Sztuka, teatralność, ponowoczesność: O książce Agnieszki Sosnowskiej

Mateusz Salwa

mateusz.salwa@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4988-8912

Abstrakt

Artykuł stanowi prezentację książki Agnieszki Sosnowskiej Sztuka znikania: Teatralność w czasach ponowoczesnych (Kraków 2019), poświęconej zagadnieniu teatralnego charakteru ponowoczesnej rzeczywistości kulturowej i społecznej. Sosnowska zakłada, że kategorie teatru, teatralności i teatralizacji stanowią narzędzia przydatne w analizach i interpretacjach ponowoczesnej kondycji ludzkiej, a zarazem wskazuje, że to rzeczywistość pozateatralna stanowi najwłaściwszy obszar refleksji nad teatralnością. Analizuje wybrane prace i zjawiska artystyczne, w których dostrzega wyznacznik steatralizowanej rzeczywistości ponowoczesnej, jakim jest dla niej zanik rozmaitych przeświadczeń determinujących nowoczesny stosunek do idei podmiotu, świata i sztuki: amerykański minimalizm, twórczość brazylijskiego artysty Hélia Oiticica, pracownia Andy’ego Warhola The Factory i spektakl Krystiana Lupy Factory 2, ambalaże Tadeusza Kantora oraz projekt Christiana Boltanskiego The Life of C.B. W recenzji postawione zostały prowokowane przez książkę pytania, które wiążą się m.in. ze sposobem ujęcia tytułowej tematyki, zasadzającym się na niedookreśleniu pojęcia teatralności, wykorzystaniu bardzo określonego rozumienia ponowoczesności oraz nie całkiem przemyślanym połączeniu perspektywy historycznej z filozoficzną.


Słowa kluczowe:

filozofia, performatywność, ponowoczesność, teatralność, sztuka XX w.

Sosnowska, Agnieszka. Sztuka znikania: Teatralność w czasach ponowoczesnych. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2019.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-06-16

Cited By / Share

Salwa, M. (2021) „Sztuka, teatralność, ponowoczesność: O książce Agnieszki Sosnowskiej”, Pamiętnik Teatralny, 70(2), s. 113–122. doi: 10.36744/pt.816.

Autorzy

Mateusz Salwa 
mateusz.salwa@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0003-4988-8912

Dr hab., adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył filozofię i historię sztuki. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół wybranych zagadnień estetyki współczesnej, historii i teorii sztuki oraz filozofii środowiskowej.



Statystyki

Abstract views: 314
PDF downloads: 253


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Mateusz Salwa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.