Inhuman Humanity: On the Theater of Angela Di Maso

esej nierecenzowany

Andrea F. De Carlo


L’Orientale University of Naples (Włochy)
https://orcid.org/0000-0001-9116-8308

Angela Di Maso


(Włochy)

Abstrakt

Artykuł dotyczy teatru Angeli Di Maso, który podejmuje refleksję nad współczesnym społeczeństwem i stawia sobie za cel przebudzenie publiczności ze społecznego konformizmu i konsumpcjonizmu. Teatr ten tematyzuje metafizyczny niepokój wpisany w ludzką egzystencję oraz przemoc i brutalność codziennego życia. Podważa normy społeczne i stereotypy, za pomocą opowiadanych dosadnym językiem historii, które niepokoją i prowokują do autoanalizy. Teatr Di Maso zyskał uznanie dzięki elastyczności w łączeniu elementów tekstowych i scenicznych, precyzyjnie opracowanych z aktorami. Twórczość Di Maso łączy tradycję i innowacyjność, czerpie inspirację z teatru europejskiego, a jednocześnie stanowi formę oporu wobec tradycyjnych i awangardowych konwencji, wytyczając nowe ścieżki ekspresji i opowiadając się za wolnością wypowiedzi. W aneksie umieszczono obszerny wywiad z Angelą Di Maso, zatytułowany „Od Jerzego Grotowskiego do Angeli Di Maso, poprzez Witolda Gombrowicza: Wywiad z enfant terrible włoskiego teatru”


Słowa kluczowe:

Angela Di Maso, współczesny teatr, tradycja, innowacja, normy społeczne, tragedia, przemoc

Di Maso, Angela. Brutta: Drama in un atto. Belgioioso: Divergenze, 2022.
  Google Scholar

Di Maso, Angela. Ecce Virgo: Storia di una monaca di clausura. In: Il lato oscuro del teatro, ed. G. Scognamiglio. Napoli: Edizione Scientifiche Italiane, 2012.
  Google Scholar

Di Maso, Angela. Teatro. Introduction Pupi Avati and Enzo Moscato. Napoli: Guida, 2017.
  Google Scholar


Opublikowane
2023-06-09

Cited By / Share

De Carlo, A. F. i Di Maso, A. (2023) „Inhuman Humanity: On the Theater of Angela Di Maso”, Pamiętnik Teatralny, 72(2), s. 165–189. doi: 10.36744/pt.1624.

Autorzy

Andrea F. De Carlo 

L’Orientale University of Naples Włochy
https://orcid.org/0000-0001-9116-8308

Andrea F. De Carlo - ukończył studia lingwistyczne i literaturoznawcze na Uniwersytecie w Salento (Włochy) w 2004 rozprawą na temat: Bolesław Leśmian i symbolizm rosyjski, a w 2010 uzyskał stopień doktora  na podstawie rozprawy na temat krytycznej recepcji Dantego w XIX-wiecznej Polsce. W latach  2006-2010 wykładał język polski i literaturę polską na Uniwersytecie w Salento, a w latach  2020-2021 wykładał język polski na Uniwersytecie Aldo Moro w Bari. Od 2011 wykłada język polski i literaturę polską na Wydziale Studiów Literackich, Językoznawczych i Porównawczych Uniwersytetu "L'Orientale" w Neapolu, gdzie od 2021 jest pracownikiem naukowym w dziedzinie slawistyki.


Autorzy

Angela Di Maso 

Włochy

Angela Di Maso - urodzona w Neapolu, absolwentka filozofii, wykładowczyni, publicystka, dziennikarka i muzyk, specjalizująca się w semiotyce, śpiewie i gregoriańskiej reżyserii muzycznej. Swoją działalność koncertową łączyła z pracą dramaturżki i reżyserki teatralnej, studiując reżyserię i aktorstwo na Università Cattolica del Sacro Cuore w Mediolanie u Gaetano Olivy, ucznia i aktora Jerzego Grotowskiego. Współpracuje jako dramaturg i reżyser teatru operowego z Europejską Fundacją Muzyczną Pietà de' Turchini. Jest ekspertką na Wydział Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Neapolitańskim Federico II oraz wykładowczynią historii muzyki i melodramatu na Uniwersytecie Europejskim LUETEC. Redaguje serię wydawniczą Controscena, poświęconą współczesnej dramaturgii włoskiej, publikowaną przez Divergenze. Współpracowała z reżyserem filmowym Pupi Avati przy scenariuszu Una festa da ballo. Jej dramaty, wystawiane zarówno we Włoszech, jak i za granicą, zostały przetłumaczone na angielski, holenderski i rumuński.



Statystyki

Abstract views: 121
PDF downloads: 77


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Andrea F. De Carlo i Angela Di Maso

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.