Zrób sobie uniwersum, czyli anatomia współczesnego filmu komiksowego
Wojciech Świdziński
kwartalnik.filmowy@ispan.plAkademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
Abstrakt
Książka Tomasza Żaglewskiego Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego (2017) jest próbą sformułowania teoretycznego dyskursu poświęconego współczesnemu filmowi komiksowemu. Zdaniem autora w ostatnich latach możemy obserwować niezwykły rozwój tego metagatunku, który od swoich wcześniejszych form odróżnia się poważnym traktowaniem pierwowzoru komiksowego oraz przenoszeniem na ekran narracyjnych i wizualnych struktur komiksu. Żaglewski uważa, że fundamentalnymi cechami tych filmów są hybrydowość, paratekstualność i transmedialnosć, tworzące razem „trójkąt uniwersalny”. Autor przedstawia oryginalne analizy tego zjawiska, powołując się na takie filmy, jak Mroczny Rycerz, Avengers czy Deadpool. Wnikliwie omawia również okoliczności towarzyszące ich produkcji, wpływ mechanizmów rynkowych, a także kontekst ich recepcji.
Słowa kluczowe:
Tomasz Żaglewski, film komiksowy, adaptacja, superbohaterowieBibliografia
T. Żaglewski Kino zmutowane. Nowa estetyka komiksu filmowego na przykładzie „X-Men” Bryana Singera, „Kwartalnik Filmowy” 2015, nr 91.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2285
Google Scholar
www.youtube.com/watch?v=9fv5RFfOWBc (dostęp: 23.08.2017).
Google Scholar
B. Szczekała, Kino postfabularne i karnawał atrakcji, „Ekrany” 2015, nr 3-4, s. 12.
Google Scholar
T. Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego, PWN, Warszawa 2017.
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Świdzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Polska
Doktor nauk humanistycznych, teatrolog i filmoznawca, wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Opublikował książkę Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy. Jest także autorem opracowania naukowego zbioru felietonów filmowych Andrzeja Własta Dziesiąta Muza (impresje) (2017). Artykuły naukowe i popularnonaukowe publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Ekranach” i „Pleografie”.
Statystyki
Abstract views: 109PDF downloads: 86
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Wojciech Świdziński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Świdziński, Co słychać w polskim kinie… międzywojennym , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Wojciech Świdziński, Warszawskie teatry świetlne lat dwudziestych , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Wojciech Świdziński, Karola Irzykowskiego poglądy na komedię filmową. Poniżenie i triumf materii w Królestwie Ruchu , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe