Opera – Pop – Kultura: Wprowadzenie
Katarzyna Lisiecka
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9912-406X
Adam Regiewicz
a.regiewicz@ujd.edu.plUniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697
Abstrakt
Wprowadzenie do bloku tematycznego poświęconego relacji między operą a kulturą popularną.
Słowa kluczowe:
opera, kultura popularnaBibliografia
Berkan-Jabłońska, Maria. „Kryminał muzyczny? Refleksje na marginesie powieści kryminalnych Jana Antoniego Homy”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 52, nr 1 (2019): 249–271. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.15.
Google Scholar
Žižek, Slavoj, i Mladen Dolar. Druga śmierć opery. Tłumaczenie Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2008.
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna LisieckaUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0001-9912-406X
Katarzyna Lisiecka - literaturoznawca, teatrolog, operolog, profesor uczelni w Instytucie Filologii Polskiej (Pracownia Opery i Widowisk) Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na historii i estetyce teatru operowego, związkach i korespondencji sztuk oraz relacjach zachodzących pomiędzy planami estetycznym i ideowym w sztuce literacko-muzycznej, teatralnej i filmowej. Autorka monografii Fuzja sztuk i horyzontów: Arystotelesowski paradygmat opery (Poznań 2019), Estetyka i doświadczenie: Studia i szkice o operze i sztukach pokrewnych (Poznań, 2019), Świadectwo opery: „Fidelio” Ludwiga van Beethovena na tle przekształceń świadomości europejskiej przełomu XVIII i XIX wieku (Poznań, 2007).
Autorzy
Adam Regiewicza.regiewicz@ujd.edu.pl
Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-1367-7697
Adam Regiewicz - profesor zwyczajny, filolog i filmoznawca, dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Naukowo zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej. Współpracuje z uniwersytetami ukraińskimi i włoskimi. Jest autorem wielu monografii i przeszło 100 artykułów naukowych. Ostatnio opublikował Słownik odgłosów somatycznych (na podstawie prozy polskiej po 1989 roku) (Gdańsk, 2022).
Statystyki
Abstract views: 239PDF downloads: 117
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna Lisiecka i Adam Regiewicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Lisiecka, Dramaturgia mitu i tragedii: „Król Roger” Karola Szymanowskiego w tyglu (pop)kultury , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 2 (2023): Opera – Pop – Kultura (z blokiem tematycznym pod redakcją Katarzyny Lisieckiej i Adama Regiewicza)
- Adam Regiewicz, „Opera mleczana”: Między teatralnym komiksem a musicalem , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 2 (2023): Opera – Pop – Kultura (z blokiem tematycznym pod redakcją Katarzyny Lisieckiej i Adama Regiewicza)
Podobne artykuły
- Oleksandra Vasylieva, Aesthetic Transformations of the Image of the Opera Singer: Vasyl Slipak in Contemporary Popular Culture , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 2 (2023): Opera – Pop – Kultura (z blokiem tematycznym pod redakcją Katarzyny Lisieckiej i Adama Regiewicza)
- Ryszard Daniel Golianek, Popkulturowa ucieczka od tautologii: Reżyserski teatr operowy XXI wieku wobec realizmu dzieł Verdiego , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 2 (2023): Opera – Pop – Kultura (z blokiem tematycznym pod redakcją Katarzyny Lisieckiej i Adama Regiewicza)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.