Pamiętnik Teatralny https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt <p>„Pamiętnik Teatralny” to recenzowane, dwujęzyczne polsko-angielskie czasopismo naukowe poświęcone historii i historiografii teatru, dramatu oraz widowisk. Kwartalnik podejmuje przede wszystkim tematy związane z szeroko rozumianą kulturą teatralną (ze szczególnym uwzględnieniem Polski), otwarty jest na różne konteksty studiów nad teatrem, dramatem i performansem oraz na interdyscyplinarne ujęcia. Wśród różnorodnych metodologicznie publikacji są także artykuły naukowe wykorzystujące materiały archiwalne i edycje źródeł. „Pamiętnik Teatralny” publikuje również bloki tematyczne oraz problemowe recenzje książek teatrologicznych. Zapraszamy do współpracy badaczki i badaczy z różnych środowisk naukowych i kulturowych, zarówno osoby doświadczone, jak i rozpoczynające karierę akademicką. W trosce o zasady różnorodności, inkluzywności i równości w akademickiej debacie nie pobieramy żadnych opłat od autorek i autorów. Wszystkie teksty naukowe zakwalifikowane wstępnie przez kolegium redakcyjne są recenzowane w trybie podwójnie ślepej recenzji. Czasopismo jest indeksowane w wielu bazach (<strong>Scopus, DOAJ, Sherpa Romeo, ProQuest</strong> etc.), a zgodnie z aktualnym wykazem ministerialnym za publikację tekstu naukowego w "Pamiętniku Teatralnym" przyznaje się <strong>100 punktów</strong>.<br />Wszystkie opublikowane artykuły udostępniamy bez żadnej zwłoki na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl"><strong>CC BY 4.0</strong></a>. (Od zeszytu 1/2018 do 3/2022 stosowaliśmy licencję <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 4.0</a>.). Od roku 2020 podstawową (referencyjną) wersją czasopisma jest wersja elektroniczna (ISSN: 2658-2899). Wszystkie zeszyty ukazują się także w wersji drukowanej (ISSN: 0031-0522). </p> pl-PL <p>Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">CC BY 4.0</a>) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (<a href="https://czasopisma.ispan.pl/pliki/pt/licencja.pdf">umowa licencyjna do pobrania</a>). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">CC BY 4.0</a>.</p> <p>Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl">CC BY-NC-ND 4.0</a>. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.pl">CC BY-ND 4.0</a>) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.</p> pamietnik.teatralny@gmail.com (Pamiętnik Teatralny) help@libcom.pl (Libcom) Tue, 16 Sep 2025 18:50:56 +0200 OJS 3.3.0.10 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 W laboratorium nowoczesności https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4635 <p>Wstęp do bloku <em>Laboratorium nowoczesności: Teatr XVIII wieku</em>.</p> Patryk Kencki Prawa autorskie (c) 2025 Patryk Kencki https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4635 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 Kartkowanie teatru: Dotyk, papier i atrament w życiu dramatu od „Odprawy posłów greckich” do „Dziadów” https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2518 <p>Choć w badaniach nad dramatem dominuje perspektywa jego recepcji scenicznej, w kulturze wczesnej nowożytności ważną rolę odgrywały też inne formy społecznego funkcjonowania tekstu teatralnego. Przedmiotem artykułu są kontakty twórców i czytelników z zapisem dramatu między końcem XVI a połową XIX wieku. Ważną rolę w tych doświadczeniach odgrywały dotyk i wrażenia wizualne wywoływane przez materialne walory rękopisu lub druku. Porządek wywodu wytyczają kolejne praktyki dawnych producentów i odbiorców zapisu dramatu: czerpanie papieru i drukowanie, oprawianie tomów, ludyczne użycie prasy drukarskiej, porządkowanie księgozbiorów oraz własnoręczne adnotowanie gotowych przekazów. Artykuł kończy się opisem praktyk związanych z estetyzacją dramatu na piśmie podczas sytuacji społecznych o performatywnym, a niekiedy wręcz quasi-scenicznym charakterze.</p> Michał Bajer Prawa autorskie (c) 2025 Michał Bajer https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2518 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 „Balon na Sty Stanisław”: Komisja Edukacji Narodowej wobec widowisk i teatru szkolnego https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2542 <p>Artykuł opisuje stosunek Komisji Edukacji Narodowej, pierwszej w Polsce państwowej władzy sprawującej zwierzchność nad szkołami, do widowisk, w tym teatru szkolnego. Widowiska o charakterze naukowym, takie jak pokazy eksperymentów, otwarte dla publiczności wykłady wzbogacane doświadczeniami, a nawet publiczne egzaminy uczniów, były bardzo cenioną formą aktywności. Zachęcano do niej zarówno profesorów szkół wyższych, jak i średnich, co wpisywało się w ogólne zainteresowania epoki (zwłaszcza balony i machiny elektryczne wzbudzały zaciekawienie publiczności), a szkołom dawało możliwość budowania pozytywnego wizerunku. Jednak teatr szkolny, stanowiący przez dwa stulecia ważny aspekt działalności szkół jezuickich oraz pijarskich, był przez Komisję kwestionowany, co nie znaczy, że szkoły ściśle stosowały się do zakazów organizowania przedstawień. W artykule poddano analizie teksty źródłowe takie jak: akty normatywne (ustawy, instrukcje), raporty szkolne, prasę, korespondencję oraz rozprawy.</p> Katarzyna Buczek Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Buczek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2542 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 „Dla państwa teatr najistotniejszą jest zabawą”: Repertuar teatrów łazienkowskich za panowania Stanisława Augusta https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/3498 <p>Autor analizuje repertuar scen łazienkowskich (Teatr Mały, Teatr w Pomarańczarni, Teatr na Wyspie) w czasach stanisławowskich, korzystając ze źródeł archiwalnych. Zagadnienie to było już przedmiotem badań historycznoteatralnych, jednak dotychczasowe ustalenia wymagały weryfikacji, a archiwalia ponownej interpretacji. Wśród trzydziestu sześciu tytułów, co do których można mieć przekonanie, że były grane na scenach łazienkowskich, przeważały inscenizacje tak zwanych baletów z akcją. Obok nich często sięgano po francuskie opery komiczne oraz komedie, najczęściej osiemnastowieczne. Wybory repertuarowe stanowiły kompromis pomiędzy królewskimi ambicjami a chęcią przyciągnięcia widzów i zapewnienia im kulturalnej rozrywki, a także potrzebą wykorzystania spektakli do celów politycznych i wizerunkowych.</p> Patryk Kencki Prawa autorskie (c) 2025 Patryk Kencki https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/3498 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 Więzienia na niby: „Carceri” Piranesiego w interpretacji Jana Bogumiła Plerscha https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4518 <p><span class="fontstyle0">Artykuł stanowi pierwszą w literaturze przedmiotu próbę omówienia i interpretacji formalnej rysunków Jana Bogumiła Plerscha, przedstawiających wnętrza więzienne wzorowane na rycinach z cyklu </span><span class="fontstyle2"><em>Carceri d’Invenzione</em> </span><span class="fontstyle0">Giambattisty Piranesiego. Tekst oparty jest na przekazach źródłowych i dotychczasowej, skromnej, literaturze. Metoda komparatystyczna, skupiona na formalnych cechach prezentowanych szkiców, pozwoliła wyodrębnić walory prac Plerscha oryginalne wobec akwafort Piranesiego.</span> </p> Aleksandra Bernatowicz Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Bernatowicz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4518 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 Rewolucja francuska a wolność widowisk: Od pełnej liberalizacji do ścisłej kontroli (1789-1793) https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2489 <p>Ani upadek Bastylii, ani nawet zapisy uchwalonej kilka tygodni później <em>Deklaracji praw człowieka i obywatela</em> nie przyniosły pełnej liberalizacji instytucji teatralnych we Francji. Sceny królewskie strzegły swoich przywilejów i monopoli, które teatrom prywatnym uniemożliwiały swobodę działania i rozwój, a równocześnie same niechętnie angażowały się w dzieło moralnej regeneracji narodu. Pod wpływem nacisków opinii publicznej Zgromadzenie Narodowe w styczniu 1791 uchwaliło dekret o wolności widowisk, na mocy którego każdy obywatel mógł założyć teatr i wystawiać, co zechce, w tym sztuki nieżyjących klasyków, ulubieńców publiczności. Od tej pory to widzowie, a nie cenzorzy kontrolowani przez władcę czy uprzywilejowane trupy aktorskie, mieli decydować o repertuarze. Jednak w coraz bardziej radykalizujących się okolicznościach politycznych, w obliczu nadciągającej wojny i zamieszek ogarniających kolejne departamenty rewolucyjna racja stanu wymagała przywrócenia kontroli nad instytucjami teatralnymi, które przerodziły się w arenę walki zwolenników i przeciwników rewolucyjnych przemian. Istnienie młodej Republiki zależało od stopnia identyfikacji obywateli z jej wartościami, których jednym z najważniejszych nośników stała się scena. Artykuł pozwala prześledzić wybrane elementy tego procesu, wpisując go zarazem w kontekst historyczny, społeczny i polityczny.</p> Tomasz Wysłobocki Prawa autorskie (c) 2025 Tomasz Wysłobocki https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2489 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 W pułapce inwersji: „Kain” George’a Gordona Byrona jako misterium https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4286 <p>W artykule podjęto refleksję nad problematyką misteryjności w dramacie romantycznym na przykładzie <em>Kaina </em>George’a Gordona Byrona. Choć sam autor określił dramat jako „misterium”, konstrukcja dramatyczna dzieła oraz jego warstwa symboliczna nie wykazują bliższych związków z antycznymi lub średniowiecznymi sztukami o charakterze misteryjnym. Poeta zaprezentował w <em>Kainie </em>przede wszystkim epistemologiczny sens pojęcia misterium, rozumianego jako wtajemniczenie bohatera w nadprzyrodzony porządek istnienia. Autorka, skupiając się na antropologicznej i teleologicznej analizie znaczeń dramatu, dowodzi, że: 1) przedstawiona w <em>Kainie </em>opowieść o losach pierwszego bratobójcy w historii ludzkości jest przewrotnym nawiązaniem do pojęcia misterium według jego biblijnej, a zwłaszcza nowotestamentalnej wykładni; 2) misterium Kaina, na poziomie fikcji dramatycznej uwikłane w rozmaite relacje dialektyczne (<em>sacrum </em>i <em>profanum</em>, prawda i iluzja, dobro i zło, myśl i działanie, samotność i wspólnota), zostało ukazane jako „wtajemniczenie w śmierć” i stanowi odwrotność misterium ujmowanego w kontekście soteriologicznym; 3) dzieło jest intertekstualną grą (prowadzoną między innymi z Biblią<em>, Rajem utraconym </em>Johna Miltona i <em>Makbetem </em>Williama Shakespeare’a); 4) <em>Kain </em>jako „misterium” okazuje się doskonałym narzędziem ujawnienia sensów romantycznej dialektyki bytu oraz przekraczania granic <em>conditio humana.</em></p> Alina Borkowska-Rychlewska Prawa autorskie (c) 2025 Alina Borkowska-Rychlewska https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4286 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 The Mystery of Helena Modjeska’s First and Last Kraków Photographs: The Walery Rzewuski’s and Józef Sebald’s Glass Negatives in the Jagiellonian Library Collection https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4382 <p>Artykuł dotyczy unikalnej kolekcji szklanych negatywów przechowywanych w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. Zawiera ona prace cenionych polskich fotografów: Walerego Rzewuskiego z lat 1865–1869 oraz Józefa Sebalda z 1903, połączone postacią aktorki Heleny Modrzejewskiej uwiecznionej w jej pierwszych i ostatnich sesjach fotograficznych w rodzinnym mieście. W 2024 negatywy zostały po raz pierwszy zdigitalizowane w Muzeum Fotografii w Krakowie, co pozwoliło na uzyskanie cyfrowych kopii identycznych z oryginałami. Rekonstruując historię relacji między aktorką a fotografem na podstawie materiałów źródłowych, autorka bada fenomen pierwszych fotografii Modrzejewskiej w rolach teatralnych i próbuje odkryć tajemnicę talentu Walerego Rzewuskiego jako jednego z pionierów fotografii teatralnej. Inspiracją dla analizy jest książka Geoffreya Batchena <em>Negative/Positive: A History of Photography</em> (2021), która pozwala wskazać, jak uwzględnienie negatywów może zmienić perspektywę postrzegania fotografii, także fotografii teatralnej.</p> Agnieszka Wanicka Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Wanicka https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4382 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200 Chodzenie jako praktyka feministyczna: Pierwsze kroki https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4488 <p>Tekst stanowi próbę krytycznego przemyślenia chodzenia jako potencjalnej praktyki feministycznej. Punktem wyjścia jest performans <em>Armor</em> afgańskiej artystki Kubry Khamedi, ukazany jako symboliczna i polityczna interwencja w przestrzeń publiczną. Główna teza zakłada, że „chodzenie jako praktyka feministyczna” to postulat. Dotychczasowy kanon artystyczny jest bowiem zdominowany przez mężczyzn. Autorka przywołuje działania artystek takich jak Marina Abramović, Adrian Piper, Teresa Murak czy Trisha Brown, zestawiając je z męskimi figurami <em>flâneura</em> i włóczęgi. Artykuł jest osadzony w szerszym kontekście badań kulturowych nad sztuką i przestrzenią publiczną, czerpie między innymi z tekstów Judith Butler czy z refleksji o sztuce chodzenia Rebekki Solnit. Chodzenie zostaje ukazane jako praktyka oporu i emancypacji, która może redefiniować przestrzeń publiczną i zakwestionować obowiązujące normy genderowe.</p> Agnieszka Sosnowska Prawa autorskie (c) 2025 Agnieszka Sosnowska https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4488 Tue, 16 Sep 2025 00:00:00 +0200