Teatr Tadeusza Różewicza
Marta Fik
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Co postuluje wobec teatru dramaturgia autora uważanego za nihilistę i antychrysta kultury? Utwory dramatyczne i wypowiedzi teoretyczne Tadeusza Różewicza kwestionują wszelkie konwencje teatralne, wymierzone są w mody, snobizmy, nawyki. Jednocześnie konsekwentnie podejmują próby wykształcenia estetyki najlepiej oddającej cechy współczesnego świata. Negacja dotychczas stosowanych konstrukcji bohatera czy akcji dramatu wyraża nie tylko chaos i rozbicie otaczającej rzeczywistości, ale przynosi także próby konstruowania nowych modelowych sytuacji, w jakich znalazł się Człowiek i Ludzkość. Nowi bohaterowie Różewicza – bez wieku, twarzy, imion, odindywidualizowani i zmechanizowani – wpływają na charakter akcji lub też braku akcji jego dramatów. „Otwartość” wewnętrznej kompozycji ma różne stopnie, a „luźność” budowy nie oznacza przypadkowości ani dowolności. Różewicz konsekwentnie obnaża stereotypy na poziomie wyrazów, zdań i dialogów, a jednocześnie w jego tekstach coraz więcej miejsca zajmują obrazy ustanawiane didaskaliami. Brak zaufania do rozwlekłych dialogów prowadzi do zaanektowania przez dramat rejonów pozasłownych. Swoboda, jaką pozostawia Różewicz inscenizatorom, jest zatem niezwykle ograniczona.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Różewicz, dramaturgia otwarta, konwencje teatralne, estetyka, bohater, akcjaBibliografia
Błoński, Jan. „Rozważania na czasie”. Dialog, nr 4 (1967): 76–83.
Google Scholar
Kosiński, Jan. „Coś o scenografii”. Dialog, nr 1 (1958): 127–132.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783111488301.127
Google Scholar
Piwińska, Marta. „Różewicz, romantyzm, awangarda”. Dialog, nr 7 (1969): 109–121.
Google Scholar
Puzyna, Konstanty. „Ostatni dramatopisarz”. Polityka, nr 24 (1970).
Google Scholar
Puzyna, Konstanty i Tadeusz Różewicz. „Wokół dramaturgii otwartej”. Dialog, nr 7 (1969): 101–106.
Google Scholar
Różewicz, Tadeusz. Sztuki teatralne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1972.
Google Scholar
Autorzy
Marta FikInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Marta Fik (1937–1995) – historyczka i krytyczka teatru, nauczycielka akademicka i badaczka, zajmowała się przede wszystkim powojenną kulturą polską, wykładała na Uniwersytecie Jagiellońskim i w warszawskiej PWST, pracowała w Instytucie Sztuki PAN, autorka wielu tomów krytycznych i historycznych syntez.
Statystyki
Abstract views: 189PDF downloads: 96
Licencja
Prawa autorskie (c) 1974 Marta Fik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.