Aesthetic Transformations of the Image of the Opera Singer: Vasyl Slipak in Contemporary Popular Culture
Oleksandra Vasylieva
oleksandra7vasylieva@gmail.comJan Długosz University in Częstochowa (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-8072-3836
Abstrakt
Przemiany społeczne i zmieniające się priorytety zainteresowań artystycznych oddziałują na operę jako sztukę syntetyczną i widowiskową. W epoce ponowoczesnej opera otwiera się więc na masowego odbiorcę i zbliża do kultury popularnej; adaptuje się do nowych trendów estetycznych i jednocześnie na nie wpływa. Jednym z pomostów łączących operę z kulturą popularną są postaci znanych kompozytorów i gwiazdorskich wykonawców. Współczesna kultura wykorzystuje i na nowo analizuje wizerunki gwiazd operowych, a także stereotypowe wyobrażenia o śpiewakach operowych. Ukraiński wykonawca Wasyl Slipak stał się bohaterem popkultury – jego historia doskonale wpisuje się w popkulturowe narracje o śmierci w walce o wolność. Jego wizerunek rezonuje z aktualnymi trendami kulturowymi i staje się uosobieniem wartości ukraińskiego społeczeństwa skonfrontowanego z rosyjską inwazją. Współcześni artyści umiejętnie włączają jego ikoniczną postać do sfery dramatu, teatru i muzyki, pokazując swoją pomysłowość i kreatywność.
Słowa kluczowe:
opera, dramat, muzyka, postmodernizm, UkrainaBibliografia
Kii͡anovskai͡a, Li͡ubov’. “Opera kak rynok: Spektakl’ kak marketingovyĭ khod.” Muzykal’nai͡a akademii͡a, no. 4 (2008): 74–77.
Google Scholar
Nez͡hdana, Neda. “Otvi͡etk@ua.” In Labirynt iz kryhy ta vohniu: Antolohii͡a aktual’noï dramy. Revoli͡ut͡sii͡a hidnosti ǐ hibrydna viǐna, upor, edited by Neda Nez͡hdana and Oleh Mykolaǐchuk-Nyzovet͡s’, 395–424. Kyïv: Smoloskyp, 2019.
Google Scholar
Ponomarev, Petro. “Narodna drama.” In Ukraïns’ka narodna poetychna tvorchist’, vol. 1, edited by Maksym Ryl’s’kyĭ, 721 –723. Kyïv: Radyans’ka shkola, 1958.
Google Scholar
Autorzy
Oleksandra Vasylievaoleksandra7vasylieva@gmail.com
Jan Długosz University in Częstochowa Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-8072-3836
Oleksandra Vasylieva - filolożka, doktorantka na Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo. Brała udział w konferencjach naukowych w Polsce, we Włoszech, na Białorusi, w Estonii i w Ukrainie. Jej zainteresowania badawcze obejmują intermedialność w dramacie, muzyczność dramatu współczesnego oraz współczesną baśń literacką.
Statystyki
Abstract views: 218PDF downloads: 151
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Oleksandra Vasylieva
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.