Sploty i strzępki
Praktyczne ćwiczenia z nieprzygotowania
Katarzyna Pastuszak
konteksty@ispan.plInstytut Anglistyki i Amerykanistyki, Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5254-4742
Abstrakt
Artykuł stanowi studium przypadku autorskiego projektu artystycznego Re:fungia – the fungi score i wykorzystanych w nim strategii choreograficznych. Zainicjowany w 2022 roku projekt Re:fungia to choreograficzny eksperyment wykorzystujący praktyki ruchowe, improwizację i myślenie spekulatywne, w celu eksploracji w ruchu powiązań między ciałem odczuwającym a postludzkim królestwem grzybów. Analizując poszczególne etapy projektu, autorka przygląda się strategiom choreograficznym jako praktycznym ćwiczeniom nieprzygotowania – rozumianego jako otwartość na i zdolność do bycia responsywnym (odpowiedź-alność, ang. response-ability)
Słowa kluczowe:
nowa choreografia, badanie przez sztukę, improwizacja, zwrot mykologiczny, posthumanizmBibliografia
Cage, John. A Mycological Foray. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
Google Scholar
Cage, John, and Long, Lois, and Smith Alexander H. Mushroom Book. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
Google Scholar
Cage, John. „Music Lovers’ Field Companion” (1954). In Cage, John. A Mycological Foray, 6-9. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
Google Scholar
Haraway, Donna. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q
Google Scholar
Kornaś, Jan, Medwecka-Kornaś, Anna. Geografia roślin. Warszawa: PWN 2002.
Google Scholar
Loewenhaupt Tsing, Anna. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton-Oxford: Princeton University Press, 2015.
Google Scholar
Owen, Harrison. Open Space Technology: A User’s Guide. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, 2008.
Google Scholar
Rogowska-Stangret, Monika. Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2021.
Google Scholar
Smolińska, Marta. „Pleśń jako medium entropii i de(kon)strukcji kulturowego dziedzictwa: przewrotne role grzybów w strategiach artystycznych wybranych twórców współczesnych.” [w:] RYZOSFERA. Grzyby i bakterie w sieci sztuki i kultury, red. Marta Smolińska, 67–80. Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2019.
Google Scholar
Whitman, Walt. Pieśń o sobie, wybór, przekład i posłowie Andrzej Szuba. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1992.
Google Scholar
Yong, Ed. I Contain Multitudes: The Microbes Within Us and a Grander View of Life. New York: Ecco Press, 2016.
Google Scholar
Yong, Ed. Mikrobiom. Najmniejsze organizmy, które rządzą światem, przeł. Magdalena Rabsztyn-Anioł. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Pastuszakkonteksty@ispan.pl
Instytut Anglistyki i Amerykanistyki, Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-5254-4742
Katarzyna Pastuszak – tancerka, performerka, choreografka i dyrektorka artystyczna Amareya Theatre & Guests, adiunktka w Zakładzie Badań nad Sztukami Performatywnymi w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim), członkini Grupy Badawczej Between.Pomiędzy związana także z Centre for Environmental and Minority Policy Studies w Sapporo. Autorka i tłumaczka artykułów z zakresu tańca i teatru, redaktorka i tłumaczka „Studia Choreologica” oraz autorka książki Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała w kryzysie (2014). Laureatka Nagrody Rektora UG oraz wielu stypendiów artystycznych, aktualnie realizuje projekt Ekologie tańca. Jej spektakle były prezentowane w Japonii, Grenlandii, Norwegii, Turcji, Izraelu, Niemczech i Francji oraz na wielu festiwalach w Polsce. W ostatnich latach jej działania artystyczne i praktyczno-badawcze czerpią z myśli posthumanistycznej i ekologii.
Statystyki
Abstract views: 87PDF downloads: 46
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Pastuszak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.