polskiego teatru lalek. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, 2013.
  Google Scholar

Waszkiel, Marek. Dzieje teatru lalek w Polsce 1944–2000. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Suszczyński, K. (2017) „Witkacy na wrocławskich scenach lalkowych”, Pamiętnik Teatralny, 66(1/2), s. 165–198. doi: 10.36744/pt.1207.

Autorzy

Karol Suszczyński 

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-7669-0525

Statystyki

Abstract views: 106
PDF downloads: 112


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Karol Suszczyński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.