Ukrainian Theater Actresses in Eastern Galicia
Sofiia Rosa-Lavrentii
Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-7550-1131
Abstrakt
W artykule zaproponowano typologię doświadczeń ukraińskich aktorek teatralnych w Galicji Wschodniej od końca XIX do połowy XX wieku, określając najpowszechniejsze trajektorie biografii i kariery artystycznej, które współtworzą obraz zbiorowego doświadczenia kulturowego kobiet. W wizerunkach aktorek, przedstawionych zgodnie z tendencjami obowiązującymi w ówczesnej prasie ukraińskiej, podkreślono cechy szczególne wynikające ze specyfiki ukraińskiego życia teatralnego w Galicji Wschodniej w tym okresie. (Przeł. E. Partyga)
Słowa kluczowe:
feminizm, teatr ukraiński, ukraińskie aktorki teatralne, trajektorie doświadczeniaBibliografia
A[dolf] L[uka]. (1867). Lemberg (Korrespondenzen). Die Bühnenwelt, 4, 2.
Google Scholar
Bohachevska-Khomyak, M. (2018). Bilympo bilomu: Zhinky u hromads’komu zhytti Ukrayiny: 1884–1939. Lviv.
Google Scholar
Bon’kovs’ka, O.( 2006). Mariya Mors’ka: Pol’ka za pokhodzhennyam, ukrayinka za stsenichnoyudoleyu. Khudozhnya kul’tura: Aktual’ni problemy, 3, 530–560.
Google Scholar
Charnets’kyy, S. (1927). Pam”yaty A. Osypovychevoyi, Svit, 1, 14.
Google Scholar
Charnets’kyy, S. (1934). Nashi teatral’niaktrysy. Nazustrich, 12, 7.
Google Scholar
Cherchovych, I. (2017). Emansypatsiyni ideyi vs konservatyvni praktyky: zhinky u seredovyshchi ukrayins’koyi intelihentsiyi Halychyny zlamu XIX-XX stolit’. In O. Kis’ (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 32–52). Kharkiv.
Google Scholar
Chubativna, S. (1937). Poklin velykiy artysttsi. Zhinka, 6.
Google Scholar
L.B. [Burachynska, L.]. (1937). Ti, shcho vidiyshly: Ivanna Biberovych. Nova khata, 18, 4.
Google Scholar
Czarnecki, S. (1937). Jubileusz Janiny Biberowicz, Biuletyn Polsko-Ukraiński, 2(193), 20.
Google Scholar
Dyadyuk, M. (2017). Zmahannya za predstavnyts’ku rivnist’: politychna diyal’nist’ zhinok u mizhvoyenniy Halychyni. In O. Kis (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 176–203). Kharkiv.
Google Scholar
Korzeniowska-Bihun, A. (2012). Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej. In A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald (eds.), Nowe historie 03: Nowe biografie (pp. 83–90). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Kozachuk, N. (2011). Odyn rik teatral’noho zhyttya Yevheniyi Shvedivny. Zapysky Naukovohotovarystva imeni Shevchenka: Pratsi teatroznavchoyi komisiyi, 262, 463–503.
Google Scholar
Krushel’nyts’ka, S. (1978). Spohady, materialy, lystuvannya (vol. 2: Spohady, ed. M. Holovashchenko). Kyiv: Muz.
Google Scholar
L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1937). Krytyka pro p. Lyanovs’ku-Biberovych. Novyy chas, 203, 6.
Google Scholar
Lavrentiy, R. (2007). “Naddnipryans’kyy teatr” Teodory Rudenko. Visnyk NTSH, 37, 21–22.
Google Scholar
Lavrentiy, R. (2009). Sofiya Stadnykova (13 veresnya 1888–21 veresnya 1959). In Pohlyad u mynule: Kalendar pam”yatnykh dat na 2009 rik (pp. 193–195). Lviv.
Google Scholar
Maksymenko, S. (2008). Stadnykova Sofiya Andriyivna – «charivna feya, neosyazhna mriya, bozhestvenna krasunya». Do 120-richchya vid dnya narodzhennya Sofiyi Stadnykovoyi (1888–1959). In M. Zubelyak et al., Myttsi L’vivshchyny: Kalendar pam”yatnykh dat na 2008 rik (pp. 57–60). Lviv.
Google Scholar
Malanchuk-Ribak, O. (2001). Typolohichna identychnist’ ukrayins’koho emansypatsiynohorukhu zhinok. Etnichna istoriya narodiv Yevropy, 11, 93–96.
Google Scholar
Medvedyk, P. (1987). Kurbasovi vesnyani vechory: Do 100-richchya vid dnya narodzhennya O. S. Kurbasa. Zhovten’ 4, 80–89; & 5, 81–95.
Google Scholar
Medvedyk, P. (1989). Kateryna Rubchakova. Kyiv: Art.
Google Scholar
Nyhryts’kyy L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1942). Hanna Sovacheva. Nashi dni, 5, 6.
Google Scholar
Peredyriy, V. (1996). Ukrayins’ki periodychnivy dannya dlya zhinok v Halychyni (1853–1939): Anotovanyy kataloh. Lviv.
Google Scholar
Pylypchuk, R. (1960). Vyznachna ukrayins’ka spivachka: Pro Filomenu Lopatyns’ku. Radyans’ka Bukovyna, March 30.
Google Scholar
Pylypchuk, R. (1981). Slavetne im’ya... (Do 100-richchya vid dnya narodzhennya K. Rubchakovoyi). Radyans’ka zhinka,12, 22.
Google Scholar
Pylypchuk, R. (1991). Kateryna Rubchakova – aktrysa. Vil’ne zhyttya, May 4.
Google Scholar
Revuts’kyy, V. (1998). Vira Levyc”ka: Zhyttya i scena. Toronto.
Google Scholar
Showalter, E. (1981). Feminist Criticism in the Wilderness. Critical Inquiry, 8(2), 179–205.
DOI: https://doi.org/10.1086/448150
Google Scholar
Sovacheva, H. (2017). Ukrayina taky bude! Spohady; Statti y zamitky; Lysty (ed. O. Rotach). Poltava: Dyvosvit.
Google Scholar
Tykhobayeva, H., Kryvoruchka, I. (eds). (2009). Solomiya Krushel’nyts’ka. Mista i slava. Lviv: Apriori.
Google Scholar
Woolf, V. (1989). A Room of One’s Own. New York: Bridgewater.
Google Scholar
Autorzy
Sofiia Rosa-LavrentiiLwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-7550-1131
Adiunkt w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej na Wydziale Kultury i Sztuki Lwowskiego Narodowego
Uniwersytetu im. Iwana Franki. Od 2006 roku jest członkiem Towarzystwa Naukowego imienia Szewczenki.
Jest autorką artykułów o historii teatru, które były publikowane w ukaińskich czasopismach naukowych, a
także w pismach popularnych. Zainteresowania naukowe: historia teatru, historia krytyki teatralnej, kulturoznawstwo, studia feministyczne.
Statystyki
Abstract views: 409PDF downloads: 410
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Sofiia Rosa-Lavrentii
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.