Photographic Modernisation of the Press in the Second Republic of Poland

peer-reviewed article

Stanisław Czekalski

stachcz@amu.edu.pl
Institute of Art History, Adam Mickiewicz Univeristy (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6312-8210

Abstract

The development of reportage photography, the activity of photographic agencies and the system of international exchange of photographs, which had been progressing since the early 1920s, as well as the growing technological potential for reproducing photographs in print, brought about a fundamental transformation of the illustrated press. The article discusses these changes, its first part focusing on the interest that their direction aroused among artists associated with the Modernist avant-garde, and on the models for modern methods of using photographs in the popular press championed first by the German weekly “Berliner Illustrierte Zeitung” and then by the French weekly “Vu”. Against this background, the second part of the article describes the process of photographic modernisation of the main Polish weeklies, monthlies and dailies. The third part presents the culmination that this proces found in the montage forms of handling photographic material on the pages of the weeklies of the Ilustrowany Kurier Codzienny press concern.



Keywords:

press photography, illustrated press, Modernism, popular culture, inter-war period

Borowiec, Piotr. Jesteśmy głosem milionów. Dzieje krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego Ilustrowany Kurier Codzienny (1910–1939). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005.
  Google Scholar

Borowiec, Piotr. Między sensacją a nauką. Obraz produktów krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego Ilustrowany Kurier Codzienny (1910–1939). Kraków–Rzeszów: Firma SAS, 2005.
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2000.
  Google Scholar

Eskildsen, Ute. Fotografie in deutschen Zeitschriften 1924–1933. Stuttgart: Institut für Auslandsbeziehungen, 1982.
  Google Scholar

Frizot, Michel. The New History of Photography. Köln: Könemann, 1999.
  Google Scholar

Frizot, Michel. Photomontages. Photographie expérimentale de l’entre-deux-guerres. Paris: Centre National de la Photographie, 1987.
  Google Scholar

Frizot, Michel, i Cédric de Veigy. „Vu”. The Story of a Magazine that Made an Era. London: Thames and Hudson, 2009.
  Google Scholar

Gervais, Thierry. The Making of Visual News. A History of Photography in the Press. London–New York: Routledge, 2017.
  Google Scholar

Harasimowicz, Julia. „Składanie tygodników. Projekty graficzne Janusza M. Brzeskiego dla koncernu «Ilustrowanego Kuryera Codziennego»”. Kultura Popularna, nr 4 (2015): 102–118.
DOI: https://doi.org/10.5604/16448340.1206490   Google Scholar

Hardt, Hanno. „Pictures for the Masses: Photography and the Rise of Popular Magazines in Weimar Germany”. Journal of Communication Inquiry, nr 1 (1989): 7–29.
DOI: https://doi.org/10.1177/019685998901300101   Google Scholar

Holzer, Anton. „Picture Stories: the Rise of the Photoessay in the Weimar Republic”. International Journal for History, Culture and Modernity, nr 1 (2018): 1–39.
DOI: https://doi.org/10.18352/hcm.520   Google Scholar

Kobylińska, Weronika. Awangardowa klisza. Polska fotografia w dwudziestoleciu międzywojennym. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
  Google Scholar

Kosidowski, Jan. Zawód: fotoreporterzy. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1984.
  Google Scholar

Krzanicki, Marcin. Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków: Universitas, 2013.
  Google Scholar

Lavin, Maud. „Photomontage, Mass Culture, and Modernity. Utopianism in the Circle of New Advertising Designers”. W: Montage and Modern Life, 1919–1942, redakcja Matthew Teitelbaum, 40–41. Cambridge–London: MIT Press, 1992.
  Google Scholar

Lechowicz, Lech. Historia fotografii. Część 1. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, 2012.
  Google Scholar

Leitgeber, Roman. „Historia «Drukarni Polskiej S.A. w Poznaniu»”. Kwartalnik Historii Prasy Polskiej, nr 4 (1985–1986): 95–103.
  Google Scholar

Majewski, Mariusz W. „Elity Drugiej Rzeczypospolitej w ikonografii «Światowida. Ilustrowanego Kuriera Tygodniowego»”. W: Prasa w warsztacie badawczym historyka, redakcja Kazimierz Karolczak, Konrad Meus, 151–169. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017.
DOI: https://doi.org/10.24917/9788380840119.9   Google Scholar

Marien, Mary W. Photography. A Cultural History. London: Laurence King Publishing, 2010.
  Google Scholar

Moholy-Nagy, László. Malerei, Fotografie, Film. München: Albert Langen Verlag, 1925.
  Google Scholar

Newhall, Beaumont. The History of Photography. New York: The Museum of Modern Art, 2009.
  Google Scholar

Notkowski, Andrzej. Prasa w systemie propagandy rządowej w Polsce (1926–1939). Studium techniki władzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1987.
  Google Scholar

Paczkowski, Andrzej. Prasa Drugiej Rzeczypospolitej, 1918–1939. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 1971.
  Google Scholar

Paczkowski, Andrzej. „Przemiany szaty zewnętrznej dzienników polskich w latach 1922–1939”. Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 15, z. 4 (1976): 435–457.
  Google Scholar

Photography in the Modern Era. European Documents and Critical Writings, 1913–1940. Redakcja Christopher Phillips. New York: The Metropolitan Museum of Art, Aperture, 1989.
  Google Scholar

Piotrowski, Andrzej. „Jan Ryś – fotoreporter”. Dagerotyp 5 (1996): 3–9.
  Google Scholar

Rosenblum, Naomi. Historia fotografii światowej. Tłumaczenie Iwona Baturo. Bielsko Biała: Wydawnictwo Baturo, 2005.
  Google Scholar

Saliński, Stanisław M. Long-play warszawski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1966.
  Google Scholar

Wieczorek, Antoni. „Nowoczesny reportaż”. W: Leica w Polsce, redakcja Tadeusz Cyprian, Jerzy Stalony-Dobrzański, Antoni Wieczorek, 56–60. Warszawa–Poznań: Polskie Towarzystwo Fotograficzne w Warszawie, 1936.
  Google Scholar

Witkovsky, Matthew S. Foto. Modernity in Central Europe, 1918–1945. New York–London: Thames and Hudson, 2007.
  Google Scholar

Władyka, Wiesław. Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Czytelnik, 1982.
  Google Scholar

Żdżarski, Wacław. Historia fotografii warszawskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974.
  Google Scholar


Published
2025-07-16

Cited by

Czekalski, S. (2025). Photographic Modernisation of the Press in the Second Republic of Poland. Biuletyn Historii Sztuki, 87(2), 101–128. https://doi.org/10.36744/bhs.3158

Authors

Stanisław Czekalski 
stachcz@amu.edu.pl
Institute of Art History, Adam Mickiewicz Univeristy Poland
https://orcid.org/0000-0001-6312-8210

Stanisław Czekalski is an employee of the Institute of Art History of the Adam Mickiewicz University in Poznań. His scholarly interests focus on the theoretical and methodological issues of the research in art history, in particular issues of analysis and interpretation of visual works, the image and visuality theory, and photography. He is the author of the books Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego (Poznań 2000), Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi (Poznań 2006), Jak wyjaśnić obraz? Metodologiczne tropy historii sztuki w epoce Ernsta H. Gombricha (Poznań 2022).



Statistics

Abstract views: 163
PDF downloads: 94


License

Copyright (c) 2025 Stanisław Czekalski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Biuletyn Historii Sztuki, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Biuletyn Historii Sztuki should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 1(2019) to 4(2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in Biuletyn Historii Sztuki, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.