Classical Crossover and Its Russian and Ukrainian Interpretations
Iryna Shylnikova
iryna.shylnikova@unisalento.itUniversity of Salento (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-4134-0469
Abstrakt
Artykuł jest analizą zjawiska classical crossover obecnego we współczesnej muzyce, a polegającego na łączeniu elementów „wysokich” i „niskich”. Celem artykułu jest opisanie głównych cech tego gatunku i okoliczności kulturowych, które doprowadziły do jego powstania, a także zbadanie jego historycznej genezy i etapów rozwoju. Druga część artykułu skupia się na przykładach classical crossover w muzyce rosyjskiej i ukraińskiej. Analizie poddano twórczość wybranych rosyjskich i ukraińskich artystów, którzy reprezentują ten nurt, takich jak Terem Quartet, Anna Netrebko, Olga Chubareva i Arina Domski. Wykorzystujący metodologię historycznokulturową artykuł sugeruje, że classical crossover ma szeroką publiczność w Rosji i w Ukrainie, ponieważ oswaja ją skutecznie z elitarną muzyką klasyczną. Chociaż niektórzy dostrzegają w tym trendzie tendencję do rozmywania charakterystycznych cech muzyki klasycznej w celu zaspokojenia popularnych gustów, daje on również muzykom możliwość tworzenia oryginalnych utworów, które łączą tradycję z innowacją. Uwzględniając powyższe elementy, autorka stara się zbadać kulturowe znaczenie gatunku classical crossover i jego wpływ na przemysł muzyczny.
Słowa kluczowe:
classical crossover, muzykologia, gatunki muzyczne, kultura popularnaBibliografia
Alpár, Balázs. Crossing Over: Musicological and Sociopsychological Aspects of Blending Classical and Popular Music. Wien: Universität für Musik und darstellende Kunst, 2016.
Google Scholar
Bobul, Ivan Vasyl’ovych. “Klasychnyǐ krosover u prostori suchasnoho muzychnoho mystet͡stva.” Nat͡sional’na akademii͡a kerivnykh kadriv kul’tury i mystet͡stv, no.1 (2022): 123–129.
Google Scholar
Krom, Anna Evgen’evna. „Amerikanskiĭ muzykal’nyĭ minimalizm i iskusstvo krossoverov: Paralleli i vzaimodeĭstvii͡a.” Muzykovedenie, no. 12 (2018): 8–11.
Google Scholar
Krom, Anna Evgen’evna. „Krossover: Sushchnost’ poniatii͡a i opyt ego primenenii͡a v izuchenii amerikanskogo minimalizma.” Uchenie zapiski Rossiĭskoĭ akademii muzyki imeni Gnesinykh 30, no. 3 (2019): 86–90.
Google Scholar
Llewellyn, Elizabeth. Crossover: Boundaries, Hybridity, and the Problem of Opposing Cultures. PhD thesis, University of Southampton, 2010.
Google Scholar
Mankovskaii͡a, Nadezhda Borisovna. Estetika postmodernizma. Sankt Peterburg: Aleteĭi͡a, 2000.
Google Scholar
Muravit͡s’ka, Svitlana Stepanivna. “Klasychnyǐ krosover u suchasnomu muzychnomu prostori Ukraïni.” Mystetstvoznavchi zapysky: zb. nauk. prat͡s, no. 39 (2021): 179–183.
Google Scholar
Parakilas, James. “Classical Music as Popular Music.” Journal of Musicology 3, no.1 (1984): 1–18.
DOI: https://doi.org/10.2307/763659
Google Scholar
Poznin, Vitaliĭ Fedorovich. Audiovizual’nyĭ produkt: Tekhnologii͡a pli͡us tvorchestvo. Sankt Peterburg: Sankt-Peterburgskiĭ gosudarstvennyĭ universitet kino i televidenii͡a, 2006).
Google Scholar
Samai͡a, Teti͡ana Viktorivna. Vokal’ne mystet͡stvo estrady: Ukraïns’kyǐ kontekst. Kyïv: Chetverta khvyli͡a, 2019.
Google Scholar
Shak, Fedor Mikhailovich. Dzhaz i massovaia muzyka v sot͡siokul’turnykh prot͡sessakh vtoroĭ poloviny xx–nachala xxi veka. Dissertat͡sii͡a na soiskanie uchenoĭ stepeni kandidata iskusstvovedenii͡a, Rostovskai͡a gosudarstvennai͡a konservatorii͡a im.S. V. Rakhmaninova, Rostov na Donu, 2018.
Google Scholar
T͡Suker, Anatoliĭ. I rok, i simfoniia. Moskva: Kompozitor, 2013.
Google Scholar
Verevkina, I͡Ulii͡a Vladimirovna. Neakademicheskoe ispolnenie akademicheskoĭ muzyki: Aktual’nye tendentsii posledneĭ treti xx-nachala xxi veka. Dissertat͡sii͡a na soiskanie uchenoĭ stepeni kandidata iskusstvovedenii͡a, Rostovskai͡a gosudarstvennai͡a konservatorii͡a im. S. V. Rakhmaninova, Rostov na Donu, 2012.
Google Scholar
Volkova, Polina Stanislavovna. Reinterpretat͡sii͡a khudozhestvennogo teksta (na materiale iskusstva xx veka): Monografii͡a. Krasnodar: Krasnodarskiĭ universitet kul’tury i iskusstva, 2008.
Google Scholar
Zhukov, Darii͡a Aleksandrovna. „Klassicheskai͡a muzyka kak soprovozhdenie povsednevnosti: Formy i print͡sipy funkt͡sionirovanii͡a.” Chelovek i kul’tura, no. 2 (2012): 197–235.
Google Scholar
Autorzy
Iryna Shylnikovairyna.shylnikova@unisalento.it
University of Salento Włochy
https://orcid.org/0000-0003-4134-0469
Iryna Shylnikova - doktorantka na Uniwersytecie w Salento (Włochy). W latach 2017-2019 uczestniczyła jako badaczka w projekcie PRIN "(De)construction of Myth in Contemporary Women’s Literature in Russia and Poland". Obecnie kontynuuje badania w dziedzinie współczesnej literatury rosyjskiej i ukraińskiej dla kobiet. Jej artykuły zostały opublikowane w czasopismach naukowych poświęconych nauczaniu języka rosyjskiego jako języka obcego, kulturze i literaturze rosyjskiej i ukraińskiej.
Statystyki
Abstract views: 242PDF downloads: 180
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Iryna Shylnikova
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.