Ukrainian Theater Actresses in Eastern Galicia


Abstrakt

W artykule zaproponowano typologię doświadczeń ukraińskich aktorek teatralnych w Galicji Wschodniej od końca XIX do połowy XX wieku, określając najpowszechniejsze trajektorie biografii i kariery artystycznej, które współtworzą obraz zbiorowego doświadczenia kulturowego kobiet. W wizerunkach aktorek, przedstawionych zgodnie z tendencjami obowiązującymi w ówczesnej prasie ukraińskiej, podkreślono cechy szczególne wynikające ze specyfiki ukraińskiego życia teatralnego w Galicji Wschodniej w tym okresie. (Przeł. E. Partyga)


Słowa kluczowe

feminizm; teatr ukraiński; ukraińskie aktorki teatralne; trajektorie doświadczenia



A[dolf] L[uka]. (1867). Lemberg (Korrespondenzen). Die Bühnenwelt, 4, 2.

Bohachevska-Khomyak, M. (2018). Bilympo bilomu: Zhinky u hromads’komu zhytti Ukrayiny: 1884–1939. Lviv.

Bon’kovs’ka, O.( 2006). Mariya Mors’ka: Pol’ka za pokhodzhennyam, ukrayinka za stsenichnoyudoleyu. Khudozhnya kul’tura: Aktual’ni problemy, 3, 530–560.

Charnets’kyy, S. (1927). Pam”yaty A. Osypovychevoyi, Svit, 1, 14.

Charnets’kyy, S. (1934). Nashi teatral’niaktrysy. Nazustrich, 12, 7.

Cherchovych, I. (2017). Emansypatsiyni ideyi vs konservatyvni praktyky: zhinky u seredovyshchi ukrayins’koyi intelihentsiyi Halychyny zlamu XIX-XX stolit’. In O. Kis’ (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 32–52). Kharkiv.

Chubativna, S. (1937). Poklin velykiy artysttsi. Zhinka, 6.

L.B. [Burachynska, L.]. (1937). Ti, shcho vidiyshly: Ivanna Biberovych. Nova khata, 18, 4.

Czarnecki, S. (1937). Jubileusz Janiny Biberowicz, Biuletyn Polsko-Ukraiński, 2(193), 20.

Dyadyuk, M. (2017). Zmahannya za predstavnyts’ku rivnist’: politychna diyal’nist’ zhinok u mizhvoyenniy Halychyni. In O. Kis (ed.), Ukrayins’ki zhinky v hornyli modernizatsiyi (pp. 176–203). Kharkiv.

Korzeniowska-Bihun, A. (2012). Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej. In A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald (eds.), Nowe historie 03: Nowe biografie (pp. 83–90). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Kozachuk, N. (2011). Odyn rik teatral’noho zhyttya Yevheniyi Shvedivny. Zapysky Naukovohotovarystva imeni Shevchenka: Pratsi teatroznavchoyi komisiyi, 262, 463–503.

Krushel’nyts’ka, S. (1978). Spohady, materialy, lystuvannya (vol. 2: Spohady, ed. M. Holovashchenko). Kyiv: Muz.

L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1937). Krytyka pro p. Lyanovs’ku-Biberovych. Novyy chas, 203, 6.

Lavrentiy, R. (2007). “Naddnipryans’kyy teatr” Teodory Rudenko. Visnyk NTSH, 37, 21–22.

Lavrentiy, R. (2009). Sofiya Stadnykova (13 veresnya 1888–21 veresnya 1959). In Pohlyad u mynule: Kalendar pam”yatnykh dat na 2009 rik (pp. 193–195). Lviv.

Maksymenko, S. (2008). Stadnykova Sofiya Andriyivna – «charivna feya, neosyazhna mriya, bozhestvenna krasunya». Do 120-richchya vid dnya narodzhennya Sofiyi Stadnykovoyi (1888–1959). In M. Zubelyak et al., Myttsi L’vivshchyny: Kalendar pam”yatnykh dat na 2008 rik (pp. 57–60). Lviv.

Malanchuk-Ribak, O. (2001). Typolohichna identychnist’ ukrayins’koho emansypatsiynohorukhu zhinok. Etnichna istoriya narodiv Yevropy, 11, 93–96.

Medvedyk, P. (1987). Kurbasovi vesnyani vechory: Do 100-richchya vid dnya narodzhennya O. S. Kurbasa. Zhovten’ 4, 80–89; & 5, 81–95.

Medvedyk, P. (1989). Kateryna Rubchakova. Kyiv: Art.

Nyhryts’kyy L. [Luzhnyts’kyy H.]. (1942). Hanna Sovacheva. Nashi dni, 5, 6.

Peredyriy, V. (1996). Ukrayins’ki periodychnivy dannya dlya zhinok v Halychyni (1853–1939): Anotovanyy kataloh. Lviv.

Pylypchuk, R. (1960). Vyznachna ukrayins’ka spivachka: Pro Filomenu Lopatyns’ku. Radyans’ka Bukovyna, March 30.

Pylypchuk, R. (1981). Slavetne im’ya... (Do 100-richchya vid dnya narodzhennya K. Rubchakovoyi). Radyans’ka zhinka,12, 22.

Pylypchuk, R. (1991). Kateryna Rubchakova – aktrysa. Vil’ne zhyttya, May 4.

Revuts’kyy, V. (1998). Vira Levyc”ka: Zhyttya i scena. Toronto.

Showalter, E. (1981). Feminist Criticism in the Wilderness. Critical Inquiry, 8(2), 179–205.

Sovacheva, H. (2017). Ukrayina taky bude! Spohady; Statti y zamitky; Lysty (ed. O. Rotach). Poltava: Dyvosvit.

Tykhobayeva, H., Kryvoruchka, I. (eds). (2009). Solomiya Krushel’nyts’ka. Mista i slava. Lviv: Apriori.

Woolf, V. (1989). A Room of One’s Own. New York: Bridgewater.


Opublikowane : 2020-11-11


Rosa-Lavrentii , S. (2020) „Ukrainian Theater Actresses in Eastern Galicia ”, Pamiętnik Teatralny, 69(3), s. 151-170. doi: 10.36744/pt.441.

Sofiia Rosa-Lavrentii  
Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki  Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-7550-1131

Adiunkt w Katedrze Teatrologii i Sztuki Aktorskiej na Wydziale Kultury i Sztuki Lwowskiego Narodowego
Uniwersytetu im. Iwana Franki. Od 2006 roku jest członkiem Towarzystwa Naukowego imienia Szewczenki.
Jest autorką artykułów o historii teatru, które były publikowane w ukaińskich czasopismach naukowych, a
także w pismach popularnych. Zainteresowania naukowe: historia teatru, historia krytyki teatralnej, kulturoznawstwo, studia feministyczne.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY-NC-ND 4.0.