Performing «Polishness»

S.E. Wilmer

SWILMER@tcd.ie
Trinity College Dublin (Irlandia)

Abstrakt

Artykuł jest recenzją książki Dariusza Kosińskiego Performing Poland: Rethinking Histories and Theatres (Aberystwyth 2019). Autor podkreśla, że jest to próba przedstawienia kilku wieków historii polskiego teatru i performansu międzynarodowej publiczności. Książka została podzielona na pięć części, które zachodzą na siebie chronologicznie i składają się na syntetyczny obraz polskiego teatru: teatr świąt, teatr pytań fundamentalnych, teatr narodowy, teatr polityczny i teatr kulturalnego miasta. Recenzent zwraca uwagę na problematyczny aspekt zaproponowanego w książce ujęcia. Kosiński, podkreślając rolę teatru i performansu w utwierdzaniu polskiej tożsamości narodowej, nie bierze pod uwagę skomplikowanego i wieloaspektowego charakteru każdej tożsamości narodowej.

 


Słowa kluczowe:

historia teatru w Polsce, historie teatrów narodowych, tożsamość narodowa

Kosiński, Dariusz. Performing Poland: Rethinking Histories and Theatres. Translated by Paul Vickers. Aberystwyth: Instytut Teatralny and Performance Research Books, 2019.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-06-23

Cited By / Share

Wilmer, S. (2021) „Performing «Polishness»”, Pamiętnik Teatralny, 70(2), s. 165–169. doi: 10.36744/pt.823.

Autorzy

S.E. Wilmer 
SWILMER@tcd.ie
Trinity College Dublin Irlandia

Emerytowany profesor Kolegium Trójcy Świętej w Dublinie, gdzie kierował Wydziałem Dramatu, Filmu i Muzyki. Wykładał na Uniwersytecie Stanforda i Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Jest też dramaturgiem. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół  historiografii teatru narodowego, zagadnienia tożsamości oraz aspektów filozoficznych teatru i dramatu. Autor książek: Performing Statelessness in Europe (Palgrave Macmillan, 2018), Theatre, Society and the Nation: Staging American Identities (Cambridge University Press, 2002); The Dynamic World of Finnish Theatre (Like Press, 2006). Redaktor i współredaktor: National Theatres in a Changing Europe (Palgrave Mcmillan 2008), Interrogating Antigone in Postmodern Philosophy and Criticism (Oxford University Press, 2010); Deleuze and Beckett (Palgrave Macmillan, 2015); Resisting Biopolitics: Philosophical, Political and Performative Strategies (Routledge 2016), Deleuze, Guattari and the Art of Multiplicity (Edinburgh University Press, 2020).



Statystyki

Abstract views: 308
PDF downloads: 223


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 S.E. Wilmer

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.