Wiedeński debiut Bogumiła Dawisona
Edmund Misiołek
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Artykuł dotyczy okoliczności angażu Bogumiła Dawisona (1818–1872) do Burgtheater w Wiedniu w 1849 roku, w końcowym okresie dyrekcji Franza Ignaza Holbeina. Dawison zjawił się w Wiedniu po sukcesach w Hamburgu (1847-1848), ponieważ Holbein wiązał z nim nadzieje na odmłodzenie zespołu i podniesienie poziomu repertuaru. W artykule przywołano opinie recenzentów na temat sześciu przedstawień, w których wystąpił Dawison w październiku 1849 (Melesville’a, Shakespeare’a, Gutzkowa, Laubego, Birch-Pfeiffer i Premaraya). Omówiono także przeszkody, które utrudniały podpisanie kontraktu: z jednej strony wysokie oczekiwania finansowe Dawisona, z drugiej – policyjny raport Weldena, przedstawiający aktora jako osobę pobudzającą publiczność do niebezpiecznej aktywności politycznej. Przytoczono i skomentowano zachowaną w archiwach korespondencję dotyczącą tego raportu. Skorygowano także niektóre dotychczasowe ustalenia na temat pierwszego wiedeńskiego kontraktu, który Dawison podpisał po tych występach, na początku listopada 1849.
Słowa kluczowe:
Bogumił Dawison, Burgtheater, aktorzy polscy 1800-1900, kulturowa mobilność, historia teatruBibliografia
[Czartoryski, Konstanty]. Recensionen und allgemeine Bemerkungen über Theater und Musik. Bd. 1–7. Wien, 1853–1855.
Google Scholar
Laube, Henrik. Das Burgtheater von 1848 bis 1867. Wien, 1867.
Google Scholar
Laube, Henrik. Schriften über Theater. Berlin: Henschelverlag, 1959.
Google Scholar
Archiwalia: Haus-, Hof- und Staatsarchiv, Wien, „Hoftheater Intendanz 1849”; Nationalbibliothek, Wien, Theater-Sammlung 1849.
Google Scholar
Autorzy
Edmund MisiołekUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Statystyki
Abstract views: 122PDF downloads: 44
Licencja
Prawa autorskie (c) 1968 Edmund Misiołek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.