Pamiętnik Teatralny https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt <p>„Pamiętnik Teatralny” to recenzowane, dwujęzyczne polsko-angielskie czasopismo naukowe poświęcone historii i historiografii teatru, dramatu oraz widowisk. Kwartalnik podejmuje przede wszystkim tematy związane z szeroko rozumianą kulturą teatralną (ze szczególnym uwzględnieniem Polski), otwarty jest na różne konteksty studiów nad teatrem, dramatem i performansem oraz na interdyscyplinarne ujęcia. Wśród różnorodnych metodologicznie publikacji są także artykuły naukowe wykorzystujące materiały archiwalne i edycje źródeł. „Pamiętnik Teatralny” publikuje również bloki tematyczne oraz problemowe recenzje książek teatrologicznych. Zapraszamy do współpracy badaczki i badaczy z różnych środowisk naukowych i kulturowych, zarówno osoby doświadczone, jak i rozpoczynające karierę akademicką. W trosce o zasady różnorodności, inkluzywności i równości w akademickiej debacie nie pobieramy żadnych opłat od autorek i autorów. Wszystkie teksty naukowe zakwalifikowane wstępnie przez kolegium redakcyjne są recenzowane w trybie podwójnie ślepej recenzji. Czasopismo jest indeksowane w wielu bazach (<strong>Scopus, DOAJ, Sherpa Romeo, ProQuest</strong> etc.), a zgodnie z aktualnym wykazem ministerialnym za publikację tekstu naukowego w "Pamiętniku Teatralnym" przyznaje się <strong>100 punktów</strong>.<br />Wszystkie opublikowane artykuły udostępniamy bez żadnej zwłoki na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl"><strong>CC BY 4.0</strong></a>. (Od zeszytu 1/2018 do 3/2022 stosowaliśmy licencję <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl" target="_blank" rel="noopener">CC BY-NC-ND 4.0</a>.). Od roku 2020 podstawową (referencyjną) wersją czasopisma jest wersja elektroniczna (ISSN: 2658-2899). Wszystkie zeszyty ukazują się także w wersji drukowanej (ISSN: 0031-0522). </p> pl-PL <p>Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">CC BY 4.0</a>) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (<a href="https://czasopisma.ispan.pl/pliki/pt/licencja.pdf">umowa licencyjna do pobrania</a>). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl">CC BY 4.0</a>.</p> <p>Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl">CC BY-NC-ND 4.0</a>. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.pl">CC BY-ND 4.0</a>) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.</p> pamietnik.teatralny@gmail.com (Pamiętnik Teatralny) help@libcom.pl (Libcom) Fri, 14 Mar 2025 12:52:46 +0100 OJS 3.3.0.10 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Solo ośmiornicy, duet aktorki z koniem: Obecność zwierząt we współczesnym teatrze https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1628 <p>Una Chaudhuri, autorka pionierskiego dla teatru ekologicznego artykułu „«There Must Be a Lot of Fish in That Lake»: Toward an Ecological Theater” z 1994, nawołuje dziś wyraźnie do tworzenia teatru międzygatunkowego. Jego podstawowymzałożeniem jest uznanie materialności gatunków nie-ludzkich i odejście od wykorzystywania natury jako metafory. Co owa materialność oznacza jednak w praktyce i jak myśleć o niej w kontekście obecności zwierząt na scenie? Niniejszy artykuł jest próbą zawieszenia etycznego esencjonalizmu, z góry wkluczającego udział żywych zwierząt w teatrze, a często kryjącego tylko pragnienie moralnego oczyszczenia, oraz zaproponowania racjonalnych ram dyskusji na temat obecności gatunków nie-ludzkich na scenie. Autorka skupia się na spektaklu <em>Hate: Un duo avec un cheval</em> w reżyserii Laetitii Dosch (2018), w którym z aktorką wystąpił koń. Przygląda się mu z perspektywy <em>zooësis</em>, czyli zaproponowanego przez Chaudhuri terminu obejmującego sposoby, w jakie „zwierzę jest w dyskursie konstruowane, reprezentowane, pojmowane i źle pojmowane”. Interesują ją trzy kwestie: 1) proces budowania podmiotowości konia i koncepcja natury w spektaklu; 2) relacja aktorka–zwierzę w kontekście ekologii feministycznej; 3) proces produkcji spektaklu. Zderza ponadto przedstawienie z innymi przykładami twórczości, w której zwierzęta pojawiają się na scenie nie jako symbol, lecz realna obecność.</p> Dorota Semenowicz Prawa autorskie (c) 2025 Dorota Semenowicz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1628 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Ekologiczne (post)apokalipsy Magdy Szpecht https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1639 <p>Artykuł ma dwa zasadnicze cele: 1) przedstawienie i analizę reprezentacji czasu oraz doświadczenia czasu w wyreżyserowanych przez Magdę Szpecht spektaklach <em>Wracać wciąż do domu</em> oraz <em>Solastalgia: Terrapia</em>; 2) pokazanie propozycji myślenia o dramaturgii z wykorzystaniem myśli ekologicznej jako narzędzia badania relacji (szczególnie relacji czasowych) w pracach performatywnych. Spektakle Szpecht zostały umieszczone w kontekście refleksji na temat czasu w antropocenie oraz jego wpływu na teksty kultury. Analizy spektakli przeprowadzono pod kątem ich dramaturgii czasowej, dźwiękowej, wizualnej oraz performatywnej.</p> Zuzanna Berendt Prawa autorskie (c) 2025 Zuzanna Berendt https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1639 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Teatr 4.0: W antropotechnicznym środowisku tajwańskich sztuk performatywnych https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1642 <p>Quanta Arts Foundation, powołana do życia w 2009 przez producenta sprzętu komputerowego Quanta Computer, ma bezprecedensowy wpływ na politykę kulturalną Tajwanu. Wśród beneficjentów merytorycznego i finansowego wsparcia fundacji znaleźli się między innymi omawiani w artykule Chou Shu-yi, Hsieh Chieh-Hua, Su Wen-chi, Luo Wen-jinn i Huang Yi. Tworcy, ktorzy stale wspołpracują z sektorem nauki, stali się osią interdyscyplinarnych „laboratoriow” — temporalnych platform antropotechnicznych zrzeszających specjalistow, inżynierow i artystow rożnych dziedzin. Artykuł prezentuje krytyczne spojrzenie na owe performatywne sploty, rozważa szanse i zagrożenia związane z probami przełamywania hegemonii ludzkiego podmiotu, zainicjowanymi przez romantyczny „taniec” z nowymi technologiami. Tekst ujawnia rownież potencjał teatru jako laboratorium „mogącego poruszyć ziemię” (za Archimedesem i parafrazującym go Latourem), w którym zdobyta wiedza o mechanizmach łączących naukę, technologię i społeczeństwo może ewoluować w sprawczość skalowaną na rożne środowiska.</p> Anna Gryszkiewicz Prawa autorskie (c) 2025 Anna Gryszkiewicz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1642 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Contamination as Collaboration: Creating a Collaborative Archive in "Frames of the Anthropocene" https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1630 <p><em> <span class="fontstyle0">Kadry Antropocenu </span></em><span class="fontstyle2">to wieloautorska wystawa cyfrowa zapoczątkowana w 2021 roku przez Wirtualne Muzeum Antropocenu. Zaplanowana jako projekt cykliczny o otwartej formule wystawa jednocześnie dokumentuje zmiany zachodzące w szeroko pojętym środowisku oraz performatywnie konstruuje pamięć o nich. Choć większość fotografii pozornie koncentruje się na różnych rodzajach produkowanych przez ludzkość odpadków, można zauważyć, że w rzeczywistości wystawa ukazuje rozmaite konstelacje i kolaboracje, w których wyniku odpadki stają się integralną częścią naturalnych przestrzeni. Autorka skupia się na żywotności (Bennett, 2010) i procesualnym charakterze tych zestawień, postrzegając je jako część ciągłego procesu negocjacji rozgrywających się w czasie i przestrzeni, angażujących wiele podmiotów. Wysuwając na pierwszy plan „istoty nieludzkie i nieznane skale czasu” (Morton, 2017), postrzega </span><em><span class="fontstyle0">Kadry Antropocenu </span></em><span class="fontstyle2">jako próbę zainspirowania widzów i potencjalnych przyszłych twórców do refleksji nad różnymi odsłonami współpracy odkrywanymi w ramach powstającego na bieżąco archiwum. Artykuł przygląda się sposobom, w jakie wystawa </span><em><span class="fontstyle0">Kadry Antropocenu </span></em><span class="fontstyle2">eksploruje dynamikę „kontaminacji jako współpracy” (Tsing, 2015) – zarówno poprzez swoją treść, jak i procesualną, opartą na współpracy formułę, dzięki którym wykracza ona poza perspektywę antropocentryczną w rozumieniu trwającej epoki.</span> </p> Aleksandra Kamińska Prawa autorskie (c) 2025 Aleksandra Kamińska https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1630 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Katastrofa na moment: „Śmierć palmy” Joanny Rajkowskiej https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1644 <p>Autorka proponuje interpretację performansu <em>Śmierć palmy </em>(2019) Joanny Rajkowskiej na tle widoczności antropocenu oraz studiów nad genocydem i ekocydem. Podstawowym kontekstem jest tu fundamentalny dla krytyki środowiskowej postulat Dipesha Chakrabarty’ego, by pod wpływem kryzysu klimatycznego przemyśleć raz jeszcze zbiorową świadomość historyczną i wytwarzane przez nią tożsamości zbiorowe. Artykuł przywołuje pierwotny zamysł instalacji Joanny Rajkowskiej <em>Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich </em>(unaocznienie „pustki po Żydach”), historię jej recepcji (przez pryzmat afektów klasy średniej) oraz późniejsze liczne „wcielenia” sojusznicze i protestacyjne. Pozornie instalacja z miejsca pamięci (kontekst Zagłady) zmieniła się w pomnik antropocenu (kontekst katastrofy klimatycznej), faktycznie jednak uschnięcie palmy nie unieważnia poprzednich znaczeń, lecz uwidacznia ich sploty. Performans uschnięcia palmy związany był z obchodami Światowego Dnia Środowiska i trwał zaledwie kilkanaście dni, ale instalacja przez cały czas problematyzowała uwikłania antropocenu.</p> Joanna B. Bednarek Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Barbara Bednarek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/1644 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 „Hiob” Karola Wojtyły w kontekście „ewangelii cierpienia” Jana Pawła II: Polska recepcja teatralna https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2930 <p>Dramat młodzieńczy <em>Hiob </em>Karola Wojtyły, którego wątki, jak się uważa, znalazły rozwinięcie w liście apostolskim <em>Salvifici doloris </em>i encyklikach trynitarnych Jana Pawła II, uważany jest w proponowanym ujęciu za artystyczną wykładnię idei zbawczego cierpienia jako archetypicznej sytuacji człowieka. Stąd też wśród badaczy pojawiło się odniesienie do „ewangelii cierpienia” rozumianej przez autora zarówno jako obecność cierpienia w Ewangelii, jak i objawienie zbawczego sensu cierpienia w mesjańskim posłannictwie Chrystusa, a w konsekwencji w misji i powołaniu Kościoła. W <em>Hiobie </em>dostrzeżono echa mesjanizmu w ujęciu polskich twórców doby romantyzmu i neoromantyzmu oraz mesjanizmu integralnego, wyrastającego z unionizmu Jerzego Brauna. <em>Hiob</em>, potraktowany w toku analizy jako tekst dramatyczny i jednocześnie zapis autorskiego projektu realizacji scenicznej, zaklasyfikowany został jako dramat religijny w ujęciu Ireny Sławińskiej i dramat katolicki w rozumieniu Stefanii Skwarczyńskiej. Zastosowano przy tym kategorię dramatu poetyckiego realizującego typ poetyckiego rapsodu. Teatrologiczna rekonstrukcja autorskiego metatekstu zawierającego inscenizacyjny program wykonawczy <em>Hioba </em>pozwoliła przeanalizować kierunki polskiej recepcji teatralnej dzieła.</p> Grażyna Golik-Szarawarska Prawa autorskie (c) 2025 Grażyna Golik-Szarawarska https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2930 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Przyjemność stawania-się-mniejszościowym https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2632 <p>Artykuł poświęcony jest <em>Żabom </em>Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha w warszawskim Teatrze Studio (2018). Autorka poddaje analizie nieoczywistą polityczność przedstawienia. Odsłania wyjątkowy w polskim teatrze pasaż, jaki się tu dokonuje między mniejszościową polityką tożsamościową, manifestującą się w mocnych gestach kampowej i gejowskiej estetyki, a rozumianą w duchu Gilles’a Deleuze’a i Félixa Guattariego polityką stawania-się-innym, realizowaną poprzez uwolnioną pracę produkcji-pragnienia jako najważniejszej siły społecznej. Prawdziwą stawką tego przedstawienia jest zaproponowanie projektu nowej wspólnoty, radykalnie przeformułowującego postromantyczne wzorce naszej zbiorowej (nie)świadomości. Rekonstruując ów projekt, autorka odsłania zarazem strategie wykorzystania i przemieszczenia motywów antycznych – nie tylko <em>Żab</em>, ale też <em>Chmur </em>i <em>Ptaków </em>Arystofanesa, <em>Alkestis </em>Eurypidesa oraz motywów z malarstwa wazowego. Odpowiednio przemieszczony antyk posłużył tu bowiem do zbudowania wymiaru duchowego wspólnoty rozwiniętego wokół najgłębiej pojętych dionizyjskich motywów zniesienia dualizmu życia i śmierci.</p> Agata Adamiecka-Sitek Prawa autorskie (c) 2025 Agata Adamiecka-Sitek https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/2632 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100 Między zbuntowaną ulicą a teatrem, między wczoraj a dziś https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4292 <p>Artykuł jest omówieniem wybranych wątków książki Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej <em>Czwarty akt „Wesela”: Teatr polski wobec rewolucji 1905 roku. </em>Autor kładzie szczególny nacisk na historyczne analogie i powtórzenia, odwołując się do wydarzeń polskiej historii XX wieku. Podkreśla rolę teatru w kultywowaniu pamięci społecznej, towarzyszeniu antyrządowym buntom i kreowaniu rewolucyjnego języka.</p> Marcin Kula Prawa autorskie (c) 2025 Marcin Kula https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/pt/article/view/4292 Fri, 14 Mar 2025 00:00:00 +0100