Performing in Crisis Mode: the Munich National Theater, the Great Exhibition and the Cholera Epidemic in 1854

Meike Wagner

meike.wagner@teater.su.se
Uniwersytet w Sztokholmie (Szwecja)
https://orcid.org/0000-0002-1003-3979

Abstrakt

W 1854 roku w Monachium zorganizowano Pierwszą Ogólnoniemiecką Wystawę Przemysłową, która miała prezentować niemieckie towary przemysłowe przed międzynarodową publicznością. W tym samym czasie Franz Dingelstedt, dyrektor monachijskiego Teatru Narodowego, zorganizował festiwal prezentujący najlepszych niemieckich aktorów. Zaraz po jego otwarciu w mieście wybuchła epidemia cholery, która uśmierciła 3000 osób. Autorka rysuje rolę teatru w tym kryzysie, podkreślając, że Dingelstedt otrzymał od króla rozkaz, by za wszelką cenę utrzymać teatr otwarty dla publiczności. Wydaje się to osobliwe, zważywszy, że w obecnym kryzysie pandemicznym teatry zostały zidentyfikowane jako strefy ryzyka zakażenia i w konsekwencji zamknięte. Dlaczego w tamtym czasie teatr był więc uważany za miejsce bezpieczne, a nawet pomagające w zwalczaniu choroby? (Przeł. E. Olechnowicz)


Słowa kluczowe:

epidemia cholery, teatr niemiecki, historia teatru 1800-1900, Teatr Narodowy w Monachium, Franz von Dingelstedt, dyskurs medyczny

Anschütz, H. (1866). Erinnerungen aus dessen Leben nach eigenhändigen Aufzeichnungen und mündlichen Mittheilungen. Wien: Sommer.
  Google Scholar

Banck, O. A. (1865). „Die Münchener Mustervorstellungen im Jahre 1854. In Kritische Wanderungen in drei Kunstgebieten. Licht- und Schattenbilder zur Geschichte und Charakteristik der deutschen Bühne, modernen Literatur und bildenden Kunst (1 vol.: Aus der deutschen Bühnenwelt. pp. 393-440). Leipzig: Verlag der Dürr’schen Buchhandlung.
  Google Scholar

Davis, T. C. (1998). Filthy – Nay – Pestilential. Sanitation and Victorian Theaters. In D. Pollock (ed.), Exceptional Spaces: Essays in Performance and History (pp. 161-186). Chapel Hill: University of North Carolina Press.
  Google Scholar

Gerlach, K. (2015). August Wilhelm Ifflands Berliner Bühne: Theatralische Kunstführung und Oekonomie. Berlin: Walter de Gruyter.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110378467   Google Scholar

Grashey, R. (1931). Die Familie Dahn und das Münchner Hofschauspiel 1833-1899. Munich: Univ. Diss.
  Google Scholar

Münch, P. (1993). Stadthygiene im 19. und 20. Jahrhundert. Die Wasserversorgung, Abwasser- und Abfallbeseitigung unter besonderer Berücksichtigung Münchens. Göttingen:Vandenhoeck & Ruprecht.
  Google Scholar

Weilen, A. von. (1909). Julie Rettich: Erinnerungsblätter zum Gedächtnisse ihres hundertsten Geburtstags. Wien: Manz.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Wagner, M. (2020) „Performing in Crisis Mode: the Munich National Theater, the Great Exhibition and the Cholera Epidemic in 1854”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), s. 39–61. doi: 10.36744/pt.561.

Autorzy

Meike Wagner 
meike.wagner@teater.su.se
Uniwersytet w Sztokholmie Szwecja
https://orcid.org/0000-0002-1003-3979

Meike Wagner is Professor of Theatre Studies at Stockholm University. Previously, she has worked at LMU Munich and Mainz University. She is the author of Sutured Puppet Bodies: On the Theatre Body and the Medial Gaze, Bielefeld 2003, and Theatre and the Public Sphere in "Vormaerz’: Berlin, Munich and Vienna as Playgrounds of Bourgeois Media Practices, Berlin 2013. Her most recent research focuses on amateur theatre practices and citizenship in a historiographical perspective. Since 2018, she is Secretary General of the International Federation for Theatre Research.



Statystyki

Abstract views: 483
PDF downloads: 620


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Meike Wagner

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.