https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/issue/feed Biuletyn Historii Sztuki 2024-12-30T11:39:10+01:00 "Biuletyn Historii Sztuki" bhs@ispan.pl Open Journal Systems <p>Kwartalnik „Biuletyn Historii Sztuki” jest najstarszym ogólnopolskim czasopismem naukowym poświęconym historii sztuki. Powstał w 1932 roku jako periodyk Zakładu Architektury Polskiej i Historii Sztuki Politechniki Warszawskiej. Po zakończeniu II wojny światowej jego wydawcą został Państwowy Instytut Sztuki (późniejszy Instytut Sztuki PAN). Artykuły publikowane w „Biuletynie Historii Sztuki” prezentują rozmaitą metodologię, zawsze jednak dotyczą istotnych zagadnień z dziejów sztuki polskiej i obcej, od czasów średniowiecza po współczesność. Kwartalnik zamieszcza recenzje ważnych wystaw i publikacji, a także wspomnienia poświęcone zasłużonym historykom sztuki. Artykuły są publikowane w języku polskim oraz w języku angielskim. Teksty w języku polskim opatrzone są obszernymi streszczeniami w języku angielskim. Wszystkie artykuły podlegają procedurze podwójnej ślepej recenzji. Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Edukacji i Nauki za publikację w „Biuletynie Historii Sztuki” przyznaje się <strong>100 punktów</strong>. Wszystkie teksty publikujemy w otwartym dostępie na licencji <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl">CC BY 4.0</a>. (Od numeru 1/2019 do 4/2022 stosowaliśmy licencję <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.pl">CC BY-NC-ND 4.0</a>). <span class="fontstyle0">„Biuletyn Historii Sztuki” ukazuje się co kwartał. Wersją referencyjną jest wersja papierowa pisma (ISSN: 0006-3967). </span> </p> https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2520 „Rzymskie lata” Giovanniego Battisty Gisleniego i jego nagrobek z kościoła Santa Maria del Popolo w świetle nowych badań 2024-12-30T11:39:07+01:00 Hanna Osiecka-Samsonowicz h_samsonowicz@yahoo.com <p>W artykule przedstawiono nowe ustalenia dotyczące ostatniego okresu życia Giovanniego Battisty Gisleniego (1600–1672), architekta oraz projektanta efemerycznych dekoracji, który w 1655 r. powrócił z Rzeczypospolitej do rodzinnego Rzymu, gdzie nie osiągnął zawodowych sukcesów. Dzięki protekcji kardynała protektora Rzeczypospolitej Virginia Orsiniego wykonywał głównie zlecenia niezwiązane ze swoimi umiejętnościami. Sławę przyniósł mu zaprojektowany własny nagrobek wystawiony w 1671 r. w kościele S. Maria del Popolo, uwzględniony w większości ówczesnych „przewodników” po Rzymie. W wykonanym z barwnych marmurów monumencie zwraca uwagę portret Gisleniego namalowany przez Jakoba Ferdinanda Voeta w oryginalnej technice – farbą olejną na płytce z łupku, wycięty według konturów sylwetki, dzięki czemu wizerunek ten zyskał walor rzeźby. W zbiorach Accademia di S. Luca oraz we florenckim Palazzo Pitti zachowały się dwie namalowane na płótnie anonimowe kopie tego portretu, niedorównujące jednak ekspresji oryginału. Twórcą umieszczonej na nagrobku naturalistycznej figury uwięzionego kościotrupa był najprawdopodobniej współpracownik Gisleniego – Giovanni Francesco de Rossi. Skomplikowany przekaz ideowy monumentu wyjaśnia obszernie omówiony w artykule druk opublikowany w 1671 r., którego autorem był zapewne erudyta Orazio Quaranta, twórca inskrypcji na nagrobku Gisleniego.</p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2319 Kształtowanie się polskiej rezydencji szlacheckiej w świetle projektów Giovanniego Battisty Gisleniego 2024-12-30T11:39:10+01:00 Stanisław Mossakowski mossak@onet.pl <p>Opracowanie grupy projektów drewnianych dworów, wykonanych przez Giovanniego Battistę Gisleniego (1600–1672), zachowanych w zbiorach Sir John Soane’s Museum w Londynie oraz Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie, na tle procesu kształtowania się programów mieszkalnych i schematów planistycznych wiejskiego i podmiejskiego typu rezydencji szlacheckiej w Polsce.</p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2545 Panorama Warszawy w pałacu Walickich w Małej Wsi – niedostrzeżone dzieło Antoniego Smuglewicza 2024-12-30T11:39:02+01:00 Ryszard Mączyński ryszard.maczynski@gmail.com <p>Artykuł jest poświęcony polichromii przedstawiającej panoramę Warszawy oglądanej z praskiego brzegu Wisły. Malowidło zachowało się w pałacu w Małej Wsi na Mazowszu. Temat miał dla właściciela rezydencji wymiar osobisty, gdyż Bazyli Walicki, wojewoda rawski, przewodniczył stołecznej Komisji Boni Ordinis, której dążeniem było scalenie miasta w jeden organizm. Prospekt zainspirowany został obrazem olejnym <em>Widok Warszawy od strony Prag</em>i (1770) Bernarda Bellotta, jednak wzór wykorzystano w sposób twórczy, dokonując aktualizacji stołecznych realiów. To pozwala określić czas powstania dzieła: na jesieni 1785 lub wiosną 1786 r. Odznacza się ono wysokim poziomem sztuki malarskiej i stanowi jedną z najciekawszych iluzjonistycznych polichromii świeckich, jakie powstały w Rzeczypospolitej za panowania Stanisława Augusta. Jej autorem był najpewniej Antoni Smuglewicz. Świadczą o tym zarówno przesłanki formalne, zwłaszcza analogie z dekoracjami wykonanymi przezeń w pałacu w Dobrzycy, jak też stała współpraca malarza z projektantem pałacu w Małej Wsi – architektem Stanisławem Zawadzkim.</p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2654 “A German Oak Built of Stone”. Neo-Gothic Guildhalls in Riga 2024-12-30T11:39:00+01:00 Agnieszka Zabłocka-Kos zablocka.kos.agn@gmail.com <p><em>„Niemiecki dąb wzniesiony z kamienia”. Neogotyckie siedziby gildii w Rydze</em>. Artykuł poświęcony jest dwóm neogotyckim budowlom użyteczności publicznej w Rydze: przebudowie Wielkiej Gildii Mariackiej (Stube zu Münster, później Grosse St. Marien Gilde, Lielā ģilde, Amatu ielā 6, Karl Beyne, 1854–1860), pochodzącej z połowy XIV w., która była siedzibą kupców, oraz Małej Gildii św. Jana (Stube zu Soest, później Kleine St. Johannisgilde, Mazā ģilde, Amatu ielā 3/5, Johann Daniel Felsko, 1864–1866) należącej do cechów rzemieślników. Stały one obok siebie, tuż przy murach miejskich. Skomplikowane dzieje ich budowy ukazane zostały na tle przemian znaczenia niemieckich elit kupieckich i rzemieślniczych w Rydze około połowy XIX w. oraz postępującej unifikacji Imperium Rosyjskiego i rusyfikacji nadbałtyckich prowincji rozpoczętej za rządów cara Aleksandra II.</p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2672 Twórczość Józefa Czapskiego w świetle polskiej krytyki artystycznej z lat 1930–1939 2024-12-30T11:38:58+01:00 Dariusz Konstantynów d.konstantynow@ug.edu.pl <p>Niemal cały przedwojenny dorobek malarski Józefa Czapskiego przepadł w czasie II wojny światowej. O jego twórczości z tego czasu możemy sądzić na podstawie zaledwie kilkunastu zachowanych płócien. Brak oryginalnych dzieł może w pewnym stopniu zrekompensować ich odbicie utrwalone w słowach tych, którzy je widzieli, niezwykle ważnym źródłem wiedzy o przedwojennych dokonaniach artysty są więc wypowiedzi recenzentów komentujących wystawy w Polsce, na których malarz prezentował swoje prace od 1930 r. Dzięki nim możemy przeprowadzić częściową rekonstrukcję twórczości Czapskiego z lat 1930–1939, prześledzić zachodzące w niej przemiany, a także przyjrzeć się jej ówczesnej recepcji w krytyce. W artykule przeanalizowano niemal wszystkie komentarze prasowe odnoszące się do ekspozycji z udziałem Czapskiego (dotychczas w minimalnym stopniu wykorzystane przez badaczy jego twórczości), konfrontując je w miarę możliwości z innymi tekstami źródłowymi (m.in. wypowiedziami samego artysty i ludzi z jego kręgu).</p> <p> </p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/2525 Wystawa, której nie było? Allan Kaprow w Warszawie 2024-12-30T11:39:04+01:00 Filip Lipiński filip.lipinski@amu.edu.pl <p>Artykuł dotyczy nieopisanej dotychczas wizyty w Polsce pioniera sztuki happeningu, amerykańskiego artysty Allana Kaprowa w kwietniu 1976 r. Kaprow miał zrealizować w Galerii Foksal wystawę/działanie Activity-Model. Nie jest przy tym jasne, w jakim stopniu planowany projekt doszedł do skutku poza tym, że amerykański artysta wygłosił wykład w galerii Dziekanka. Jednak odnalezione materiały i korespondencja między Wiesławem Borowskim, Kaprowem i Inge Baecker, właścicielką reprezentującej amerykańskiego artystę niemieckiej galerii, rzucają nowe światło na potencjalny bieg zdarzeń, inny niż to wynika choćby z wcześniejszych relacji Borowskiego. W cieniu wizyty Kaprowa pojawia się niemal sensacyjny wątek, związany z jego spotkaniem z Tadeuszem Kantorem w Krakowie, a przede wszystkim z planami Baecker pozyskania prac polskiego artysty do prowadzonej przez nią galerii w Bochum. Celem niniejszego tekstu jest zatem próba uporządkowania faktów oraz częściowej przynajmmniej rekonstrukcji przebiegu wizyty Kaprowa, a także ustalenia motywacji wszystkich zaangażowanych w nią osób. Omawiane tu studium przypadku stanowić ma również przyczynek do aktualnych, ciągle poszerzanych badań nad kontaktami artystycznymi pomiędzy blokiem wschodnim i tzw. Zachodem, zwłaszcza Stanami Zjednoczonymi, w okresie zimnej wojny.</p> 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/bhs/article/view/3635 Jan Skuratowicz (1946–2024) 2024-08-27T10:59:48+02:00 Piotr Korduba pkorduba@amu.edu.pl Ryszard Piechowiak 2024-12-30T00:00:00+01:00 Prawa autorskie (c) 2024