Korespondencja Krzesińskich 1856–1899
Maria Wosiek
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Autorka omawia i obszernie cytuje listy pisane przez osiadłego w Petersburgu tancerza Feliksa Krzesińskiego do pozostałego w kraju brata, aktora teatrów prowincjonalnych Stanisława Krzesińskiego. Kolekcja rękopisów (dwieście sześćdziesiąt siedem listów) pochodzi ze zbiorów Biblioteki Instytutu Sztuki PAN i zawiera także kilka listów Matyldy Krzesińskiej starszej, jeden list Michała Chomińskiego i kartki imieninowe pisane przez dzieci. W korespondencji można znaleźć wzmianki i informacje o takich osobach ze świata tańca jak Jan Popiel, Barbara Jaworska, Julia, Józef i Matylda Krzesińscy, Marius Petipa, Marianna Majewska; są to jednak dokumenty dotyczące nie tylko życia baletowego, lecz także szeroko rozumianej obyczajowości emigracyjnej. Autorka porządkuje zagadnienia poruszane w listach według kategorii: relacje rodzinne, teatr rosyjski, teatr polski, powiązania baletu z polityką; wiele miejsca poświęca też realiom ekonomicznym epoki. Całość pogłębiają komentarze badaczki, uzupełniającej fakty i konteksty opisywanych wydarzeń.
Słowa kluczowe:
balet, historia baletu, taniec, historia tańca, Feliks Krzesiński, Stanisław Krzesiński, Matylda Krzesińska, Michał Chomiński, polski taniec za granicą, emigracjaBibliografia
Krasovskaya, Vera. Russkiy Baletnyy teatr nachala XX wieka, tom 2, Tantsovshchiki. Leningrad: Iskusstvo, 1972.
Google Scholar
Pudełek, Janina. Warszawski balet romantyczny: 1802–1866. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1968.
Google Scholar
Pudełek, Janina. „Warszawski balet romantyczny 1832–1843”. Pamiętnik Teatralny 8, z. 1/3 (1959): 261–281.
Google Scholar
Szwankowski, Eugeniusz. „Nieznany portret Feliksa Krzesińskiego”. Pamiętnik Teatralny 16, z. 2 (1967): 292–293.
Google Scholar
Archiwalia: Biblioteka IS PAN
Google Scholar
Autorzy
Maria WosiekInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Dr Maria Wosiek
historyczka teatru, specjalizująca się w historii teatru w Polsce w XX wieku, a także w zagadnieniach dotyczących teatru na terenach byłego Księstwa Litewskiego. Związana zawodowo z Polską Akademią Nauk: Instytutem Badań Literackich i, następnie, Instytutem Sztuki (gdzie uzyskała tytuł doktorski w 1973 roku). Autorka takich prac jak Historia teatrów ludowych: Polskie zespoły zawodowe 1898–1914 czy Repertuar teatrów warszawskich: Teatr Ludowy 1890–1906. Współredaktorka Słownika biograficznego teatru polskiego. Publikuje artykuły Pamiętniku Teatralnym.
Statystyki
Abstract views: 164PDF downloads: 41
Licencja
Prawa autorskie (c) 1976 Maria Wosiek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.