Transmisje pamięci

Hubert Michalak


Uniwersytet Opolski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2831-3012

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest Powiedz, że jestem…, jednemu z ostatnich przedstawień wyreżyserowanych przez Jana Dormana (prem. 16 VI 1985, Państwowy Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu). Tekst podejmuje zagadnienie pamięci wiążąc je z wątkiem ukrywania Żydów podczas II wojny światowej. Oba te motywy zostały mocno wpisane w spektakl, a w okresie, w którym miała miejsce premiera spektaklu, były świeżym i niemal nierozpoznanym zagadnieniem na polskich scenach.Podejmując kwestię różnorakich mediów pamięci i kilku modeli jej scenicznej reprezentacji tekst usiłuje zrekonstruować zarówno koncepcję reżyserską jak i kształt artystyczny spektaklu. Poprzez wskazanie najistotniejszych odstępstw od dotychczasowych praktyk artystycznych reżysera szkicowo przywołuje ewolucję myśli artystycznej Dormana. Wspominając kontekstowo kolejne realizacje koncepcji inscenizacyjnej reżysera oraz wątek żydowskiego Teatru Renesans działającego w Wałbrzychu (nieznany twórcom) poszerza zagadnienie teatralnie rozumianej pamięci wskazując na wielostronne, performatywne funkcjonowanie inscenizacji.

Instytucje finansujące

Projekt „Dorman. Archiwum otwarte” finansowany jest w ramach programu Konkurs im. Jana Dormana, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Słowa kluczowe:

Jan Dorman, Hanna Krall, pamięć, Zagłada

Dorman J. (2007). Moje credo artystyczne. W: W. Dudzik (red.), Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Warszawa.
  Google Scholar

Migdałowska, K. (2014). 50 (słownie: pięćdziesiąt). Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (1964–2014). Wałbrzych.
  Google Scholar

Niziołek, G. (2013). Polski teatr Zagłady. Warszawa.
  Google Scholar

Shallcross, B. (2010). Rzeczy i Zagłada. Kraków.
  Google Scholar

Tomaszewska, E. (2010). Jan Dorman, poeta teatru. Katowice.
  Google Scholar

Wieczorek, P. (2011). Jak żydowski teatr stał się teatrem polskim. Losy wałbrzyskiego «Renesansu». Słowo Żydowskie nr 2.
  Google Scholar

Źródła archiwalne:
  Google Scholar

Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-20

Cited By / Share

Michalak, H. . (2019) „Transmisje pamięci”, Pamiętnik Teatralny, 68(3/4), s. 213–233. doi: 10.36744/pt.14.

Autorzy

Hubert Michalak 

Uniwersytet Opolski Polska
https://orcid.org/0000-0002-2831-3012

Statystyki

Abstract views: 226
PDF downloads: 182


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Hubert Michalak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.