A Reading of Community
Nina Seiler
nina.seiler@uzh.chUniwersytet w Zurychu (Szwajcaria)
https://orcid.org/0000-0002-8006-5917
Abstrakt
Rozważania dotyczące idei, form i praktyk communitas tworzą od lat osiemdziesiątych XX wieku osobny dyskurs filozoficznopolityczny. Artykuł jest refleksją nad tym, w jaki sposób Jean-Luc Nancy ustanawia „wspólnotę pisania [i] pisanie wspólnoty”, jak w jego ujęciu wspólnota „współ-zjawia się” z pisarstwem filozoficznym. Wychodząc od refleksji Nancy’ego, autorka modyfikuje spojrzenie na pisanie – zarówno jako tekst, jak i praktykę – by skupić się na konfrontacji ze wspólnotą w czytaniu. Poprzez poetologiczny rozbiór eseju La Communauté affrontée (2001) bada tekstualną inscenizację wspólnoty i afektywną interakcję między tekstem a cielesnością. Jej osobista lektura nie tylko aktywizuje ekstatyczny potencjał pisarstwa Nancy’ego prowadzący ku postulowanej wspólnocie tych, którzy nie mają wspólnoty, lecz także ujawnia jego estetyczne, społeczne i polityczne implikacje. Artykuł analitycznie rekonstruuje zatem tekstualne mikroperformanse wspólnoty w pisaniu jako performatywną konfrontację wpisaną w czytanie.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
filozofia, wspólnota, czytanie, pisanie, Jean-Luc Nancy, performans, afekty, tożsamośćBibliografia
Ahern, Stephen, ed. Affect Theory and Literary Critical Practice: A Feel for the Text. Cham: Palgrave Macmillan, 2019.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97268-8
Google Scholar
Ahern, Stephen. “Introduction: A Feel for the Text.” In Ahern, Affect Theory, 1–21.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97268-8_1
Google Scholar
Bailly, Jean-Christophe. “‘nous’ ne nous entoure pas.” Vacarme 69, no. 4 (2014): 172–195.
DOI: https://doi.org/10.3917/vaca.069.0172
Google Scholar
Bal, Mieke. Double Exposures: The Subject of Cultural Analysis. New York: Routledge, 1996.
Google Scholar
Bird, Gregory. “Community Beyond Hypostasis: Nancy Responds to Blanchot.” Angelaki 13, no. 1 (2008): 3–26. https://doi.org/10.1080/09697250802156018.
DOI: https://doi.org/10.1080/09697250802156018
Google Scholar
Bird, Greg. Containing Community: From Political Economy to Ontology in Agamben, Esposito, and Nancy. Albany: State University of New York Press, 2016.
Google Scholar
Blanchot, Maurice. The Unavowable Community. Translated by Pierre Joris. Barrytown, NY: Station Hill, 1988.
Google Scholar
Bouttier, Sarah. “Creaturely Texts, Texts on Creatures.” European Journal of English Studies 19, no. 1 (2015): 111–122. https://doi.org/10.1080/13825577.2015.1004917.
DOI: https://doi.org/10.1080/13825577.2015.1004917
Google Scholar
Buck-Morss, Susan. “A Commonist Ethics.” In The Idea of Communism 2: The New York Conference, edited by Slavoj Žižek, 57–75. London: Verso, 2013. http://susanbuckmorss.info/7 text/commonist-ethics/.
Google Scholar
Cixous, Hélène. “Savoir.” In Hélène Cixous and Jacques Derrida,Veils, translated by Geoffrey Bennington, 1–16. Stanford: Stanford University Press, 2001.
Google Scholar
Derrida, Jacques. Margins of Philosophy. Translated by Alan Bass. Chicago: The University of Chicago Press, 2009.
Google Scholar
Derrida, Jacques. On Touching—Jean-Luc Nancy. Translated by Christine Irizarry. Stanford: Stanford University Press, 2005.
Google Scholar
Haraway, Donna J. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective.” In Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, 183–201. New York: Routledge, 1991.
Google Scholar
James, Ian. “Naming the Nothing: Nancy and Blanchot on Community.” Culture, Theory and Critique 51, no. 2 (2010): 171–187. https://doi.org/10.1080/14735784.2010.496594.
DOI: https://doi.org/10.1080/14735784.2010.496594
Google Scholar
Johnson, Barbara. “Writing.” In Literary Theory: An Anthology, edited by Julie Rivkin and Michael Ryan, 528–535. Chichester: Wiley Blackwell, 2017.
Google Scholar
Kristeva, Julia. Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Translated by Thomas Gora, Alice Jardine, and Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1980.
Google Scholar
Martínez Olguín, Juan José. “La communauté déplacée: Écriture et communauté dans le dialogue entre Maurice Blanchot et Jean-Luc Nancy.” Agora: Papeles de Filosofía 38, no. 2 (2019). https://doi.org/10.15304/ag.38.2.5610.
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.38.2.5610
Google Scholar
Mohan, Shaj. “The Marvelous Births of Jean-Luc Nancy.” Crisis and Communitas, project website, October 22, 2020. https://crisisandcommunitas.com/?communitas=the-marvelous-births-of-jean-luc-nancy.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. Being Singular Plural. Translated by Robert D. Richardson. Stanford: Stanford University Press, 2000.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. Corpus. Translated by Richard A. Rand. New York: Fordham University Press, 2008.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. Corpus II: Writings on Sexuality. Translated by Anne O’Byrne. New York: Fordham University Press, 2013.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. “La communauté désoeuvrée.” Aléa 4 (1983): 11–49.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. “La Comparution/The Compearance: From the Existence of ‘Communism’ to the Community of ‘Existence.’” Political Theory 20, no. 3 (1992): 371–398. https:// doi.org/10.1177/0090591792020003001.
DOI: https://doi.org/10.1177/0090591792020003001
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. “The Birth of Breasts.” In Corpus II, 23–69.
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. “The Confronted Community a.” Postcolonial Studies 6, no. 1 (2003): 23–36. https://doi.org/10.1080/13688790308110.
DOI: https://doi.org/10.1080/13688790308110
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. The Disavowed Community. Translated by Philip Armstrong. New York: Fordham University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.5422/fordham/9780823273843.001.0001
Google Scholar
Nancy, Jean-Luc. The Inoperative Community. Translated by Peter Connor, Lisa Garbus, Michael Holland, and Simona Sawhney. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
Google Scholar
Postlewait, Thomas, and Tracy C. Davis. “Theatricality: An Introduction.” In Theatricality, edited by Thomas Postlewait and Tracy C. Davis, 1–39. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Google Scholar
Schramm, Helmar. Karneval des Denkens: Theatralität im Spiegel philosophischer Texte des 16. und 17. Jahrhunderts. Berlin: Akademie Verlag, 1996.
Google Scholar
Serres, Michel. The Five Senses: A Philosophy of Mingled Bodies (I). Translated by Margaret Sankey and Peter Cowley. London: Continuum, 2008.
Google Scholar
Showalter, Elaine. “Feminist Criticism in the Wilderness.” Critical Inquiry 8, no. 2 (1981): 179–205.
DOI: https://doi.org/10.1086/448150
Google Scholar
Vallelly, Neil. “(Non-)Belief in Things: Affect Theory and a New Literary Materialism.” In Ahern, Affect Theory, 45–63.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-97268-8_3
Google Scholar
Autorzy
Nina Seilernina.seiler@uzh.ch
Uniwersytet w Zurychu Szwajcaria
https://orcid.org/0000-0002-8006-5917
dr, pracuje na Wydziale Slawistyki w Uniwersytecie w Zurichu. Współtworzy projekt SNSF "Crisis and Communitas. Performative Concepts of Commonality in the Polish Culture since the Beginning of the 20th Century". Obecnie zajmuje się tematem Marca '68 w perspektywie komunitarnej i posthumanistycznej. Studiowała slawistykę, kulturę popularną i gender studies. Dwa lata spędziła na stypendiach w polskich instytucjach naukowych (UJ i IBL PAN). W 2017 na Uniwersytecie w Zurychu obroniła rozprawe doktorską na temat polskiej krytyki feministycznej lat 90. XX w. W 2018 opublikowała książkę Privatisierte Weiblichkeit. Genealogien und Einbettungsstrategien in der feministischen Kritik im postsozialistischen Polen (Prywatyzowana kobiecość: Genealogie i strategie krytyki feministycznej w post-socjalistycznej Polsce), która wkrótce ukaże się w polskim przekładzie.
Statystyki
Abstract views: 213PDF downloads: 130
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Nina Seiler

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.