Nireńska: o kruchości archiwum i ciele tańczącym tu i teraz
Katarzyna Bojarska
kabojarska@gmail.comUniwersytet SWPS w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7872-5763
Abstrakt
Punktem wyjścia do refleksji nad możliwością biografii kobiety – artystki – ocalałej z Zagłady jest zestawienie dwóch projektów będących próbą zmierzenia się z historią życia i sztuką Poli Nireńskiej, które weszły do obiegu mniej więcej w tym samym czasie. Jednym z nich jest projekt artystyczny: współpraca choreografki, tancerki i artystki wizualnej – Druga natura Grzywnowicz / Siniarska / Wolińska, drugim zaś reportaż biograficzny Weroniki Kostyrko zatytułowany Tancerka i Zagłada. Historia Poli Nireńskiej. Autorka rekonstruuje założenia obu projektów, sposób, w jaki traktują one Nireńską, i stawia zasadnicze pytania o sens biografii dziś, uwzględniając najnowsze rozpoznania zarówno z pola pisarstwa biograficznego, jak i z teorii traumy i badań nad Zagładą.
Słowa kluczowe:
Pola Nireńska, taniec nowoczesny, biografia, kobieta, sztuka, ZagładaBibliografia
Berendt, Z. (2020). Doświadczenie w sieci relacji: „Druga natura” Karoliny Grzywnowicz i Agaty Siniarskiej (tekst niepublikowany).
Google Scholar
Faber, R. (2019). Ghosts of the Past: The Creation of Pola Nirenska’s Holocaust Tetralogy. Dance Today, 36. https://www.israeldance-diaries.co.il/wp-content/uploads/2019/09/DT3_nirenska.pdf
Google Scholar
Felman, S. (1993). What Does a Woman Want? Reading and Sexual Difference. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Google Scholar
Hirsch, M., & Spitzer, L. (2011). Vulnerable Lives: Secrets, Noise, Dust. Profession, 51–67. https://doi.org/10.1632/prof.2011.2011.1.51
DOI: https://doi.org/10.1632/prof.2011.2011.1.51
Google Scholar
Obarska, M. (2019). Rośliny i przemoc: Artystki o spektaklu "Druga natura". https://culture.pl/pl/artykul/jakie-jest-cialo-tanca-modern-artystki-o-spektaklu-inspirowanym-biografia-poli-nirenskiej
Google Scholar
van Sant, G., & Haynes, T. (2016). Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (P. Mościcki, tłum). Widok, 12. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2016/12-auto-foto-biografie/jeanne-dielman-23-quai-du-commerce-1080-bruxelles
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2016.13.816
Google Scholar
Szmit, O. (2015). Biografistki. Tygodnik Powszechny, 42. https://www.tygodnikpowszechny.pl/biografistki-30627
Google Scholar
Rich, A. (1983). When We Dead Awaken: Writing as Re-Vision (1971). In J. C. Oates (ed.), First person singular: writers on their craft. Princeton-New York: Ontario Review Press.
Google Scholar
Steedman, C. (2002). Dust: The Archive and Cultural History. New York: Rutgers University Press.
Google Scholar
Szymajda, J. (red.). (2017). Polskie artystki awangardy tanecznej: Historie i rekonstrukcje. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Adama Mickiewicza.
Google Scholar
Żarek-Horodyska, E. (2018). Reportaż biograficzny czy biografia reportażowa? Refleksje genologiczne i analiza przypadku. Autobiografia, 2, 165-185.
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Bojarskakabojarska@gmail.com
Uniwersytet SWPS w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0001-7872-5763
Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Pracowała w Instytucie Badań Literackich PAN (2008-2019). Stypendystka Junior Fulbright Research Grant na Cornell University, oraz Fulbright Visiting Scholar na University of Illinois at Chicago; NPRH, NCN (indywidualnie i grupowo), aktualnie prowadzi badania w ramach projektu Horizon2020 RePast - Revisiting the Past, Anticipating the Future project. Autorka artykułów i przekładów zainteresowana relacjami i współzależnościami sztuki współczesnej, literatury, historii i psychoanalizy. Autorka książki Wydarzenia po Wydarzeniu: Białoszewski – Richter – Spiegelman (2012). Autorka przekładów m.in. Pamięci wielokierunkowej Michaela Rothberga (2016), redaktorka książki Ernsta van Alphena Krytyka jako interwencja: sztuka, pamięć, afekt (2019). Współzałożycielka i redaktorka pisma naukowego „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” www.pismowidok.org
Statystyki
Abstract views: 488PDF downloads: 287
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Katarzyna Bojarska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.