O pierwszych niemieckojęzycznych przedstawieniach „Wesela” Wyspiańskiego w Wiener Neustadt i Wiedniu

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Roman Taborski


Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Artykuł stanowi przyczynek do badań nad recepcją polskiego dramatu za granicą. Autor omawia przedstawienia Wesela Stanisława Wyspiańskiego w wykonaniu zespołu amatorskiego w Wiener Neustadt i w Wiedniu w 1994 i 1995 roku, zainicjowane i wyreżyserowane przez Tadeusza Krzeszowiaka. Dramat w przekładzie Karla Dedeciusa przygotowano z okazji jubileuszu Wiener Neustadt, wystąpili w nim studenci Höhere Technische Bundes- Lehr- und Versuchsanstalt. Inscenizację pokazywano także w Krakowie i Wiedniu. Pokazom wiedeńskim towarzyszyła wystawa i publikacja poświęcona Wyspiańskiemu. Autor charakteryzuje artystyczne założenia i recepcję spektaklu. Tłem prezentacji jest krótkie omówienie wiedeńskiej recepcji twórczości Wyspiańskiego (głównie malarstwa oraz inscenizacji Sędziów w Intimes Theater w 1910 roku) na przełomie XIX i XX wieku.


Słowa kluczowe:

Stanisław Wyspiański, teatr amatorski, dramat polski za granicą

Taborski, Roman. Wśród wiedeńskich poloników. Kraków: Wydawnictwo Literacki, 1974.
  Google Scholar

Taborski, Roman. Wyspiański – Wiedeń – „Secesja”. W: Stulecie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, redakcja Anna Baranowska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas", 2001,
  Google Scholar

Wytrzens, Günther. „Wiedeń w życiu i twórczości Stanisława Wyspiańskiego”. Tłumaczenie Bonifacy Wiązek. Pamiętnik Literacki, z. 2 (1973): 131–146.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Taborski, R. (2005) „O pierwszych niemieckojęzycznych przedstawieniach «Wesela» Wyspiańskiego w Wiener Neustadt i Wiedniu”, Pamiętnik Teatralny, 54(1/2), s. 267–270. doi: 10.36744/pt.2361.

Autorzy

Roman Taborski 

Uniwersytet Warszawski Polska

Statystyki

Abstract views: 131
PDF downloads: 48


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Roman Taborski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.