Wiedeński debiut Bogumiła Dawisona

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Edmund Misiołek


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Artykuł dotyczy okoliczności angażu Bogumiła Dawisona (1818–1872) do Burgtheater w Wiedniu w 1849 roku, w końcowym okresie dyrekcji Franza Ignaza Holbeina. Dawison zjawił się w Wiedniu po sukcesach w Hamburgu (1847-1848), ponieważ Holbein wiązał z nim nadzieje na odmłodzenie zespołu i podniesienie poziomu repertuaru. W artykule przywołano opinie recenzentów na temat sześciu przedstawień, w których wystąpił Dawison w październiku 1849 (Melesville’a, Shakespeare’a, Gutzkowa, Laubego, Birch-Pfeiffer i Premaraya). Omówiono także przeszkody, które utrudniały podpisanie kontraktu: z jednej strony wysokie oczekiwania finansowe Dawisona, z drugiej – policyjny raport Weldena, przedstawiający aktora jako osobę pobudzającą publiczność do niebezpiecznej aktywności politycznej. Przytoczono i skomentowano zachowaną w archiwach korespondencję dotyczącą tego raportu. Skorygowano także niektóre dotychczasowe ustalenia na temat pierwszego wiedeńskiego kontraktu, który Dawison podpisał po tych występach, na początku listopada 1849.


Słowa kluczowe:

Bogumił Dawison, Burgtheater, aktorzy polscy 1800-1900, kulturowa mobilność, historia teatru

[Czartoryski, Konstanty]. Recensionen und allgemeine Bemerkungen über Theater und Musik. Bd. 1–7. Wien, 1853–1855.
  Google Scholar

Laube, Henrik. Das Burgtheater von 1848 bis 1867. Wien, 1867.
  Google Scholar

Laube, Henrik. Schriften über Theater. Berlin: Henschelverlag, 1959.
  Google Scholar

Archiwalia: Haus-, Hof- und Staatsarchiv, Wien, „Hoftheater Intendanz 1849”; Nationalbibliothek, Wien, Theater-Sammlung 1849.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
1968-06-30

Cited By / Share

Misiołek, E. (1968) „Wiedeński debiut Bogumiła Dawisona”, Pamiętnik Teatralny, 17(2), s. 131–144. doi: 10.36744/pt.2363.

Autorzy

Edmund Misiołek 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Statystyki

Abstract views: 105
PDF downloads: 39


Licencja

Prawa autorskie (c) 1968 Edmund Misiołek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.