Impuls anarchiwalny
Iga Gańczarczyk
ganczarczyk@ha.art.plAkademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9849-0615
Abstrakt
Autorka omawia sposób ujęcia związków teatru i archiwum w książce Magdaleny Rewerendy Performatywne archiwum teatru: Konsekwencje „Nie-Boskiej komedii. Szczątków” Olivera Frljicia (Toruń 2020). Skupia się na strategiach, po które sięgają artyści i badacze, by redefiniować pojęcie archiwum i ujawniać jego rewolucyjny potencjał. Interesują ją zaproponowane w książce analizy projektów teatralnych Olivera Frljicia i Weroniki Szczawińskiej / Agnieszki Jakimiak oraz sprowokowanych przez nie społecznych i medialnych performansów, w których ważne są takie kategorie jak: trauma, decorum, kanon, instytucja narodowa. Śledzi również prowadzone przez Rewerendę poszukiwania nowej definicji archiwum teatru jako archiwum performatywnego, podkreślając jej rolę w starciu teatralnych archontów z archiwalnymi anarchistami („anarchiwistami”), w którym stawką jest podważenie obowiązujących hierarchii.
Słowa kluczowe:
performatywne archiwum, Oliver Frljić, «Nie-Boska komedia», archive thinkers, cenzuraBibliografia
Adamiecka, Agata. „Dzieje grzechu: «Nie-Boska komedia», Żydzi i doświadczenie estetyczne”. Didaskalia, nr 126 (2015): 22–31.
Google Scholar
Kościelniak, Marcin. „W stronę archiwum-kłącza: Aneta Klassenberg”. Pamiętnik Teatralny 69, nr 2 (2020): 7–50. https://doi.org/10.36744/pt.546.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.546
Google Scholar
Plata, Tomasz, i Dorota Sajewska, red. Re//Mix: performans i dokumentacja. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Komuna//Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014.
Google Scholar
Rewerenda, Magdalena. Performatywne archiwum teatru: Konsekwencje „Nie-Boskiej komedii. Szczątków” Olivera Frljicia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.
Google Scholar
Autorzy
Iga Gańczarczykganczarczyk@ha.art.pl
Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-9849-0615
Dramaturżka i reżyserka, wykładowczyni na Wydziale Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, inicjatorka Pracowni Dramaturgicznej WRD i redaktorka Linii Teatralnej Korporacji Ha!art. Od 2016 roku prodziekanka WRD AST. Zainteresowania badawcze: potencjał działań dramaturgicznych i nowa definicja dramaturgii w sztukach performatywnych, praktyki partycypacyjne i demokratyczne w teatrze, edukacja artystyczna, związki teatru/performansu i archiwum, formuły teatru dokumentalnego inspirowane sztukami wizualnymi.
Statystyki
Abstract views: 407PDF downloads: 301
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Iga Gańczarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.